Parent Involvement in Homework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16

Keywords:

Homework, parental involvement, family, primary education

Abstract

Objective. To know how the family, specifically the parents, affects the pattern of doing homework. Method. A cross-sectional descriptive-evaluative study was conducted using an ad hoc questionnaire. The study included 294 Spanish families whose children were enrolled in the last years of primary school during the 2019-2020 academic year. SPSS 22.0 was used for the statistical analysis. Since the selected variables are nominal, descriptive statistics were used, specifically frequencies and percentages, as well as the use of contingency tables, Pearson’s χ2, Cramer’s V to determine the size of the effect. Results. The main results showed a parental pattern of autonomy in doing homework and the search for support, preferably from relatives instead of external support. This pattern is repeated in sons and daughters, who also do homework at home and invest between 1 and 2 hours, although this depends on the educational course. The place and the person who helps with sons and daughters’ homework assignments are significantly related to the the parents’ educational level. Conclusion. The continuity of the model from fathers and mothers to sons and daughters is significantly demonstrated; this denotes the need for a pedagogical review in this regard, which promotes a different approach to the performance of homework.

Author Biographies

María de los Ángeles Hernández-Prados, Universidad de Murcia

Licenciada y doctora en Pedagogía, profesora Titular de la Universidad de Murcia,  imparte docencia en el Dpto. Teoría e Historia de la Educación y desarrolla las siguientes líneas de investigación: Educación para la ciudadanía y mejora de la convivencia escolar, Educación en valores en el contexto familiar y Perspectiva ético-moral de la Sociedad de la Información, así como la relación entre familia y centros escolares. Miembro del grupo de investigación “educación en valores” y colaboradora del grupo de investigación “compartimos educación”.

Juan Antonio Gil-Noguera, Universidad de Murcia

Psicopedagogo en una asociación de personas con discapacidad y docente en un Programa Formativo Profesional. Tiene el Máster de Psicología de la Educación y el de Formación del Profesorado de la especialidad en Orientación Educativa por la Universidad de Murcia. Ha participado en proyectos de investigación sobre creatividad y pensamiento científico, deberes escolares y familia. Doctorando de la Universidad de Murcia.

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Published

2022-04-11

How to Cite

Parent Involvement in Homework (M. de los Ángeles Hernández-Prados & J. A. Gil-Noguera , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Parent Involvement in Homework (M. de los Ángeles Hernández-Prados & J. A. Gil-Noguera , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16

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