Final Year Dissertations with a Musical Topic at the Faculty of Education, Albacete, Spain (University of Castilla-La Mancha)
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-2.10Keywords:
Music, Music Education, Higher Education, ThesisAbstract
Objective. To collect and analyze the bachelor theses supervised and defended in the Department of Music of the Faculty of Education in Albacete, Spain (UCLM). The study covered the period from the department implementation in 2012-2013 to the academic year 2018-2019. Methodology. The approach used was mainly quantitative and descriptive with a sample of 102 final year dissertations, of which 66 belong to the bachelor’s degree in Primary Education, 33 to the bachelor’s degree in Early Childhood Education, and 3 to the bachelor’s degree in Bilingual Primary Education (English). The following variables were analyzed: number of theses, academic years, research lines, and keywords in titles. Results. A steady continuity in the research output was observed in the overviewed period. The most researched lines included music and emotions (19.61%), music and information and communication technologies (15.69%), and music and special education (14.71%), while the least researched one was legislation on music education (2.94%). The analysis of the keywords of the titles showed a strong presence of the term emotion(s)/(al) in the bachelor’s degrees of Early Childhood and Primary Education Teaching. Some substantial differences were also found in the thematic preferences of both degrees, pointing to more theoretical and technical studies in Primary Education and more practical studies in Early Childhood. Conclusions. This paper analyzed and discussed the research lines of a sample of bachelor theses. The limitations of the sample offered preliminary results on the evolution of the research lines, which suggests differences between the thematic preferences between both degrees.
References
Arteaga Martínez, B., Ahedo Ruiz, J., Gutiérrez Gómez-Calcerrada, S. y Solera Hernández, E. (2013). El Trabajo Fin de Grado Maestro: Modalidad online con evaluación presencial. RED: Revista de Educación a Distancia, 2(38), 1-26. https://www.um.es/ead/red/38
Cremades Andreu, R. García Gil, D., Ramírez Rico, E. y Miraflores Gómez, E. (2016). Acción tutorial en estudiantes de las menciones de educación física y música del grado de maestro en educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 417-433. https://revistas.um.es/rie/article/view/237931/195061
Comisión Académica de Trabajos Fin de Grado. (2019). Guía para la elaboración, defensa y evaluación del Trabajo Fin de Grado de Maestro en Ed. Infantil y Ed. Primaria de la Facultad de Educación de Albacete. Universidad de Castilla-La Mancha. https://docplayer.es/41542846-Guia-para-la-elaboracion-defensa-y-evaluacion-del-trabajo-fin-de-grado-de-maestro-en-ed-infantil-y-ed.html
Dapía, M. D. (2016). Investigación de los perfiles profesionales de educación social. El TFG, una oportunidad para la investigación aplicada. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, (62), 88-101. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/308301
De la Ossa Martínez, M. A. (2020). El trabajo de fin de grado en la mención en música de la Facultad de Educación de Cuenca (UCLM). Orientaciones, explicaciones y consejos varios y variados para elaborarlo, superarlo con éxito y no morir en el intento. En M. A. de la Ossa Martínez (Ed.), La educación y la formación musical en el siglo XXI: Valoración, unión y diálogo entre etapas educativas (pp. 209-252). UNO Editorial.
De Salazar, I. (2011). La metodología en los trabajos de grado en las especialidades de arte y diseño del Colegio Universitario de Caracas. Investigación y Postgrado, 26(2), 203-218. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-00872011000200007&script=sci_abstract
Fejes, A. (2006). The Bologna Process-Governing higher education in Europe through standardisation. Revista Española de Educación Comparada, (12), 203-232. http://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7429
Ferrer Cerveró, V. R., Soria Ortega, V., Carmona Monferrer, M. Ramis Cerdà, R. (2012). De la guía al caso práctico: El TFG de educación social de la Universidad de Barcelona. En V. Ferrer, M. Carmona y V. Soria (Eds.), El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores (pp. 153-181). McGraw-Hill.
García González, P. y Rodríguez Lorenzo, G. A. (2017). Música y TEA, o cómo abordar nuevos contenidos formativos a través de la elaboración del TFG del Grado en Maestro en Educación Infantil. En D. Caldevilla Domínguez (Ed.), Congreso Universitario Internacional sobre contenidos investitación, innovación y docencia CUICIID 7, 2017 pp. 903). Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones Públicas (Fórum XXI).
García Ponce de León, O., Pérez Mora, R. y Miranda Zea, A. (2018). Los profesores-investigadores universitarios y sus motivaciones para transferir conocimiento. Redie Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 43-55. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1754
Gómez Barreto, I. M. (2015). La evaluación del trabajo final de grado en las titulaciones de Maestro de Educación Infantil y Primaria de la Facultad de Educación de Albacete en la Universidad Castilla La Mancha. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 31(3), 541-563. https://www.researchgate.net/publication/288827236
Jefatura del Estado. (13 de abril de 2007). 7786. Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, núm. 89, Sección I. Disposiciones generales, pp. 16241-16260. https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/04/12/4
Juan-Carvajal, M. L. (2019). The title of the thesis in the professional training of the musician. Auxiliary tools. Revista de Docencia e Investigación Educativa, 5(16), 1-9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7468580
Ministerio de Educación. (3 de julio de 2010). Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, núm. 161, Sección I. Disposiciones generales, pp. 58454-58468. https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/07/02/861
Ministerio de Educación y Ciencia. (30 de octubre de 2007). Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, núm. 260, pp. 1-28. https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/29/1393/con
Morales Ortiz, B. L., Giraldo Veloza, A. M., Rodríguez Núñez, Y. y Casas Fernández, P. (2018). Investigación-creación en los trabajos de grado de pregrado en música. Un estudio de caso. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 15, 97-118. https://doi.org/10.5209/RECIEM.59378
Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
Rekalde Rodríguez, I. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo de fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), 179-193. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
Reyes García, C. I. y Díaz Megolla, A. (2020). ¿Quiénes deben ser los agentes evaluadores del TFG? Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 23(1), 125-145, https://doi.org/10.5944/educxx1.23843
Rubio, M. J., Torrado, M., Quirós, C. y Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335-354. https://doi.org/10.5209/RCED.52443
Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39(53), 1-13. http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf
Sarduy Domínguez, Y. (2007). El análisis de información y las investigaciones cuantitativa y cualitativa. Revista Cubana Salud Pública, 33(3), 1-11. https://doi.org/10.1590/S0864-34662007000300020
Sotos Serrano, M. (2020). Análisis cualitativo del proceso de tutorización de los trabajos fin de grado. El caso de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Complutense de Educación, 31(1), 35-44. https://doi.org/10.5209/rced.61746
Tejada Fernández, J. y Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175
Universidad de Castilla-La Mancha. (Marzo, abril y mayo, 2010). Acuerdo del Consejo de Gobierno celebrado el 2 de marzo de 2010 por el que, a propuesta del Vicerrectorado de Docencia y Ordenación Académica, se propone Normativa sobre elaboración y defensa del Trabajo Fin de Grado. Boletín Oficial Universidad de Castilla-La Mancha, Año 16, número 131, p. 76-82. https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/1996/bouclm_131.pdf
Vera, J. y Briones, E. (2015). Perspectiva del alumnado de los procesos de tutorización y evaluación de los trabajos de fin de grado. Culture and Education, Cultura y Educación, 27(4), 726-765. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1089391
Vicario-Molina, I., Martín-Pastor, E., Gómez- Gonçalves, A. y González Rodro, L. M. (2020). Nuevos desafíos en la Educación Superior: Análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del trabajo fin de grado de estudiantes de los Grados de Maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense de Educación, 31(2), 185-194. https://dx.doi.org/10.5209/rced.62003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: