Climate Change in Educational Experiences of University Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14345

Keywords:

Higher education, environmental education, climate change, vulnerability, resilience

Abstract

Purpose. To explore and analyze the possibilities of integrating climate change (CC) in higher-level educational experiences with teachers from the Universidad Veracruzana (UV), at the Poza Rica-Tuxpan campus, Mexico. Due to its geographical location, the region is exposed to extreme hydrometeorological phenomena; there is physical and social vulnerability. Method. The study consisted of group interviews with teachers. They inquired about the threats associated with CC, identified them in their region, and how they approach the CC phenomenon in their academic activity and teaching practice. The dimension of attitudes from social representations theory is retaken as a substantive category; risk, vulnerability, and social resilience as formal categories were used as data-gathering tools in the study region. For the group interviews, a semi-structured guide was developed. The interviews were audio-recorded and transcribed verbatim, then analyzed using the content analysis technique. Results. Participants identify and address CC and other threats associated with this phenomenon in their educational experiences. A teaching practice committed to the environmental problem of its own context is recognized. Moreover, the link with other social, municipal, and community actors, who collaborate in educational practices to reduce vulnerabilities, promote risk management, and advance in the process of co-building social resilience, considering CC adaptation and mitigation measures. Conclusions. Educational action, thus, contributes to climate action, strengthening individual and collective capacities that are undoubtedly necessary to stop the current climate crisis.

Author Biography

Ana Lucía Maldonado-González, Universidad Veracruzana

Investigadora de tiempo completo en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana (UV), en la línea Educación ambiental para la sustentabilidad. PhD por la Universidad Laval, Quebec, CA. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-Conacyt), Premio a la Investigación Interdisciplinaria (UV).

References

Adger, W. N. (1999). Social vulnerability to climate change and extremes in coastal Vietnam. World Development, 27(2), 249-269. https://doi.org/10.1016/S0305-750X(98)00136-3

Adger, W. N. (2000). Social and ecological resilience: Are they related? Progress in Human Geography, 24(3), 347-364. https://doi.org/10.1191/030913200701540465

Anderson, M. B. y Woodrow, P. J. (1989). Rising from the ashes. Development strategies in times of disaster. Westview Press.

Balica, S. F., Douben, N. y Wrigth, N. G. (2009), Flood vulnerability indices at varying spatial scales. Water Science & Technology, 60(10), 2571-2580. https://doi.org/10.2166/wst.2009.183

Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Ediciones Akal.

Beck, U. (2000). Retorno a la teoría de la sociedad del riesgo. Boletín de la Asociación Española de Geografía, (30), 9-20. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/383

Bello Benavides, L. O., Alatorre Frenk, G. y González-Gaudiano, E. J. (2016). Representaciones sociales sobre cambio climático. Un acercamiento a sus procesos de construcción. Trayectorias, 18(43), 73-92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60746482004

Comeau, Y. (1994). L’analyse des données qualitatives. Centre de recherche sur les innovations sociales. https://crises.uqam.ca/cahiers/et9402-lanalyse-des-donnees-qualitatives/

Calixto Flores, R. y Terrón Amigón, E. (2018). Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Educar em Revista, 34(68), 217-233. https://doi.org/10.1590/0104-4060.55684

Fontana, A. y Frey, J. H. (2015). La entrevista. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (Coords.), Manual de investigación cualitativa, Volumen IV. Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 140-202). Editorial Gedisa.

Gallego-Torres, A. P. y Castro-Montaña, J. E. (2020). Estudio de las representaciones sociales de los docentes sobre el cambio climático antropogénico. Revista Científica, 38(2). https://doi.org/10.14483/23448350.16190

Gobierno del Estado de Veracruz. (2019a). Sistema de información municipal. Poza Rica de Hidalgo. (Cuadernillos municipales). Subsecretaría de Planeación. http://ceieg.veracruz.gob.mx/wp-content/uploads/sites/21/2019/06/Poza-Rica-de-Hidalgo_2019.pdf

Gobierno del Estado de Veracruz. (2019b). Sistema de información municipal. Tuxpan. (Cuadernillos Municipales). Subsecretaría de Planeación. http://ceieg.veracruz.gob.mx/wp-content/uploads/sites/21/2019/06/Tuxpan_2019.pdf

González Gaudiano, E. J. (2012). La representación social del cambio climático. Una revisión internacional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1035-1062. http://comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/342

González Gaudiano E. J. y Maldonado González, A. L. (2013). Los jóvenes universitarios y el cambio climático. Un estudio de representaciones sociales. Universidad Veracruzana. https://doi.org/10.25009/uv.1973.97

González-Gaudiano. E. J. y Maldonado-González, A. L. (2017). Amenazas y riesgos climáticos en poblaciones vulnerables. El papel de la educación en la resiliencia comunitaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 273-294. https://doi.org/10.14201/teoredu291273294

González-Gaudiano, E. J., Maldonado-González, A.-L. y Cruz-Sánchez, G. E. (2018). La visión de los jóvenes de bachillerato a su vulnerabilidad y resiliencia social frente a los embates del cambio climático en municipios de alto riesgo a inundaciones. Psyecology: Revista Bilingüe de Psicología Ambiental, 9(3), 341-364. https://doi.org/10.1080/21711976.2018.1483568

González Gaudiano, E. J. y Meira Cartea, P. A. (2020). Educación para el cambio climático. ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles Educativos, 42(168), 157-174 https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59464

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2014). Cambio climático 2014: Informe de síntesis. IPCC. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/SYR_AR5_FINAL_full_es.pdf

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2018). Resumen para responsables de políticas. En V. Masson-Delmotte, P. Zhai, H.-O. Pörtner, D. Roberts, J. Skea, P. R. Shukla, A. Pirani, W. Moufouma-Okia, C. Péan, R. Pidcock, S. Connors, J. B. R. Matthews, Y. Chen, X. Zhou, M. I. Gomis, E. Lonnoy, T. Maycock, M. Tignor y T. Waterfield (Eds.), Calentamiento global de 1,5°C. Informe especial del IPCC sobre los impactos del calentamiento global de 1,5ºC con respecto a los niveles preindustriales y las trayectorias correspondientes que deberían seguir las emisiones mundiales de gases de efecto invernadero, en el contexto del reforzamiento de la respuesta mundial a la amenaza del cambio climático, el desarrollo sostenible y los esfuerzos por erradicar la pobreza (pp. 3-26). https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/09/SR15_Summary_Volume_spanish.pdf

Jodelet, D. (1986). La representación social: Fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social II: Pensamiento y vida social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.

Meira-Cartea, P. Á. y Arto-Blanco, M. (2014). Representaciones del cambio climático en estudiantes universitarios en España: Aportes para la educación y la comunicación. Educar em Revista, (3), 15-33. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38041

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Editorial Huemul.

Peck, A., Karmakar, S. y Simonovic, S. P. (2007). Physical, economical, infrastructural and social flood risk – vulnerability analyses in GIS. The University of Western Ontario. https://ir.lib.uwo.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1019&context=wrrr

Pruneau, D., Demers, M. y Khattabi, A. (2008). Éduquer et communiquer en matiere de changements climatiques. Défis et possibilités. VertigO – la revue électronique en sciences de l’environnement, 8(2), 1-10. https://id.erudit.org/iderudit/019971ar

Ronan, K. R. y Johnston, D. M. (2005). Promoting community resilience in disaster: The role for schools, youth and families. Springer. https://doi.org/10.1007/b102725

Sammut, G. (2015). Attitudes, social representations and points of view. En G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell y J. Valsiner (Eds), The Cambridge handbook of social representation (pp. 96-112) Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107323650.010

Universidad Veracruzana. (2019). II Informe de actividades 2018-2019. Pertenencia y pertinencia. https://www.uv.mx/pozarica/wp-content/uploads/2019/11/II-Informe-PRTX-2018-2019.pdf

Universidad Veracruzana. (2020). Sistema Universitario de Gestión Integral del Riesgo (SUGIR). https://www.uv.mx/sugir/

Universidad Veracruzana. (2021). Series históricas 2012-2021. Secretaría de Desarrollo Institucional, Dirección de Planeación Institucional. https://www.uv.mx/informacion-estadistica/files/2022/01/Series-Historicas-2021_2022.pdf

Wilches-Chaux, G. (1993). La vulnerabilidad global. En A. Maskrey (Comp.), Los desastres no son naturales (pp. 11-44). La Red. http://www.desenredando.org/public/libros/1993/ldnsn/html/cap2.htm

Published

2023-01-01

How to Cite

Climate Change in Educational Experiences of University Teachers (A. L. Maldonado-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14345

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Climate Change in Educational Experiences of University Teachers (A. L. Maldonado-González , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14345

Comentarios (ver términos de uso)