A Professionalizing Process: An Intervention in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.6Keywords:
Teaching skills, collaborative and participatory action research, professionalizing processAbstract
Introduction. The lack of educational convergence in higher education is palpable in Mexico, with uneven progress in training by competencies, especially in the country’s south. The teaching staff is considered to be the main axis in the development of educational quality. Therefore, this research aims to know how a professionalizing process applied to a group of male and female teachers from a public higher education institution located in the south of the country is assumed, seeking the development of teaching competencies. Methodology. A collaborative and participatory longitudinal exploratory-descriptive action research was conducted. A professionalizing process was designed and applied in one of the most populated academic divisions of the educational institution (IE) that was the subject and object of the study. The research was conducted in one and a half years with a group of teachers selected for convenience and with interchangeable roles. Results. Through qualitative and quantitative indicators, the involvement of the teaching staff in the professionalizing process is shown. These indicators are voluntary participation, recognitions, dissemination of academic performance, evidence of teaching-learning by competencies, didactic-pedagogical interaction, and theory in practice. Discussion. The importance of an educational management with proactive leadership that practices a more cohesive curriculum towards interdisciplinary and transdisciplinary work is highlighted, seeking socially responsible management. Finally, collaborative and participatory action research guides towards a knowledge bridge for the development of teaching competencies; however, the continuity of this process is required to innovate in higher education.
References
Aberbuj, C. M., Guevara, J., y Fernández Fastuca, L. (2019). El desafío de la enseñanza en el nivel superior: Una experiencia de desarrollo profesional docente situado. RAES. Revista Argentina de Educación Superior, 11(18), 12-23. http://www.revistaraes.net/numeros.php?revista=revista18.inc
Aguilar Morales, N., Sandoval Caraveo, M. del C. y Guzmán Fernández, C. (2013). Capítulo IV. Satisfacción laboral. En D. E. Magaña Medina (Coord.), Factores organizacionales y psicosociales que inhiben el desempeño académico (pp. 83-112). UJAT. http://pcientificas.ujat.mx/index.php/pcientificas/catalog/view/98/88/348-1
Arechavala Vargas, R., y Sánchez Cervantes, C. F. (2017). Las universidades públicas mexicanas: Los retos de las transformaciones institucionales hacia la investigación y la transferencia de conocimiento. Revista de la Educación Superior, 46(184), 21-37. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.09.001
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México. Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. Autor. https://visionyaccion2030.anuies.mx/Vision_accion2030.pdf
Bisquerra Alzina, R. (Coord.). (2009). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla.
Camacho Javier, M., López del Castillo, J. C., Reyes Cornelio, R. y Camacho Javier, D. (2018). Las competencias docentes como un saber puente en la enseñanza profesional. Visum Mundi, 2(3), 16-22. https://drive.google.com/drive/folders/1Q2Ej3A9nzQXsux7aGl61ieN7hjvh8x6V
Cañón Rodriguez, J. C. (2003). Estándares de calidad: Sus efectos en las aulas. Un ejercicio de microzonificación normativa. Universidad Nacional de Colombia.
Casanova Romero, I., Canquiz Rincón, L., Paredes Chacín, Í. e Inciarte González, A. (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales, 24(4), 114-125. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i4.24913
Castillo-Cedeño, I., Flores-Davis, L. E., Miranda-Cervantes, G. y Murillo-León, S. (2016). Docencia universitaria saludable: Una metamorfosis impostergable. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.18
Colmenares, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: Una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Creswell, J. W. (2008). Mixed Methods Designs. En J. W. Creswell (Autor), Educational research. Planning, conducting and evaluating cuantitative and qualitative research (3.a ed., pp. 534-575). Merrill Prentice Hall. https://lcwu.edu.pk/ocd/cfiles/TESOL/MS-TSL-505/EducationalResearchPlanningConductingandEvaluatingQuantitativeand QualitativeResearch.pdf
Daniels, H. (2003). Vygotsky y la pedagogía. Paidós. https://doi.org/10.4324/9780203469576
Díaz Barriga, F. y Rigo, M. A. (2009). Formación docente y educación basada en competencias. En Á. Valle Flores (Coord.), Formación en competencias y certificación profesional (2.a reimp., pp. 76-104). Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.iisue.unam.mx/publicaciones/libros/formacion-en-competencias-y-certificacion-profesional
Durán Rodríguez, R. y Estay-Niculcar, C. A. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 209-232. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.13845
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa (11.ª ed.). Siglo XXI editores.
Garduño, V. (2019). Momentos clave de la profesionalización docente en México. Revista en Red, 1-10. https://www.inee.edu.mx/momentos-clave-de-la-profesionalizacion-docente-en-mexico/
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). Mac Graw Hill.
Lamoyi Bocanegra, C. L. y Pintos Blancas, M. T. (2018). La educación superior en Tabasco como factor de desarrollo económico y social. En G. Hoyos Castillo, S. E. Serrano Oswald y M. del P. Mora Cantellano (Coords.), Ciudad, género, cultura y educación en las regiones (pp. 909-929). Universidad Nacional Autónoma de México; Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional. http://ru.iiec.unam.mx/3957/
Magaña Medina, D. E. y Aquino Zúñiga, S. P. (2014). Evaluación docente. Experiencias en la construcción de un modelo. UJAT. https://pcientificas.ujat.mx/index.php/pcientificas/catalog/view/34/29/123-1
Magaña Medina, D. E., y Sánchez Escobedo, P. A. (2013). Capítulo I. Síndrome de desgaste emocional. En D. E. Magaña Medina (Coord.), Factores organizacionales y psicosociales que inhiben el desempeño académico. 15-44. UJAT. http://pcientificas.ujat.mx/index.php/pcientificas/catalog/view/98/88/348-1
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Perrenoud, P. (2004). Diez competencias docentes para enseñar. Invitación al viaje. Grao.
Ponce Morales, M. A. (2017). Grupos interactivos en educación universitaria: Estrategia orientada al éxito para el aprendizaje con sentido. Opción, 33(84), 404-439. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23395
Ramírez-Díaz, J. L. (2020). El enfoque por competencias y su relevancia en la actualidad: Consideraciones desde la orientación ocupacional en contextos educativos. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.23
Salazar-Mercado, S. A. y Arévalo-Duarte, M. A. (2019). Implementación del portafolio como herramienta didáctica en educación superior: Revisión de literatura. Revista Complutense de Educación, 30(4), 965-981. https://doi.org/10.5209/rced.59868
Santibáñez, L., Rubio, D. y Vázquez, M. (2018). Formación continua de docentes: Política actual en México y buenas prácticas nacionales e internacionales. INEE; BID.
Tejada Fernández, J. (2020). El prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. REDU. Revista de Docencia universitaria, 18(1), 105-121. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13036
Tobón, S., Sr. (2017). Pensamiento complejo: Evaluación y desarrollo mediante proyectos formativos. Kresearch Corporation.
Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Docencia, 20(60), 5-13. http://www.denisevaillant.com/wp-content/uploads/2018/09/Aprendizaje-Colaborativo-2016.pdf
Villarroel, V. A. y Bruna, D. V. (2017). Competencias pedagógicas que caracterizan a un docente universitario de excelencia: Un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formación Universitaria, 10(4), 75-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
Vygotsky, L. (1978). Pensamiento y lenguaje. Editorial Revolucionaria.
Wertsch, J. V. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: