Internal and External Perceptions About Quality of Online Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-2.24Keywords:
Online learning, quality of education, university education, role of the teacherAbstract
Objective. The main objective of the study was to know the quality of online education at the university level. Method. Methodologically, a mixed approach was used with a convergent analysis of qualitative and quantitative data. The qualitative data were obtained from students, teachers, and graduates of this educational modality through focus groups and in-depth interviews. The quantitative data were obtained from external inquiries through surveys. Results. As a result, external visions did not show credulity about the quality of online education and, without knowing its curricular dynamism, they exhibited distrust about the competencies of graduates. This explains why higher education continues to be predominantly face-to-face, even with the rise of the virtual world. On the other hand, the internal visions revealed confidence in the quality and confirmed theoretical concepts about learning in virtuality related to pedagogical mediations, educational, technological platforms, pedagogical competencies of teachers, construction of learning, and continuous participation of students. Conclusions. These findings can be applied in the renewal of educational quality systems focused on the positivist measurement of intrinsic factors; they can also be used to advance from a model of socialization and promotion based on flexibility and easy access to another focused on pedagogical potential and training advantages of online education.
References
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4.a ed.). SAGE. https://books.google.com.co/books?id=PViMtOnJ1LcC
De Benedetto, M. A. C. y Gallian, D. M. C. (2018). Narrativas de estudantes de medicina e enfermagen: Currículo oculto e desumanização em seúde. interface comunicação, saúde e educacação, 22(67), 1197-1207. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0218
Díaz Sandoval, M. (29 de enero de 2018). Una educación cada vez menos física. El Espectador. Sección educación. https://www.elespectador.com/educacion/una-educacion-cada-vez-menos-fisica-article-735695/
Escudero Escorza, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15-37. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.342521
Facundo, A. H. (2003). La educación superior a distancia virtual en Colombia. Digital Unesco. Observatory for Higher Education in Latin America and The Caribbean - IESALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139922
Ferreira Nobre, A. M., Vieira Barros, D. M., Chenoll Mora, A. y Setién Burgués, A. (2019). Tabla DK eLearning:
Optimización de la práctica docente en un ambiente online. RED. Revista de Educación a Distancia, 19(59), 1-15. https://doi.org/10.6018/red/59/03
García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: Calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9-25. http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.18737
Gómez, V. G., Tolozano, M. R. y Delgado, N. B. (2017). La acreditación institucional de la calidad en los institutos superiores técnicos y tecnológicos del Ecuador desde la perspectiva de un instituto acreditado. Formación Universitaria, 10(6), 59-66. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000600007
González-Castro, Y., Manzano-Durán, O. y Torres-Zamudio, M. (2017). Riesgos de deserción en las universidades virtuales de Colombia, frente a las estrategias de retención. Revista Libre Empresa, 14(2), 177-197. https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2017v14n2.3038
González Martínez, J. J. y Pradier Sebastián, A. (2019). La enseñanza artística superior de arte dramático y su sistema de garantía interna de calidad. Revista Complutense de Educación, 30(1), 307-321. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57349
Hernández Godoy, V., Fernández Morales, K. y Pulido, J. E. (2018). La actitud hacia la educación en línea en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 349-364. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.277451
Malagón Plata, L. A., Rodríguez, L. H. y Machado Vega, D. F. (2019). Políticas públicas educativas y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 21(32), 273-290. http://dx.doi.org/10.19053/01227238.4999
Marciniak, R. y Gairín Sallán, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: Revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.16182
Martínez, O., Steffens, E. J., Ojeda, D. C. y Hernández, H. G. (2018). Estrategias pedagógicas aplicadas a la educación con mediación virtual para la generación del conocimiento global. Formación Universitaria, 11(5), 11-18. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500011
Martínez-Rizo, F. (2018). La preocupación por la calidad de la educación y su valor social. Revista Fuentes, 20(2), 17-27. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.01
Ortega Jiménez, H. M., Anaya Saladén, L. C., Hernández Rojas, N. Y. y Valbuena Castillo, S. R. (2019). Introducción de la medida de calidad en la producción de aulas virtuales de la universidad EAN. Seis Sigma. Revista Estrategia Organizacional, 8(1), 59-83. https://doi.org/10.22490/25392786.3173
Parra, C. M., Castañeda, E., Restrepo, G., Usuga, O., Duque, P. y Mendoza, R. (2014). ¿La deserción y la graduación no diferencian a los programas de pregrado de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Antioquía? En D. N. Gómez Cifuentes (Comp.), IV Conferencia Latinoamericana sobre Abandono de la Educación Superior (pp. 71-82). Universidad de Antioquia. http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/issue/view/66
Pauccar Timpo, S. E. (2019). Factores que influyen en la elección de la escuela profesional en estudiantes de la Universidad Andina del Cusco, 2018 [Tesis de Maestría]. Universidad Andina del Cuzco. https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/2627
Pereira Puga, M. (2014). Educación superior universitaria: Calidad percibida y satisfacción de los egresados [Tesis doctoral]. Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12349/PereiraPuga_Manuel_TD_2014.pdf
Raimondi, G. A., Moreira, C. y de Barros, N. F. (2019). Gêneros e sexualidades na educação médica: Entre o currículo oculto e a integralidade do cuidado. Saude e Sociedade, 28(3), 198-209. https://doi.org/10.1590/S0104-12902019180722
Rivero López, M. A. (2018). Percepción estudiantil sobre la calidad de un ambiente de aprendizaje mixto apoyado por Moodle. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, (53), 193-205. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.13
Rodríguez, J. R. (2016). Exigencias éticas de la calidad de la educación virtual. En C. Rama y J. Domínguez Granda (Eds.). El aseguramiento de la calidad de la educación virtual (pp. 55-68). Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote, Observatorio de la Educación Virtual de América Latina y el Caribe de Virtual Educa. http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/6405/
Rodríguez Jerez, S. A. (2018). Calidad, educación y semiótica. Universidad Sergio Arboleda.
Sanmiguel Ruiz, C., Alemán de la Garza, L. Y. y Gómez Zermeño, M. G. (2019). Concepto de la calidad de la educación superior virtual desde el análisis del discurso: El caso de las políticas en Colombia. Revista Academia y Virtualidad, 12(1), 31-47. https://doi.org/10.18359/ravi.3719
Silva Carreño, W. H. y Mazuera Moreno, J. A. (2019). ¿Enfoque de competencias o enfoque de capacidades en la escuela? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e17.1981
Sistema Nacional de Información de Educación Superior. (2020). Módulo de consultas. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/ies
Yong Castillo, É., Nagles García, N., Mejía Corredor, C. y Chaparro Malaver, C. E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: Desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 80-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: