Aportes de la administración moderna a la gerencia educativa

Authors

  • Víctor Julio Baltodano Zúñiga Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ana Rita Badilla Alvarado Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-2.11

Keywords:

modern administration, educational management, education

Abstract

Nowadays, the educative manager or principal has a series of tools of modern administration that allow him/her to guide the educational institution towards quality. Thus, he/she must fulfils a series of functions that are framed within the administrative process, such as planning, organizing, directing and controlling activities in the educational institution. This article´s main objective is to present some of these contributions and the way in which the principal can use them to improve the educational institution. The modern administration puts at the disposal different conceptions that help to visualize the way in which the institution must be managed.

The main conclusion that is extracted is that a unique theoretical framework does not exist that can ensure the success of a principal, instead, there must be a use of the best aspects that each of the conceptions that the modern administration have in order to adapt them, according to the circumstances.

Author Biographies

Víctor Julio Baltodano Zúñiga, Universidad Nacional

Magister en Administración de Empresas por el Instituto Tecnológico de Costa Rica. Licenciado en Economía por la Universidad Nacional. Ha tenido experiencia relevante en la administración universitaria. Ha sido Director y Subdirector de la Sede Regional Chorotega de la Universidad Nacional. Ha sido profesor de posgrado de la Universidad Latina de Costa Rica y Universidad de Costa Rica. Actualmente, es docente de la Sede de Guanacaste de la UCR y Director Académico del Campus de Nicoya de la UNA. Tiene más de 15 publicaciones en revistas nacionales e internacionales.

Ana Rita Badilla Alvarado, Profesional Independiente

Magíster en Administración Educativa por la Universidad Libre de Costa Rica y Licenciada en Pedagogía con énfasis en I y II Ciclos por la Universidad Nacional. Tiene una vasta experiencia en educación primaria en escuelas rurales. Actualmente, es docente de la Escuela Presbítero José Daniel Carmona Briceño, de ciudad Carmona, Nandayure. Tiene publicaciones en revistas nacionales.

References

Baltodano, V. J., Arguedas, C. & Picón, J. (2004). Enfoques y estilos gerenciales modernos adaptados

a ambientes internacionales. Revista Geográfica de América Central, 39, 75-91.

Baltodano, V. J. (2005). La acreditación en la Educación Superior como búsqueda de la calidad

y la excelencia. Heredia, Costa Rica: Programa de Publicaciones e Impresiones de la

Universidad Nacional.

Chiavenato, I. (2002). Administración en los nuevos tiempos. Bogotá, Colombia: McGraw Hill.

Gómez, R. (2007). Gerencia educativa contemporánea. Capítulo 1 de Tesis Doctoral. Universidad

Libre de Costa Rica.

Jofré, A. (1999). Enfoques gerenciales modernos. San José, Costa Rica: Ediciones Delphi.

Koontz, H. & Weihrick, H. (2004). Administración. Una perspectiva global. (12ª ed.). México:

McGraw Hill.

Levit, T. (2002). La creatividad no es suficiente. SUMMA, 101, 14-19.

Ríos, M. (2009). Estilos de gestión para una educación de calidad. Revista Investigando. Recuperado

el 11 de junio del 2009, de www.scribd.com/doc/4463923

Robbins, S. (2004). Comportamiento organizacional. (10ª ed.) México: McGraw Hill.

Stoner, J. (1997). Administración. México: Editorial Prentice Hall.

Villalta, G. (2000). Curso superior de administración. San José, Costa Rica: Editorial Sello

Latino.

Published

2009-12-15

How to Cite

Aportes de la administración moderna a la gerencia educativa (V. J. Baltodano Zúñiga & A. R. Badilla Alvarado , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 147-158. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Aportes de la administración moderna a la gerencia educativa (V. J. Baltodano Zúñiga & A. R. Badilla Alvarado , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 147-158. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.11

Comentarios (ver términos de uso)