How did you Help the Student to Solve the Problem? Analysis of the Strategies Used by Academic Writing Tutors
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14000Keywords:
Higher education, academic writing, peer tutoringAbstract
Objective. This research aims to study peer tutoring focused on academic writing to categorize and describe the strategies that a group of tutors from a private Latin American university employs to support students’ academic literacy development. Method. We conducted a qualitative diary study, in which we analyzed 203 diary entries from 13 tutors, following the constant comparative analysis method proposed by grounded theory. Results. Eleven categories emerged from data that can be grouped into two major categories: collaborative writing strategies and strategies for the development of metacognition in writing. Conclusions. We described and categorized diverse tutorial strategies that can be explicitly taught during tutor training programs to promote the development of academic writing skills in less advanced students.
References
Andueza, A. y Mateo Girona, M. T. (2020) Secuencia didáctica para la producción de un miniensayo. En T. Mateo, G. Uribe, S. E. Agosto y T. Álvarez (Coords.), El miniensayo y su didáctica: Escribir en las materias del currículo (27-38). Octaedro.
Ávila Reyes, N., Navarro, F. y Tapia-Ladino, M. (2020). Identidad, voz y agencia: Claves para una enseñanza inclusiva de la escritura en la universidad. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(98), 1-31. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4722
Ayala Reyes, M. C., Castro Salas, C., Fernández Lübbert, V., Gallardo Chaparro, G., Jouannet Valderrama, C. y Moreno Matus, K. (2013). Inclusión, acogida y apoyo hacia los estudiantes desde las instituciones de educación superior. En M. E. Irigoin, Barrene, R. del Valle Martin y M. C. Ayala Reyes (Eds.), Acceso y permanencia en la educación superior. Sin apoyo no hay oportunidad (145-178). Aequalis. https://aequalis.cl/publicaciones/acceso-y-permanencia-en-la-educacion-superior-sin-apoyo-no-hay-oportunidad/
Bailey, K. M. (2015). Conducting diary studies. En J. Dean Brown y C. Coombe (Eds.), The Cambridge guide to research in language teaching and learning (247-252). Cambridge University Press.
Bajtín, M. (2008). Estética de la creación verbal (2.a ed.). Siglo XXI.
Bazerman, C. (2012). Genre as social action. En J. P. Gee y M. Handford (Eds.), The Routledge handbook of discourse analysis (pp. 226-238). Routledge.
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.
Bandura, A. (2021). Analysis of modeling processes. En A. Bandura (Ed.), Psychological modeling. Conflicting theories (pp. 1-62). Routledge.
Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Routledge.
Boud, D. (2013). Introduction: Making the move to peer learning. En D. Boud., R. Cohen y J. Sampson (Eds.), Peer learning in higher education learning from & with each other (1-20). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315042565
Canales, A. y de los Ríos, D. (2018). Factores explicativos de la deserción universitaria. Calidad en la Educación (26), 173-201. https://doi.org/10.31619/caledu.n26.239
Carlino, P. (2017) Dos variantes de la alfabetización académica cuando se entrelazan la lectura y la escritura en las materias. Signo y Pensamiento, 36(71) 16-32. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp36-71.dvaa
Castelló Badía, M. (2014). Los retos actuales de la alfabetización académica: Estado de la cuestión y últimas investigaciones. En I. Ballano y I. Muñoz (Coords.), Escribir en el contexto académico (pp.153-176). Deusto Digital.
Corbin, J. y Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research 3e. Sage Publications.
Curtis, A. y Bailey, K. M. (2009). Diary Studies. OnCue Journal, 3(1) 67-85. https://jaltcue.org/files/OnCUE/OCJ3-1articles/OCJ3-1-Curtis-Bailey-pp67-85.pdf
De Backer, L., van Keer, H. y Valcke, M. (2015). Promoting university students’ metacognitive regulation through peer learning: The potential of reciprocal peer tutoring. Higher Education, 70, 469-486. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9849-3
Del Valle, M., Vergara, J., Cobo, R., Pérez, M. V. y Díaz, A. (2016). Prácticas para reducir el abandono en la educación superior. Análisis experiencias chilenas presentadas en congresos CLAVES 2011-2015. En C. Pavón (Comp.), Memorias Sexta conferencia latinoamericana sobre el abandono en la educación superior (pp. 677-688). EPN editorial. http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1381
Deniz Can, D. y Ginsburg-Block, M. (2013). Peer tutoring school-age children. En J. Hattie y E. M. Anderman (Eds.), International guide to student achievement (pp. 375-378) Taylor & Francis.
Duran, D., Blanch, S., Thurston, A. y Topping K. (2010). Tutoría entre iguales reciproca y virtual para la mejora de habilidades lingüísticas en español e inglés. Journal for the Study of Education and Development, 33(2), 209-222. https://doi.org/10.1174/021037010791114571
Duran Gisbert, D. y Flores Coll, M. (2015). Prácticas de tutoría entre iguales en universidades del Estado español y de Iberoamérica REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 5-17. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2796
Fukushi Mandiola, K. (2013). Una aproximación cualitativa al estudiante de primera generación en la educación superior chilena. En M. E. Irigoin, Barrene, R. del Valle Martin y M. C. Ayala Reyes (Eds.), Acceso y permanencia en la educación superior. Sin apoyo no hay oportunidad (pp. 115-143). Aequalis. https://aequalis.cl/publicaciones/acceso-y-permanencia-en-la-educacion-superior-sin-apoyo-no-hay-oportunidad/
Harris, K. R., Santangelo, T. y Graham, S. (2010). Metacognition and strategies instruction in writing. En H. S. Waters y W. Schneider (Eds.), Metacognition, strategy use & instruction (pp. 226-256). Guildford Press.
Hatano, G. y Wertsch, J. V. (2001). Sociocultural approaches to cognitive development: The constitutions of culture in Mind. Human Development, 44(2-3) 77-83. https://doi.org/10.1159/000057047
Hyland, K. (2011). Academic discourse. En K. Hyland, y B. Paltridge (Eds.), The bloomsbury companion to discourse analysis (pp. 171-184). Bloomsbury Publishing.
Lee McKay, S. (2013). Introspective techiques. En J. Heighman y R. A. Crocker. Qualitative Research in applied linguistics: A practical introduction (pp. 220-241). Palgrave Macmillan.
Leung, K. C. (2019). An updated meta-analysis on the effect of peer tutoring on tutors’ achievement. School Psychology International, 40(2) 200-214. https://doi.org/10.1177/0143034318808832
Linne, J. (2018). El deseo de ser primera generación universitaria. Ingreso y graduación en jóvenes de sectores populares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 12(1), 129-147. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100129
Mackiewicz, J. y Kramer Thompson, I. (2015). Talk about writing: The tutoring strategies of experienced writing center tutors. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315768595
Mauna Madrid, P. (2013). Trayectorias de inclusión y exclusión de la educación superior: Aspectos estructurales y subjetivos. En M. E. Irigoin, Barrene, R. del Valle Martin y M. C. Ayala Reyes (Eds.), Acceso y permanencia en la educación superior. Sin apoyo no hay oportunidad (pp. 15-51). Aequalis. https://aequalis.cl/publicaciones/acceso-y-permanencia-en-la-educacion-superior-sin-apoyo-no-hay-oportunidad/
Pujolàs Maset, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educactio Siglo XXI, 30(1), 89-112. https://revistas.um.es/educatio/article/view/149151
Riese, H., Samara, A. y Lillejord, S. (2012). Peer relations in peer learning. International. Journal of Qualitative Studies in Education, 25(5) 601-624. https://doi.org/10.1080/09518398.2011.605078
Topping, K. (2015). Peer tutoring: Old method, new developments. Journal for the Study of Education and Development, 38(1), 1-29. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.996407
Tullis, J. G. y Goldstone, R. L. (2020). Why does peer instruction benefit student learning? Cognitive Research: Principles and Implications, 5, 1-12. https://doi.org/10.1186/s41235-020-00218-5
VandenBos, G. R. (Ed.). (2007). APA dictionary of psychology. APA.
Vygotski, L. S. y Hernández, M. (1993). Vygotsky, obras escogidas (Tomo II). Antonio Machado Libros.
Wingate, U. (2015). Academic literacy and student diversity. The case for inclusive practice. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783093496
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: