Scientific Competences in Children From Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14402Keywords:
Learning environments, competencies, scientific skills, emotions, creative thinking, critical thinkingAbstract
Introduction. This article presents a review of research and authors who approached the concepts of competence, creative thinking, and learning environments from different perspectives as axes in the development of research competencies. These concepts describe the factors that incur in the educational dynamics of the child population. Objective. To identify the existing relationship between skills, emotions, and learning environments as axes for developing creative and critical thinking in boys and girls. Analysis. For the study, a qualitative paradigm was used from a hermeneutical perspective, favoring the documentary study as a research strategy. Results. It is essential to start in early childhood the strengthening of scientific skills in coordination with the education of emotions. This dyad is essential for developing skills and competencies, not only cognitive and academic but also social. Learning environments must, on the one hand, promote direct contact with the objects of knowledge and, on the other, generate links; both elements potentiate being, knowing, and doing materialized in the development of scientific skills. Conclusions. The basic devices are activated while educational possibilities are generated, in which boys and girls can feel, touch, see, and smell. Likewise, this leads to the development of creative, scientific, and critical thinking.
References
Acuña Beltrán, L. F. (2016). Ambientes de aprendizaje: espacios, interacciones y mediaciones para construir saberes. Magazín Aula Urbana, (102), 20-21. https://revistas.idep.edu.co/index.php/mau/article/view/956
Alvarado Rivera, A. (2019). La creación de ambientes de aprendizaje para favorecer el lenguaje oral en un grupo de 3°A de preescolar [tesis de licenciatura]. Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí. https://repositorio.beceneslp.edu.mx/jspui/bitstream/20.500.12584/213/1/IP%20LPR%20372.6%20Al472c%202019.pdf
Arias Gallegos, W. L. y Oblitas Huerta, A. (2014). Aprendizaje por descubrimiento vs. aprendizaje significativo: Un experimento en el curso de Historia de la Psicología. Boletín Academia Paulista de Psicología, 34(87), 455-471. https://www.redalyc.org/pdf/946/94632922010.pdf
Asamblea Nacional Constituyente (1991, 07 de julio). Constitución Política de Colombia, artículo 67. Gaceta Constitucional, N.° 114, pp. 1-36. https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll26/id/3743
Benarroch, A. y Núñez, G. (2015). Aprendizaje de competencias científicas versus aprendizaje de contenidos específicos. Una propuesta de evaluación. Enseñanza de las Ciencias, 33(2), 9-27. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1578
Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
Cappi, G., Chritello, M. y Marino, M. C. (2009). Educación emocional. Programa de actividades para nivel inicial y primario. Universitat de Barcelona. Dipòsit Digital. http://hdl.handle.net/2445/107401
Castro Pérez, M. y Morales Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-32. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11
Castro Sánchez, A. y Ramírez Gómez, R. (2013). Enseñanza de las ciencias naturales para el desarrollo de competencias científicas. Amazonia Investiga, 2(3), 30-53. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/646/607
De Bono, E. (2004). El pensamiento creativo. El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Paidós. https://www.utntyh.com/wp-content/uploads/2013/04/El-Pensamiento-Creativo_De-Bono.pdf
García Retana, J. Á., (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44023984007
García-Chato, G. I. (2014). Ambiente de aprendizaje: Su significado en Educación Preescolar. Revista de Educación y Desarrollo, (29), 63-72. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/29/029_Garcia.pdf
Hernández, C. A. (2005, 11 de octubre). ¿Qué son las competencias científicas? Foro Educativo Nacional. http://artemisa.unicauca.edu.co/~gerardorengifo/Documentos/ExperimentacionI/2018_Exp_IP_lectura%20CompetenciasEval30por.pdf
Kaufmann, V. (2001). Aportes para el debate curricular. Trayecto de formación centrado en la enseñanza en el nivel inicial. G.C.B.A. https://docplayer.es/14795568-G-c-b-a-las-ciencias-naturales-en-el-nivel-inicial-aportes-para-el-debate-curricular-formacion-docente-2001.html
Mozas Fenoll, E. (2017, 6 de febrero). ORG1: El ambiente y la organización de los espacios en Educación Infantil [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=wl3TB4Xv2-s
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2005). Programas para el desarrollo de competencias [diapositiva de PowerPoint]. Mineducacion. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-217596_archivo_pdf_desarrollocompetencias.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2009). Desarrollo infantil y competencias en la primera infancia (documento No. 10). Taller Creativo de Aleida Sánchez. https://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles-178053_archivo_PDF_libro_desarrolloinfantil.pdf
Moreira, M. A. (1997). Aprendizaje significativo: Un concepto subyacente. En M.A Moreira, M. L. Rodríguez Palmero y M. C Caballero Sahelices (coords.), Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo: Actas. (pp. 17-44). Universidad de Burgos, Servicio de Publicaciones.
Ortiz García, M., Vicedo Tomey, A., González Jaramillo, S. y Recino Pineda, U. (2015). Las múltiples definiciones del término “competencia” y la aplicabilidad de su enfoque en ciencias médicas. EduMeCentro, 7(3), 20-31. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300002&lng=es&tlng=es
Otálora Sevilla, Y. (2010). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. CS, (5), 71-96. https://doi.org/10.18046/recs.i5.452
Pacheco Urbina, V. M. (2003). La inteligencia y el pensamiento creativo: Aportes históricos en la educación. Revista Educación, 27(1), 17-26. https://doi.org/10.15517/revedu.v27i1.3803
Plutchik, R. (2001). The nature of emotions. American Scientist, 89(4), 344-50. https://www.academia.edu/43620307/The_Nature_of_Emotions_Plutchik_2001
Ramírez-Lucas, A., Ferrando, M. y Sáinz Gómez, M. (2015). ¿Influyen los estilos parentales y la inteligencia emocional de los padres en el desarrollo emocional de sus hijos escolarizados en 2º ciclo de educación infantil? Acción Psicológica, 12(1), 65-78. https://doi.org/10.5944/ap.12.1.14314
Sandoval Quiñones, B. E. (2017). Los ambientes de aprendizaje en el jardín de niños. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 4(8), 1-9. http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/691/915
Soto Guevara, M. C. (2007). El pensamiento científico en niños y niñas de 2 a 3 años a través de la exploración del medio. UNAB. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/13708/2019_Articulo_MAria_Catalina_Soto_Guevara.pdf?sequence=2
Tamayo Alzate, O. E. (2012). La argumentación como constituyente del pensamiento crítico en niños. Hallazgos, 9(17), 211-233. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2012.0017.10
Thoumi, S. (2003). Técnicas de la motivación infantil (tomo 2). Ediciones Gamma.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Proyecto Mesesup. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/Aspectos-basicos-de-la-formacion-basada-en-competencias.pdf
Toro, J., Saldarriaga, J., Serna, C. y Tamayo, M. (2003). Una escuela con-sentido. Propuesta metodológica para enseñanzas y aprendizajes con sentido, ambientes escolares preventivos y cualificación de los gobiernos escolares. Editorial Corporación Región.
Torres Mesías, Á., Mora Guerrero, E., Garzón Velásquez, F. y Ceballos Botina, N. E. (2013). Desarrollo de competencias científicas a través de la aplicación de estrategias didácticas alternativas. Un enfoque a través de la enseñanza de las Ciencias Naturales. Tendencias, 14(1), 187-215. http://www.scielo.org.co/pdf/tend/v14n1/0124-8693-tend-14-01-00187.pdf
Wacquant, L. (2006). Pensamiento crítico y disolución de la doxa. Entrevista con Loïc Wacquant. Antípoda, (2), 43-50. http://www.scielo.org.co/pdf/antpo/n2/n2a03.pdf
Waisburd, G. (2009). Pensamiento creativo e innovación. Revista Digital Universitaria, 10(12), 1-9. https://www.revista.unam.mx/vol.10/num12/art87/art87.pdf
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: