Componentes teóricos para la comprensión de la pedagogía intercultural como práctica docente

Authors

  • Cindy Artavia Universidad Nacional, Costa Rica
  • Lode Cascante Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-1.5

Keywords:

interculturalism, human rights, xenophobia, multicultural education, intercultural pedagogy, intercultural challenges

Abstract

Nowadays, a topic that arises in the educational domain as an answer to the demands of an increasingly diverse society which also demands processes of inclusion is, without a doubt, the concept of interculturalism. There are several conceptual approaches that are far from creating a pedagogy of interculturalism, specially when interculturalism is valued as a philosophy, which requires the development of a new teacher who is not only capable of recycling him/herself but who is also aware of the paradigmatic changes that interculturalism demands.

The article presents an approach to the theoretical components for the understanding of intercultural pedagogy as an educational practice. It begins with a brief presentation of the current educational system, followed by the interpretation of human rights as a fundamental issue of human diversity, and certain approaches and clarification models for interculturalism in elementary school. Finally, the article briefly discusses some of teacher’s intercultural competencies in the face of such diversity.

Author Biographies

Cindy Artavia, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía y Licenciada en Orientación Educativa de la UNA. Es orientadora en el Liceo Otilio Ulate Blanco de San Isidro de Alajuela y académica de la División de Educación para el Trabajo.

Lode Cascante, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía y Licenciada en La Enseñanza de los Estudios Sociales de la UNA. Académica de la División de Educología y Coordinadora Académica del Colegio Marista de Alajuela.

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Published

2009-06-30

How to Cite

Componentes teóricos para la comprensión de la pedagogía intercultural como práctica docente (C. Artavia & L. Cascante , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 53-70. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Componentes teóricos para la comprensión de la pedagogía intercultural como práctica docente (C. Artavia & L. Cascante , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 53-70. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.5

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