The improvement of Academic Commitment through Mentoring and Service-Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.30

Keywords:

High Education, academic engagement, service-learning, mentoring

Abstract

Introduction. Higher education institutions constantly face challenges to improve their productivity, competitiveness, social impact, quality of education, and training delivered to students. Two of the responses to improve the quality of education and training offered to students and the social impact are service-learning and mentoring. The merit of both teaching interventions is that they allow a more effective connection between the curriculum, the social needs, and the professional world outside. Objective. This investigation aimed to explore the effectiveness of the Huelva Educa Program (HEP) to improve the level of academic commitment of participating students as mentors. Method. The sample comprised 54 students from the University of Huelva, selected through a sampling non-probability convenience. A quasi-experimental pretest-postest design involving undergraduate students was adopted, where the dependent variable was measured by the Questionnaire on the academic commitment of the university students and the HEP mentors’ workbook. Results. Self-reported results show that students have significantly increased behaviors related to participation in class, analyses of experiences and ideas, reflective analyses of experiences and ideas, critical reasoning, and tasks in a foreign language, among others. Conclusions. This work provides evidence on the program’s effectiveness for improving the preparation of their subjects, increasing academic achievement, or increasing their active and collaborative learning, recommending the importance of adopting this type of program.

Author Biographies

Mirian Hervás-Torres, Universidad de Granada

Licenciada en Pedagogía y Doctora por la Universidad de Granada (UGR). Docente en la UGR desde el año 2015. Ha participado y coordinado diferentes proyectos en el ámbito autonómico, nacional e internacional. Su investigación se enfoca principalmente en el aprendizaje-servicio, mentoría, atención a la diversidad y evaluación de programas de intervención. Posee publicación en libros y en revistas nacionales e internacionales.

María Isabel Miñaca-Laprida, Asociación Nuevo Futuro

Diplomada en Educación Social, Licenciada en Psicología y Máster de Piscología de la Intervención Social. Ha participado en proyectos y contratos de investigación, financiados en convocatorias a nivel nacional y autonómico. Su actividad investigadora se fundamenta en el diseño, planificación, aplicación y evaluación de programas. Posee publicación en libros y en revistas nacionales e internacionales.

Francisco Domingo Fernández-Martín, Universidad de Granada

Profesor titular en la Universidad de Granada. Su actividad investigadora ha sido esencialmente de carácter aplicado, fundamentada en la Evaluación de Programas, y dirigido a la mejorar la calidad de la Educación. Ha participado en diferentes proyectos nacionales e internacionales y colaborado con diversas instituciones y profesionales en Europa y Estados Unidos. Es autor de numerosas publicaciones científicas.

José Luis Arco-Tirado, Universidad de Granada

Profesor titular en la Universidad de Granada. Ha participado y coordinado diversos proyectos en el ámbito autonómico, nacional y europeo. Su investigación se ha centrado en la educación plurilingüe, aprendizaje-servicio, autorregulación y evaluación de programas públicos. Es autor de numerosas publicaciones científicas, un elevado tanto por ciento de ellas en revistas nacionales e internacionalmente de reconocido prestigio.

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Published

2022-04-21

How to Cite

The improvement of Academic Commitment through Mentoring and Service-Learning (M. Hervás-Torres, M. I. Miñaca-Laprida, F. D. Fernández-Martín, & J. L. Arco-Tirado , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.30

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Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The improvement of Academic Commitment through Mentoring and Service-Learning (M. Hervás-Torres, M. I. Miñaca-Laprida, F. D. Fernández-Martín, & J. L. Arco-Tirado , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.30

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