Implementation of an Institutional Mathematics Curriculum: From Expectation to Reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14531

Keywords:

mathematics education, curriculum, curriculum evaluation, primary education

Abstract

Objective. This research aimed to analyze the implementation of the mathematics curriculum of a private primary school located in an urban area of Costa Rica. Methodology. It was developed under the post-positivist paradigm, with a mixed design that used content analysis and descriptive statistics. Analysis of results. The review of teachers’ didactic plans, student notebooks, and applied written tests allowed a comparison with the institutional mathematics curriculum and generated inputs for decision-making. Conclusions. It is determined that, during the implementation, the teachers dedicate much time to the area of numbers, neglecting the other mathematical areas. This is evidenced in the number of items included in the written tests. Recommendations. The main recommendation is associated with adjusting the plans for the third school period of that year to correct the problem found; participant observation is also proposed as a complementary tool for future assessment.

Author Biographies

Ricardo Poveda-Vásquez, Universidad Nacional

Magíster en Didáctica de la Matemática y Licenciado en Enseñanza de la Matemática. Académico e investigador de la Escuela de Matemática de la Universidad Nacional (UNA) de Costa Rica, donde ha participado en actividades en proyectos de investigación, coordinaciones de cátedras y formador de formadores en matemáticas. Miembro del Proyecto Reforma de la Educación Matemática en Costa Rica adscrito al Ministerio de Educación Pública (MEP), donde ha elaborado materiales didáctico y participado de procesos de formación docente.

Marianela Zumbado-Castro, Universidad Estatal a Distancia

Magíster en Educación y licenciada en Enseñanza de la Matemática. Tutora de la Cátedra Didáctica de la Matemática en la Universidad Estatal a Distancia (UNED), donde ha realizado actividades de docencia, investigación y extensión. Miembro del Proyecto Reforma de la Educación Matemática en Costa Rica adscrito al Ministerio de Educación Pública (MEP), donde ha elaborado materiales didáctico y participado de procesos de formación docente.

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Published

2023-01-01

How to Cite

Implementation of an Institutional Mathematics Curriculum: From Expectation to Reality (R. Poveda-Vásquez & M. Zumbado-Castro , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14531

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Implementation of an Institutional Mathematics Curriculum: From Expectation to Reality (R. Poveda-Vásquez & M. Zumbado-Castro , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14531

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