Education in Sexuality and Equality: Needs in the Initial Training of Teachers in Spain
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14293Keywords:
Education, sexuality, equality, teacher training, feminismAbstract
Introduction. Sexuality and equality education are considered areas of relevant pedagogical research and intervention within current educational contexts in view of the violence and inequalities derived from the patriarchal system. Aims. This paper presents the main results of a research study that seeks to analyze the competence in sexuality and equality of university students during teacher training in Spain (Castilla la Mancha University). Method. For this, the study used a quantitative methodology and administered a nine-dimension questionnaire to 371 students. Results. The study revealed the weak acquisition of competence in sexuality and equality and the persistence of stereotyped images of sexualities. Furthermore, these findings show that future teachers have a weak equality-based professional practice due to an educational approach that lacks a gender perspective. Conclusions. The main conclusions highlight the evident formative needs in sexuality and equality and the absence of transforming feminist knowledge. All this can affect the development of quality education in sexuality and equality in students’ future educational practices.
References
Aguilar, C. (2015). Mirando a nuestro alrededor: cotidianeidad en educación, género y ciudadanía. In M. Aparicio Barberán, & I. Corella Llopis (Eds.), Nuevos contextos y prácticas en la educación permanente. Mujeres y hombres en el cotidiano educativo (pp. 39-70). Ediciones del Instituto Paulo Freire.
Antón Ruiz, F. A., & Espada J. P. (2009). Consumo de sustancias y conductas sexuales de riesgo para la transmisión del VIH en una muestra de estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 25(2), 344-350. https://revistas.um.es/analesps/article/view/88011
Ayuste González, A., Rodríguez Menéndez, M. C., & Vila Merino, E. S. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia. In I. Carrillo i Flores (Coord.), Democracia y educación en la formación docente (pp. 117-140). Serveis de Publicacions de la UVic-UCC. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=674463
Bakare-Yusuf, B. (2013). Thinking with pleasure. Danger, sexuality and agency. In S. Jolly, A. Cornwall, & K. Hawkins (Coords.), Women, sexuality and the political power of pleasure (pp. 28-41). Zed Book. https://doi.org/10.5040/9781350224094.ch-001
Barón, S. (2019). Ceguera de género, feminismo y academia en la violencia de género. Comentario a Ferrer-Pérez & Bosch-Fiol, 2019. Anuario de Psicología Jurídica, 29(1), 89-93. https://doi.org/10.5093/apj2019a7
Bas-Peña, E., Pérez de Guzmán, V., & Maurandi, A. (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las universidades españolas. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67303
Bejarano Franco, M. T., & Marí Ytarte, R. (Directoras). (2019). Educación en sexualidad e igualdad. Discursos y estrategis para la formación de docentes y educadores sociales. Dykinson.
Bejarano Franco, M. T., Martínez Martín, I., & Téllez Delgado, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), 1-21. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3041
Bernardos, A., Martínez-Martín, I. y Solbes, I., (2022). Discursos flexibles en torno a las identidades sexuales y de género en la adolescencia: “un sentimiento de cómo te vives”. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(2), 78-95. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.13141
Blázquez Vilaplana, B. (2016). Aproximación a la formación en género en el espacio europeo de Educación Superior a través del análisis de la memoria y las guías docentes del grado de relaciones laborales y recursos humanos en la Universidad de Jaén. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (5), 28-41. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1465
Bragg, S., Renold, E., Ringrose, J., & Jackson, C. (2018). ‘More than boy, girl, male, female’: exploring young people’s views on gender diversity within and beyond school contexts. Sex Education, 18(4), 420-434. https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1439373
Burns, S., & Hendriks, J. (2018). Sexuality and relationship education training to primary and secondary school teachers: an evaluation of provision in Western Australia. Sex education, 18(6), 672-688. https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1459535
Cortés González, P., Leite Méndez, A. E., & Rivas Flores, J. I. (2014). Un enfoque narrativo de la identidad profesional en profesorado novel. Tendencias pedagógicas, (24), 199-214. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2101
Engebretson, K. E. (2016). Talking (fe)male: Examining the gendered discourses of preservice teachers. Gender and Education, 28(1), 37-54. https://doi.org/10.1080/09540253.2015.1096917
Enguix Grau, B., & González Ramos, A. M. (2018). Cuerpos, mujeres y narrativas: Imaginando corporalidades y género. Revista de Pensamiento e Investigación Social Athenea Digital,18(2), 1-31. https://atheneadigital.net/article/view/v18-n2-enguix-gonzalez/1956-pdf-es
Freire, P. (1979). La educación como práctica de la libertad. Siglo veintiuno editores.
Fumero, K., Moreno Llaneza, M., & Ruiz Repullo, C. (2017). Escuelas libres de violencias machistas. Ediciones UIB.
García Valdés, M., & Suárez Marín, M. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Revista Cubana de Salud Pública, 39(2), 253-267. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200007
Giroux, H. A. (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
Herrera Achón, N., Torres Hernández, M., & Mújica Utrera, E. (2015). Normas y procedimientos de la educación para la salud. MINSAP.
hooks, b. (2020). Enseñar a transgredir. La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing.
Jenkins, F., Keane, H., & Donovan, C. (2019). Work (still) in progress: Establishing the value of gendered innovations in the social sciences. Women’s Studies International Forum, 72, 104-108. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.04.006
Jolly, S., Cornwall, A., & Hawkins, K. (Eds). (2013). Women, sexuality and the political power of pleasure. Zed Book. https://doi.org/10.5040/9781350224094
Martínez Martín, I., & Sanz Landaluze, J. (2022). Percepciones del alumnado sobre la participación en las aulas universitarias desde una perspectiva de género y de diversidades. UCM.
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5th.). Pearson.
Muruaga López de Guereñu, S., & Pascual Pastor, P. (2013). La salud mental de las mujeres. La psicoterapia de equidad feminista. AMS.
Paechter, C. (2018). Rethinking the possibilities for hegemonic femininity: Exploring a Gramscian framework. Women’s Studies International Forum, 68, 121-128. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.03.005
Pérez Rueda, A. I., Nogueroles Jové, M., & Méndez Núñez, Á. (2017). Una educación feminista para transformar el mundo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(2), 5-10. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2
Pichardo Galán, J. I., & de Stéfano Barbero, M. (Eds.). (2015). Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/34926/
Rodríguez Martínez, C. (2010). La igualdad y la diferencia de género en el currículum. In J. Gimeno Sacristán (Coord.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 103-127). Morata.
Santos Guerra, M. Á. (2015). Género, poder y convivencia la escuela como mezcladora social. In J. J. Leiva Olivencia, V. M. Martín Solbes, E. S. Vila Merino, & J. E. Sierra Nieto (Coords.), Género, educación y convivencia (pp. 27-58). Dykinson.
Siderac, S. (2015). La formación docente y la educación sexual integral en la UNLPam. Revista Entramados: Educación y Sociedad, 2(2), 75-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5236192
Stolze, B. N., & Ramírez, S. T. (2015). Educación sexual y tradiciones pedagógicas en la formación docente. Temas de Educación, 21(1), 153-164. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/660/781
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. Noriega Editores.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2014). Educación integral en sexualidad: conceptos, enfoques y competencias. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232800
Van Leent, L. (2017). Supporting schoolteachers: primary teachers’ conceptions of theirs responses to diverse sexualities. Sex Education, 17(4), 440-453. https://doi.org/10.1080/14681811.2017.1303369
Veiga, L., Teixeira, F., Martins, I., & Meliço‐Silvestre, A. (2006). Sexuality and human reproduction: a study of scientific knowledge, behaviours and beliefs of Portuguese future elementary school teachers. Sex Education, 6(1), 17-29. https://doi.org/10.1080/14681810500508915
Younger, M., Warrington, M., & Williams, J. (1999). The gender gap and classroom interactions: Reality and rhetoric? British Journal of Sociology of Education, 20(3), 325-341. https://doi.org/10.1080/01425699995290
Winkelmann, C. (Eds.). (2010). Standards for Sexuality Education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Federal centre for Health Education, BZgA.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: