Theoretical References for an Accreditation Model From Evaluation and Quality Management
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.26-1.15Keywords:
Quality of education, theory of evaluation, higher education, accreditationAbstract
Introduction. This article focuses on constructing a theoretical framework for a model to evaluate the careers or programs associated with the National Accreditation System for Higher Education in Costa Rica (SINAES) to receive accreditation. SINAES is the official body to which the Costa Rican State, through law number 8256, granted the power to dictate quality policies in higher education institutions (IES) and accredit them, giving public faith to their quality. Objective. The research from which this proposal derives had the general objective of proposing epistemological theoretical foundations that would establish the evaluation model’s starting point for accreditation purposes that guides the agency’s actions. Method. The study was conducted from a qualitative approach that includes realities built around global and local epistemologies. In other words, the study was conducted based on complexity, taking the interpretation of texts as analysis units through content analysis. The texts were analyzed considering the different periods in which accreditation appears in the higher education scenario: 114 years of its emergence as a national phenomenon and the different discourses that impact Latin America and developments in Latin America. Analysis. Theoretically, the notions of evaluation, quality management, and the approach of accreditation and reaccreditation were taken as the starting point. Results. Proposing the conceptual bases from a vision that gives importance to both the evaluation process and the results, taking into account the study plan as the core of the curriculum. Conclusions. The primary result is a conceptualization of quality management, accreditation, and evaluation.
References
Andreani, M., Russo, D., Salini, S., Turri, M. (2020) Shadows over accreditation in higher education: Some quantitative evidence. High Education, 79(4), 691-709. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00432-1
Ary, D., Cheser Jacobs, L. y Razaviech, A. (1993). Introducción a la investigación pedagógica. McGraw-Hill.
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica (17 de mayo, 2002). Ley: 8256 del 02/05/2002. Ley del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Diario Oficial La Gaceta, No. 94. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=48532&nValor3=51713&strTipM=TC#:~:text=Art%C3%ADculo%201%C2%BA%2DRecon%C3%B3cese%20el%20Sistema,de%20educaci%C3%B3n%20superior%20universitaria%20privada
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (30 de abril, 2010). Ley: 8798 del 16/04/2010. Fortalecimiento del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Diario Oficial La Gaceta, No. 83. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=67822&nValor3=80479&strTipM=TC
Badilla Chavarría, L. (2016) Paradigma de la calidad en educación superior. Ponencia llevada a cabo en el Congreso Consolidando el sistema de Calidad de la Evaluación. CONEAUPA.
Brock, C. (2006). Orígenes históricos y sociales de la regulación y la acreditación de la educación superior para la garantía de la calidad. En La educación superior en el mundo 2007: La acreditación para la garantía de la calidad ¿Qué está en juego? (pp. 24-36). Mundi Prensa Libros.
Buendía Espinosa, A. (2011) Evaluación y acreditación de programas en México. Más allá de los juegos discursivos. Diálogos sobre Educación, 2(3), 1-19. http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/issue/view/26
Buendía Espinosa, A., Sampedro Hernández, J. L. y Acosta Ochoa, A. (2013) ¿La evaluación y acreditación mejorar la calidad de programas de licenciatura en México? La otra mirada, los estudiantes. El caso de seis universidades mexicanas. Reencuentro, (68), 58-68. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34030524008
Camacho Monge, D. (2001). Los sesgos en los procesos de evaluación y acreditación. Revista de Ciencias Sociales, 2-3(93), 1-5. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309301
Carrión Carranza, C. (2001). Valores y principios para evaluar la educación. Paidós.
Consejo Nacional de Acreditación. (2006). Lineamientos para la acreditación de programas. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/articles-186359_lineamientos_2.pdf
Dobles Yzaguirre, C. (1989). Criterios de acreditación de instituciones de educación superior. CONARE; OPES. http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/1531
Ezeami, H. (1983). Understanding acreditation. Jossey-Bass Publishers.
Feinstein, O. (2016). La evaluación pragmática de políticas públicas. En Corporación Andina de Fomento (Ed.), La evaluación de políticas. Fundamentos conceptuales y analíticos (pp. 27-48). CAF. https://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1008/Version%20Web%20Evaluacion%20de%20politicas%20.pdf
Fernández Lamarra, N. (2005). La evaluación de la calidad y su acreditación en la educación superior en América Latina y en el MERCOSUR. En J.-G. Mora y N. Fernández Lamarra (Eds.), Educación Superior. Convergencia entre América Latina y Europa. Procesos de evaluación y acreditación de la calidad (pp. 97-113). Eduntref.
Flaig, G. (2007). Acercamientos y modelos hacia la gestión de calidad en las universidades. En G. Alfaro Varela, P. Ramírez-Fischer y M. Wesseler (Eds.), Promover la Universidad. Cinco estrategias y un dilema, la gestión de calidad y cambio en la educación superior: Experiencias de UniCambio XXI (pp. 9 - 17). UNED.
García Cabrero, B. (2010). Modelos teóricos e indicadores de evaluación educativa. Sinéctica, (35), 1-17. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200005&lng=es&tlng=es
Greene, J. C., DeStefano, L., Burgon, H. y Hall, J. (2006). An educative, values‐engaged approach to evaluating STEM educational programs. New Directions for Evaluation, (109), 53-71. https://doi.org/10.1002/ev.178
Gurdián-Fernández, A. (2001). Dimensión política de la evaluación y la acreditación. Ciencias Sociales, 2-3(92-93) 11-22. https://revistacienciassociales.ucr.ac.cr/images/revistas/RCS92_93/01.pdf
Knoll, J. (2007). El círculo de la calidad: Un marco y un apoyo para la gestión de calidad y cambio en la educación superior. En G. Alfaro, P. Ramírez-Fischer, y M. Wesseler, Promover la universidad. Cinco estrategias y un dilema, la gestión de calidad y cambio en la educación superior: Experiencias de UniCambio XX (pp. 19-41). UNED.
Kumar Jain, A (2011). Calidad y acreditación en la educación superior en Centroamérica. ICAP-Revista Centroamericana de Administración Pública (60-61), 29-57.
Madaus, G. F. y Kellaghan, T. (2000). Models, metaphors, and definitions in evaluation. En D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus y T. Kellaghan (Eds.), Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (pp. 19-32). Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/0-306-47559-6_2
Martínez Rizo, F. (2009). La evaluación de la calidad de los sistemas educativos: Propuesta de un modelo. En E.
Martín, y F. Martínez Rizo (Coords.), Avances y desafíos en la evaluación educativa (pp. 27-39). OEI; Fundación Santillana.
Ogawa, R. T. y Collom, E. (1998). Educational indicators: What are they? How can schools and school districts use them? California Educational Research Cooperative, School of Education, University of California, Riverside.
Paradeise, C. y Thoenig J.-C. (2017). En busca de la calidad académica. Fondo de Cultura Económica.
Pires, S. y Lemaitre, M. J. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe. En A. L. Gazzola y A. Didriksson (Eds.), Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe (pp. 297-318). IESALC UNESCO.
Puiggrós, A. y Krotsch, P. (Comps.). (1994). Universidad y evaluación. Estado del debate. Aique.
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2009). Manual de acreditación oficial de carreras de grado del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. Autor.
Tobón, S., Rial Sánchez, A., Carretero, M. Á. y García, J. A. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Cooperativa Editorial Magisterio.
Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Editorial Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: