Correlación entre el examen de admisión y el rendimiento en el primer año de la carrera Enseñanza de la Matemática en la UNA

Authors

  • Edwin Chaves Universidad Nacional, Costa Rica
  • Mario Castillo Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ronny Gamboa Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.12-2.4

Keywords:

admission to the university, admissions exam, academic performance, teaching mathematics, mathematical education

Abstract

This article analyzes the relationship between the admission exams from the Universidad Nacional de Costa Rica (UNA) and the performance of students during their first two courses of specialization in the field of Teaching Mathematics.

In this analysis, the following variables were considered: individual result at the admission exam, average performance during high school and during the first two Mathematics courses of the career. To determine the relation between the variables, Pearson’s correlation coefficient was used.

The results reveal that the different modules of the admission exams show a low correlation with the performance in both courses. Therefore, the research concluded that the current process of selection of students, based on an admission exam, is not a tool that can be considered adequate to detect the previous knowledge to guarantee the success in the university career

Author Biographies

Edwin Chaves, Universidad Nacional

Mario Castillo, Universidad Nacional

Ronny Gamboa, Universidad Nacional

References

College Board. (1991). Guía de orientaciones y oficiales de admisión: prueba de aptitud

académica y pruebas de aprovechamiento académico. San Juan, Puerto Rico: Autor.

Chaves, E. (2003). Graduación y deserción en la Escuela de Matemática de la UNA: Cohortes

a 1998. Revista Uniciencia, 20 (1), 115‐122.

Hernández, R.; Férnández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. (3ª

ed.).

México: Editorial McGraw‐Hill.

Pardo, A. y Ruiz, M. (2002). SPSS 11: Guía para el análisis de datos. Madrid: McGraw‐Hill

Interamericana.

Porto, A.; Di Gresia, L. y López, M. (2004). Mecanismos de admisión a la universidad y

rendimiento de los estudiantes. Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de La Plata,

Argentina. Recuperado en 20 de abril de 2007, de

www.depeco.econo.unlp.edu.ar/semi/semi100904.pdf

Thorndike, R. y Hagen, E. (1996). Medición y evaluación en psicología y educación. México:

Trillas.

Tirado, F.; Backhoff, E.; Larrazolo, N. y Rosas, M. (1997). Validez predictiva del examen de

habilidades y conocimientos básicos (EXHCOBA). Revista Mexicana de Investigación

educativa, 2(1), 67‐84.

Published

2008-12-15

How to Cite

Correlación entre el examen de admisión y el rendimiento en el primer año de la carrera Enseñanza de la Matemática en la UNA (E. Chaves, M. Castillo, & R. Gamboa , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 65-80. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Correlación entre el examen de admisión y el rendimiento en el primer año de la carrera Enseñanza de la Matemática en la UNA (E. Chaves, M. Castillo, & R. Gamboa , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 65-80. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.4

Comentarios (ver términos de uso)