Dialogical Community Classrooms Promoting Collective Motivations From the Diversity of Social Contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14596

Keywords:

Community classrooms, social justice, motivations, dialogical pedagogy

Abstract

Introduction. This research addresses three experiences of dialogic community classrooms working from the perspective of the Enlazando Mundos [Intertwining Worlds] dialogic pedagogy in Chile in different cultural contexts: rural, semi-rural and urban. It aims to identify the motivations activating the collective participation of social agents and their relationship with the modes of reciprocal recognition based on Honneth’s theory of justice. Method. It uses a participatory action research approach conducted through the kishu kimkelay ta che research-dialogical methodology (Ferrada, & Del Pino, 2018; Ferrada, 2017; Ferrada et al., 2014). The approach involves social agents, who participate in community classrooms, to form research communities to lead research processes, determining the problem to be investigated and the development of phases to be implemented. The construction of knowledge was achieved through the development of collective dialogues and dialogic conversations. Results. Three categories were identified. In them, synergies, the justification for participation, and the problems mobilizing transformation processes in each classroom were recognized; they were based on extrinsic, intrinsic, and transcendental motivational dimensions. Conclusions. The transcendental motivations are those that encourage the process of co-construction of own knowledge, from the full recognition between agents and cultural validation in each territory, establishing in each of the classrooms dynamics of justice from the identification of the spheres of recognition: love, equal treatment, and social esteem.

Author Biographies

Blanca Astorga-Lineros, Universidad Academia de Humanismo Cristiano

Doctora en Educación y Magister en Educación con mención en integración educativa, Universidad Academia de Humanismo Cristiano (Chile). Profesora titular e investigadora, con experiencia en formación docente. Directora de la Escuela de Pedagogía en Educación Diferencial de la misma casa de estudios superiores. Miembro de (REDFIDEE-Chile), Red de Formación Inicial en Educación Especial.

Donatila Ferrada-Torres, Universidad Católica del Maule

Profesora titular de la Universidad Católica del Maule, Chile. Doctora en Filosofía, mención currículum e interculturalidad de la Universidad de Valladolid (España). Directora del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS), red de investigadores de universidades nacionales e internacionales. Ha publicado numerosos artículos y libros en la temática.

Cecilia Bastías-Díaz, Universidad San Sebastián

Magister en Ciencias de la Educación, mención en Evaluación Curricular de la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). Ha coordinado prácticas en la carrera de pedagogía en inglés de la Universidad San Sebastián (Chile). Imparte docencia en competencia lingüística y la didáctica del inglés, en la misma casa de estudios. Cuenta con artículos sobre mentoría en la formación docente.

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Published

2023-01-01

How to Cite

Dialogical Community Classrooms Promoting Collective Motivations From the Diversity of Social Contexts (B. Astorga-Lineros, D. Ferrada-Torres, & C. Bastías-Díaz , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14596

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Dialogical Community Classrooms Promoting Collective Motivations From the Diversity of Social Contexts (B. Astorga-Lineros, D. Ferrada-Torres, & C. Bastías-Díaz , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14596

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