Calidad de vida, sentido de coherencia y satisfacción laboral en profesores (as) de colegios técnicos en la Dirección Regional de Heredia

Authors

  • Pedro Ureña Bonilla Universidad Nacional, Costa Rica
  • Carmen Castro Sancho Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-1.6

Keywords:

quality of life, sense of coherence, job satisfaction, health

Abstract

The aim of this study was to analyze the Quality of Life, Sense of Coherence and Job Satisfaction by teachers of technical schools in the Heredia´s region. A group of 81 educators (25 male and 56 female) joined the study. It was used the SF-36 Questionnaire, the Sense of Coherence scale and a list of items related to the Job Satisfaction. There were found three factors associated to job satisfaction: (1) social atmosphere and job recognition, (2) infrastructure conditions, salary and promotion and (3) amount of job and relationship with the students. In general the results showed scores up of average Quality of Life. However, there were found low scores in central aspects like “Vitality”. The highest factors scores were found by the physical function and the physical role. The sense of coherence scores related to the factors “Life” and “Feelings” were middle. Both factors were significant associated to some dimensions of Quality of Life and Job Satisfaction. In sum, the results showed up, that it is necessary to develop programs in order to enhance sense of coherence and quality of life. Likewise, it is important to promote job satisfaction. A good job satisfaction has positive consequences to the health, and increase the compromise levels and teachers identification to the profession.

Author Biographies

Pedro Ureña Bonilla, Universidad Nacional

Doctor en Ciencias del Deporte con especialidad en Psicología Deportiva, por la Universidad de Deportes, Colonia, Alemania. Ha sido decano y vicedecano de la Facultad de Ciencias de la Salud; así como también director interino de la Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional y del Programa de Maestría en Salud Integral y Movimiento Humano.

Carmen Castro Sancho, Profesional Independiente

Máster en Administración Educativa. Directora del Colegio Técnico Profesional de Flores. Heredia. Ha impartido cursos en el nivel universitario en áreas propias de la Administración y la Planificación educativa.

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Published

2009-06-30

How to Cite

Calidad de vida, sentido de coherencia y satisfacción laboral en profesores (as) de colegios técnicos en la Dirección Regional de Heredia (P. Ureña Bonilla & C. Castro Sancho , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 71-87. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Calidad de vida, sentido de coherencia y satisfacción laboral en profesores (as) de colegios técnicos en la Dirección Regional de Heredia (P. Ureña Bonilla & C. Castro Sancho , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 71-87. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.6

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