Analysis of the Evolution of Primary Education Textbooks from a Critical Perspective: Study of the Musical Repertoire From 1994 to 2019
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-3.5Keywords:
Critical pedagogy for music education, elementary school, textbookAbstract
Introduction. Textbooks are one of the main objects of study in the history of education as depositories of the ideology of the group from which they emanate and a reflection of the meanings that make up the school culture. On the other hand, critical musical pedagogy movements are committed to using a repertoire linked to the students’ musical identities and preferences. From this perspective, this paper analyzes the evolution of the musical repertoire of music textbooks in primary education in the province of Valencia from 1994 to 2019. Methodology. 1121 musical pieces belonging to 18 manuals were analyzed through content analysis. Results. The results indicate a trend towards greater musical diversity, although with a predominance of classical-romantic and folk-traditional music and a low representation of popular music. Discussion. The progressive inclusion of popular music in textbooks could be used to recognize and give voice to the students’ musical identities. However, this repertoire is very heterogeneous and does not necessarily have to include their current musical preferences.
References
Abrahams, F. (2006). Critical pedagogy for music education: A best practice to prepare future music educators. Visions of Research in Music Education, 7, 1-8. http://www-usr.rider.edu/~vrme/v7n1/visions/Abrahams%20CPME%20Best%20Practices.pdf
Abrahams, F. (2007). Musicing Paulo Freire: A critical pedagogy for music education. En P. McLaren y J. L. Kincheloe (Eds.), Critical pedagogy. Where are we now? (pp. 223-237). Peter Lang.
Abril, C. R. (2013). Toward a more culturally responsive general music classroom. General Music Today, 27(1), 6-11. https://doi.org/10.1177/1048371313478946
Arredondo Pérez, H. y García Gallardo, F. J. (2007). La música tradicional andaluza en los materiales curriculares de primaria. Las canciones del aula. Investigación en la escuela, 63, 91-102. https://doi.org/10.12795/IE.2007.i63.07
Benedict, C., Schmidt, P., Spruce, G. y Woodford, P. (Eds.). (2015). The Oxford handbook os social justice in music education. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199356157.001.0001
Bohlman, P. V. (2010). Focus: Music, nationalism, and the making of the new Europe. Rotledge. https://doi.org/10.4324/9780203054109
Botella Nicolás, A. M. (2010). Análisis del tratamiento curricular de la música de moros y cristianos en los libros de música de enseñanza secundaria. Revista Electrónica de LEEME, (25), 1-25. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9800/9228
Botella Nicolás, A. y Gimeno Romero, J. V. (2014). Música de cine y audición en los libros de texto de enseñanza secundaria: Consideraciones sobre su didáctica. Espiral. Cuadernos del profesorado, 7(14), 45-53. http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v7i14.970
Christophersen, C. y Gullberg, A.-K. (2017). Popular music education, participation and democracy: Some Nordic perspectives. En G. D. Smith, Z. Moir, M. Brennan, S. Rambarran y P. Kirkman (Eds.), The Routledge research companion to popular music education (pp. 425-437). Routledge.https://doi.org/10.4324/9781315613444-33
Cremades, R., Lorenzo, O. y Herrera, L. (2010). Musical tastes of secondary school students’ with different cultural background: A study in the Spanish north African city of Melilla. Musicae Scientiae, 14(1), 121-141. https://doi.org/10.1177/102986491001400105
Conselleria d’Educació. (25 de julio, 2007). Decreto 111/2007, de 20 de julio, del Consell, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunitat Valenciana. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, núm. 5562, pp. 30110-30401. https://vlex.es/vid/establece-curriculo-educa-cion-primaria-29067650
Conselleria de Cultura, Educación y Ciencia. (20 de febrero, 1992). Decreto 20/1992, de 17 de febrero, del Gobierno valenciano, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Valenciana, Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, núm. 1728. https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/1992/02/17/20/spa/
Conselleria de Cultura, Educación y Ciencia. (7 de julio, 2014). Decreto 108/2014, de 4 de julio, del Consell, por el que se establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la educación primaria en la Comunitat Valenciana, Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, núm 731, pp. 16325-16694. https://dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion_pc.jsp?sig=006087/2014&L=1
Dahlhaus, C. (2006). La idea de la música absoluta. Idea Books.
De Vries, P. (2010). What we want: The music preferences of upper primary school students and the ways they engage with music. Australian Journal of Music Education, 1, 3-16. https://search.informit.org/doi/10.3316/INFORMIT.691041986666884
Escolano Benito, A. (2001). El libro escolar como espacio de memoria. En G. Ossenbach y M. Somoza (Eds.), Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina (pp. 35-46). UNED Ediciones.
Flutter, J. y Rudduck, J. (2004). Consulting pupils: What’s in it for schools. RoutledgeFalmet. https://doi.org/10.4324/9780203464380
García-Peinazo, D. (2017). ¿Nuevos “clásicos básicos” en educación musical? De la canonización a la audición activa de las músicas populares urbanas en (con)textos didácticos específicos. Revista Electrónica de LEEME, (40), 1-18. https://doi.org/10.7203/leeme.40.10914
Green, L. (2004). What can music educators learn from popular musicians? En C. X. Rodríguez (Ed.), Bridging the gap. Popular music and music education (pp. 225-247). MENC.
Goehr, L. (1994). The imaginary museum of musical works. An essay in the philosophy of musica. Oxford University Press.
Hallam, S., Creech, A., y McQueen, H. (2018). Pupils’ perceptions of informal learning in school music lessons. Music Education Research, 20(2), 213-230. https://doi.org/10.1080/14613808.2016.1249358
Ibarretxe Txakartegi, G. y Vergara Sola, A. B. (2005). Presencia y tratamiento de las diversas culturas musicales en los libros de texto de educación primaria: El caso Navarro. Musiker: Cuadernos de Música, (14), 79-99. http://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/presencia-y-tratamiento-de-las-diversas-culturas-musicales-en-los-libros-de-texto-de-educacion-primaria-el-caso-navarro/art-13774/
Jefatura del Estado. (04 de octubre, 1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de ordenación general del sistema educativo. Boletín Oficial del Estado, núm. 238, pp. 28927-28942. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1990-24172
Jefatura del Estado. (4 de mayo, 2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación, Boletín Oficial del Estado, núm. 106, pp. 17158-17207. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899
Jefatura del Estado. (10 de diciembre, 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.Boletín Oficial del Estado, núm. 295, pp. 97858-97921. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886
Kallio, A. A. y Väkevä, L. (2017). Inclusive popular music education? En F. Holt y A.-V. Kärjä (Eds.), The Oxford handbook of popular music in the nordic Countries (pp. 75-89). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190603908.013.4
Lind, V. R. y McKoy, C. L. (2016). Culturally responsive teaching in music education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315747279
Mahamud, K. y Badanelli, A. M. (2013). El cuaderno escolar como objeto de estudio. Una aproximación a los avances metodológicos en manualística. En J. Meda y A. M. Badenelli (Eds.), La historia de la cultura escolar en Italia y en España: Balance y perspectivas. Actas del I Workshop Ital-Español de Historia de la Cultura Escolar (pp. 201-225).
Marín Liébana, P. y Botella Nicolás, A. M. (2018). El repertorio musical como elemento posibilitador de un enfoque sociocrítico en educación primaria. Estudio del currículum impartido en el municipio de Valencia. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 19-37. http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.55936 vg
Marín Liébana, P. y Botella Nicolás, A. M. (2019). El análisis de los manuales escolares en la educación musical. Una revisión bibliográfica. Revista Música Hodie, 19, 1-20. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/73652/136776.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Marín-Liébana, P. y Botella Nicolas, A. M. (2021). Pervivencias de la historiografía decimonónica en los manuales escolares de educación musical primaria. Revista Internacional de Educación Musical, (9), 43-54. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/23074841211046713
Marín-Liébana, P., Blasco Magraner, J. S. y Botella Nicolás, A. M. (2020a). La dimensión cultural de la múisca en el currículum escrito: Nacionalismo y etnocentrismo en educación primaria. Publicaciones, 50(3), 351-370. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i3.15191
Marín-Liébana, P., Blasco, J. S. y Botella, A. M. (2020b). La utilización de las preferencias musicales de los estudiantes desde un enfoque crítico. Hacia una educación musical democratizadora. OPUS, 26(3), 351-370. http://dx.doi.org/10.20504/opus2020c2613
Marín-Liébana, P., Blasco Magraner, J. S. y Botella Nicolás, A. M. (2021a). Hacia una conceptualización de la educación musical crítica: Aplicación de los paradigmas científicos, las teorías curriculares y los modelos didácticos. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(2), 3-24. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10016
Marín-Liébana, P., Blasco Magraner, J. S. y Botella Nicolás, A. M. (2021b). Reconocimiento identitario y academicismo en el currículum musical de educación primaria. Contextos Educativos, (28), 229-248. http://doi.org/10.18172/con.4886
Mason, E. (2010). Multicultural music represented in current elementary music textbooks: A vomparative study of two published music series. Update: Applications of Research in Music Education, 28(2), 29-41. https://doi.org/10.1177/8755123310361767
Mercado, E. M. (2019). Popular, informal, and vernacular music classrooms: A review of the literature. Update, 37(2), 30-37. https://doi.org/10.1177/8755123318784634
Nakaya, A. (2018). Overcoming ethnic conflict through multicultural education: The case of West Kalimantan, Indonesia. International Journal of Multicultural Education, 20(1), 118-137. https://doi.org/10.18251/ijme.v20i1.1549
Oriol de Alarcón, N. M. (2002). La enseñanza del folclore en los colegios de la comunidad de Madrid. Eufonía. Didáctica de la Música, (25), 67-88.
Pugach, M. C., Gomez-Najarro, J., y Matewos, A. M. (2018). A Review of identity in research on social justice in teacher education: What role for intersectionality? Journal of Teacher Education, 70(3), 206-218. https://doi.org/10.1177/0022487118760567
Rimmer, M. (2013). Can you hear me now? Musical values, education and ‘voice’. Media International Australia incorporating Culture and Policy, 148(1), 135-144. https://doi.org/10.1177/1329878X1314800115
Väkevä, L. (2006). Teaching popular music in Finland: What’s up, what’s ahead? International Journal of Music Education, 24(2), 126-131. https://doi.org/10.1177/0255761406065473
Vicente Nicolás, G. (2010). El libro de texto en educación musical. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(5), 30-35. http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v3i5.901
Westerlund, H., Partti, H. y Karlslen, S. (2017). Identity formation and agency in the diverse music classroom. En R. MacDonald, D. J. Hargreaves y D. Miell (Eds.), Handbook of musical identities (pp. 493-509). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198722946.013.45
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: