Fundamentos teóricos del Pensamiento complejo de Edgar Morin

Authors

  • Paulette Barberousse Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.12-2.6

Keywords:

complex thinking, systems theory, cybernetics theory, information and communication theory, piagetian legacy, Kuhnian paradigm.

Abstract

In face of what he considered as the crisis of the Western paradigm of simplification and disjunction, based on the reduction and separation of knowledge, Edgar Morin posited the emergence of a new paradigm of complexity that would attempt to articulate and contextualize scientific, humanistic, and artistic cultures. To accomplish such purpose, Morin argued for an integration of ideas, concepts and notions drawing on different theoretical sources.

Approaching complexity has required a dialectic and creative resignification of the legacy of such theories through a new synthesis that both integrates and surpasses them qualitatively.

Author Biography

Paulette Barberousse, Universidad Nacional

Profesora e investigadora del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (Costa Rica).

References

Agazzi, E. (1996). El bien, el mal y la ciencia. Madrid: Tecnos.

Ashby, W. (1997). Introducción a la cibernética. Buenos Aires: Nueva Visión.

Bateson, G. (1984). Comunicación, la matriz social de la psiquiatría. Madrid: Paidós.

Bertalanffy, L. (1974). Robots, hombres y mentes: la psicología en el mundo moderno. Madrid:

Guadarrama.

Gutiérrez, G. (2001). Notas de las llamadas crisis de los paradigmas en: Globalización, caos y

sujeto en América Latina. El impacto de las estrategias neoliberales y las alternativas. San

José, Costa Rica: Ediciones DEI.

Kuhn, T. (1977). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura

Económica.

Moreno, J. C. (2002). Tres teorías que dieron origen al pensamiento complejo: sistémica,

cibernética e información. En M. A. Velilla (Comp.), Manual de iniciación pedagógica al

pensamiento complejo (pp. 25‐37). Bogotá: Instituto Colombiano para la Educación

Superior‐UNESCO.

Morin , E. (1992). El Método IV: Las ideas. (Vol. 4), (Trad. del fr. por Ana Sánchez). Madrid:

Cátedra.

Morin, E. (1993). El Método I: La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Càtedra.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. (Trad. del fr. por Marcelo Pakman).

Barcelona: Gedisa.

Morin, E. (2002). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma, reformar el pensamiento. Bases

para una reforma educativa. Buenos Aires: Nueva Visión.

Osorio, S. N. (2002). Aproximaciones a un nuevo paradigma en el pensamiento científico. En M.

A. Velilla (Comp.), Manual de iniciación pedagógica al pensamiento complejo (pp. 38‐59).

Bogotá: Instituto Colombiano para la Educación Superior‐UNESCO.

Piaget, J. (1967). Lógica y conocimiento científico. París: Gallimard.

Pozo, J. I. (2001). Humana mente: el mundo, la conciencia y la carne. Madrid: Morata.

Shannon, C. y Weaver, W. (1981). Teoría matemática de la información. Madrid: Forja.

Wiener, N. (1977). Cibernética o el control y comunicación en animales y máquinas. Madrid:

Tusquets.

Additional Files

Published

2008-12-15

How to Cite

Fundamentos teóricos del Pensamiento complejo de Edgar Morin (P. Barberousse , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 95-113. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Fundamentos teóricos del Pensamiento complejo de Edgar Morin (P. Barberousse , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 95-113. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.6

Comentarios (ver términos de uso)