The Assessment of Students about the School Climate, Coexistence, and Violence in Middle Schools in Northwestern Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.11Keywords:
Peer relationships, peaceful coexistence, middle school, violenceAbstract
Purpose. Identify the assessment of the students about democratic coexistence in their school, the relationship with their classmates, violence on campus, and the school climate in general. Method. It is a quantitative, cross-sectional, and correlational study in which 346 adolescents between 11 and 15 years of age participated; they came from six locations in the state of Sonora, Mexico. The School Climate Scale and the School Coexistence Scale were used, showing evidence of reliability. Comparison of means analysis was performed through Student’s t statistic and logistic regression. Results. There is a significant difference between the two contrasted groups: (a) those who perceive violence and have been molested in the last week at their school, and (b) those who do not perceive violence and have not been molested. The logistic regression model yielded a Nagelkerke R of 0.58, which adequately classifies 82.9% of the cases. Conclusions. This logistic regression model is suitable for predicting the risk of adolescent public high school students of being molested by other peers and perceiving high levels of violence. Therefore, it is recommended to conduct systematic evaluations to identify student profiles and know the relationships between the dimensions of coexistence and school climate.
References
Barrantes, J. y Tejedo, J. (2006). Relación entre el clima social escolar y la asertividad en los alumnos del cuarto y quinto de secundaria de la Institución Educativa Nacional Gustavo Ríes de la ciudad de Trujillo [Tesis de licenciatura inédita]. Universidad Cesar Vallejo.
Bautista-Hernández, G. (2019). Conducta prosocial, empatía, y desconexión moral en observadores de violencia entre estudiantes de secundaria sonorenses [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Sonora.
Calderón González, N. G., Vera Noriega, J. Á. y Llano Medina, O. D. (2018). La violencia escolar desde la perspectiva de los estudiantes de una escuela secundaria de Sonora, México. Paideia, (62), 107-125. https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/716
Cárdenas Castro, M. y Arancibia Martini, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G*Power: Complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & Sociedad, 5(2), 210-224. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006
Carrera-Fernández, M.-V., Cid-Fernández, X.-M., Almeida, A., González-Fernández, A. y Lameiras-Fernández, M. (2018). Attitudes toward cultural diversity in spanish and portuguese adolescent of secondary education: The influence of heteronormativity and moral disengagement in school bullying. Revista de Psicodidáctica, 23(1), 17-25. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2017.07.002
Caso Niebla, J., Chaparro Caso López, A., Díaz López, C. y Urias Luzanilla, E. (2012). Propiedades psicométricas de las escalas, cuestionarios e inventarios de la estrategia evaluativa integral 2011: Factores asociados al aprendizaje (UEE Reporte Técnico N.o 12-002). Universidad Autónoma de Baja California. http://uee.uabc.mx/reportesTecnicos/12-002.php
Caso Niebla, J., Díaz López, C. D. y Chaparro Caso-López, A. (2013). Aplicación de un procedimiento para la optimización de la medida de la convivencia escolar. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 137-145. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3409/3626
Cepeda-Cuervo, E., Pacheco-Durán, P. N., García-Barcp, L. y Piraquive-Peña, C. J. (2008). Acoso escolar a estudiantes de educación básica y media. Revista de Salud Pública, 10(4), 517-528. http://www.scielo.org.co/pdf/rsap/v10n4/v10n4a02.pdf
Cerda, G. A., Salazar, Y. S., Guzmán, C. E. y Narváez, G. (2018). Impacto de la convivencia escolar sobre el rendimiento académico, desde la percepción de estudiantes con desarrollo típico y necesidades educativas especiales. Propósitos y Representaciones, 6(1), 247-300. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.194
Chen, L.-M. y Cheng, Y.-Y. (2013). Prevalence of school bullying among secondary students in Taiwan: Measurements with and without a specific definition of bullying. School Psychology International, 34(6), 707-720. https://doi.org/10.1177/0143034313479694
Claro Tagle, S. (2010). Clima escolar y desarrollo integral de niñas y niños. Historia, aprendizajes y proyecciones de una experiencia. Ril Editores.
Conde Flores, S. L. (2014). La violencia y la cultura de la calle entran a la escuela: Acciones y reacciones. Sinéctica, (42), 1-21. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2014000100002&lng=es&tlng=es
Da Silva de Paula, A., Kodato, S. y Xavier Días, F. (2013). Representações sociais de violência em professores da escola pública. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 4(2), 240-257. https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/17673/14473
De Garay, A. (Coord.). (2015). Las trayectorias escolares universitarias en un tablero de serpientes y escaleras. ANUIES.
Del Rey, R. y Ortega, R. (2001). La formación del profesorado como respuesta a la violencia escolar. La propuesta del modelo Sevilla Anti-Violencia Escolar (SAVE). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (41), 59-71. https://www.redalyc.org/pdf/274/27404105.pdf
Etxeberria, F., Intxausti, N. y Azpillaga, V. (2017). School climate in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque Countri (Spain). Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 5-26. http://dx.doi.org/10.15366/reice2017.15.4.001
Feldman, M. A., Ojanen, T., Gesten, E. L., Smith-Schrandt, H., Brannick, M., Wienke Totura, C. M., C., Alexander, L., Scanga, D. y Brown, K. (2014). The effects of middle school bullying and victimization on adjustment through high school: Growth modeling of achievement. school attendance, and disciplinary trajectories. Psychology in the School, 51(10), 1046-1062. https://doi.org/10.1002/pits.21799
Fierro, M. C., Lizaldi, A., Tapia, G. y Juárez, M. (2012). Capítulo 2. Convivencia escolar: Un tema emergente de investigación educativa en México. En A. Furlán Malamud y T. C. Spitzer Schwartz (Coords.), Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas. 2002-2011 (Colección estados del conocimiento, pp. 73-131). ANUIES; COMIE.
García-Hierro García, M. Á. y Cubo Delgado, S. (2009). Convivencia escolar en secundaria: Aplicación de un modelo de mejora del clima social. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 51-62. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015332004
Guerra, C., Álvarez-García, D., Dobarro, A., Núñez, J. C., Castro, L. y Vargas, J. (2011). Violencia escolar en estudiantes de educación secundaria de Valparaíso (Chile): Comparación con una muestra española. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 2(1), 75-98. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245116403004.pdf
Haye, K., Swearer Napolitano, S. M. y Miller, C. (2008). Bullying: Understanding attitudes toward Bullying and perceptions of school social climate. Educational Psychology Papers and Publications, (133), 1-6. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1132&context=edpsychpapers
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.º ed.). Mc Graw Hill.
Lopez Romero, M. y Kyriacou, C. (2016). Self-efficacy and moral disengagement in Mexican secondary school bullying bystanders. Psychology of Education Review, 40(2), 28-32. https://pure.york.ac.uk/portal/en/publications/selfefficacy-and-moral-disengagement-in-mexican-secondary-school-bullying-bystanders(9b510313-cfda-43d6-98c3-464baf8e153b).html
Martínez-Ferrer, B., Murgui-Pérez, S., Musitu-Ochoa, G. y Monreal-Gimeno, M. del C. (2008). El rol del apoyo parental, las actitudes hacia la escuela y la autoestima en la violencia escolar en adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology,8(3), 679-692. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33712016004
Moos, R. H. (1979). Evaluating educational environments. Procedures, measure, findings, and policy implications. Jossey-Bass.
Moos, R. H., Moos, B. S. y Trickett, E. (2000). Escalas de clima social. TEA.
Moral Jiménez, M. de la Villa y Ovejero Bernal, A. (2014). Relación entre el clima social familiar y las actitudes juveniles ante el acoso escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 5(1), 329-342. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.690
Morales Reynoso, T., Miranda García, D.A., Serrano García, J. (2015). Comprensión, reconocimiento y reproducción del acoso escolar cibernético en estudiantes del nivel medio superior [Informe final, proyecto de investigación]. Universidad Autónoma del Estado de México. http://hdl.handle.net/20.500.11799/49594.
Olweus, D. (1993). Bullying at school. Blackwell Publishing.
Organización de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Conferencia Internacional de Educación “La educación inclusiva: El camino hacia el futuro”. Ginebra, http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48-3_Spanish.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Análisis del clima escolar. ¿Poderoso factor que explica el aprendizaje en América Latina y el Caribe? Santillana. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/analisis-del-clima-escolar.pdf
Ortega-Barón, J., Buelga-Vasquez, S. y Cava-Caballero, M.-J. (2016). Influencia del clima escolar y familiar en adolescentes víctimas de ciber acoso. Comunicar, 24(46), 57-65. https://doi.org/10.3916/C46-2016-06
Pacheco-Sanz, D. I., Díez González, M. C. y García-Sánchez, J. N. (2018). La convivencia escolar, variables psicológicas y educativas. IAEU.
Reyes-Rodríguez, A. C., Valdés-Cuervo, A. A., Vera-Noriega, J. A. y Parra-Pérez, L. G. (2021). Principal’s practices and school’s collective efficacy to preventing bullying: The mediating role of school climate. SAGE Open, 11(4), 1-10. https://doi.org/10.1177/21582440211052551
Román, M. y Murillo, F. J. (2011). América Latina: Violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista de la CEPAL, (104), 37-54. https://doi.org/10.18356/8d74b985-es
Sandoval Fernández, A. P., Encinas Islas, A. P., Gutiérrez Esparza, Y. L. y Vera Noriega, J. Á. (2021). Liderazgo directivo: Su relación con apoyo institucional y eficacia colectiva ante situaciones de conflicto. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 10(7), 69-84. https://doi.org/10.51896/caribe
Sociedad Mexicana de Psicología. (2007). Código ético del psicólogo. Trillas.
Ttofi, M. M. y Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: A systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7(1), 27-256. https://doi.org/10.1007/s11292-010-9109-1
Trautmann, A. (2008). Maltrato entre pares o “bullying”. Una visión actual. Revista Chilena de Pediatría, 79(1), 13-20. https://doi.org/10.4067/S0370-41062008000100002
Vera Noriega, J. Á. y Valdés Cuervo, Á. A. (2016). La violencia escolar en México. Temáticas y perspectivas de abordaje. Clave editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: