¿Por qué es esencial discutir acerca del liderazgo en la gestión escolar?

Authors

  • Ileana Vargas Jiménez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-1.5

Keywords:

leadership, management, formal authority, informal authority, vision

Abstract

The purpose of this article is to analyze some aspects of vital importance to educational organizations: Educational Leadership. Leadership is a big issue that has being an interest for many authors. The term gives a connotation of images that include powerful, dynamic and intelligent people. The majority of leadership analysis recognizes the fact that it can occur in all the organizations. This article suggests a brief explanation of what leadership means, and it explains two theories that have been developed and have an impact in the educational system: the transactional theory and the transformational theory. Therefore, this article mentions some basic elements about transformational leadership in a school´s principal. Finally, there is an explanation about the vision of an educational organization and how this one links its leadership with the educational organizations in general.

Author Biography

Ileana Vargas Jiménez, Universidad Nacional

Académica e Investigadora, actualmente se desempeña como Decana del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

Álvarez, M. (1998). El liderazgo de la calidad total. Madrid, España: Editorial Escuela Española.

Gorrochotegui, A. (1997). Manual de liderazgo para directivos escolares. Madrid, España: La

Muralla.

Instituto Interamericano para el Desarrollo Social (INDES). Banco Interamericano de Desarrollo.

(2006). Curso en línea: Liderazgo para la gestión social para directores de escuela. Apuntes

y lecturas.

Marín, C. (1998, Mayo). Toma de decisiones y liderazgo. Revista Acta Académica, 22, s. p.

Senge, P. (1995). The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. New

York, USA: Doubleday/Currency.

Sergiovanni, T. & Starratt, R. (1998). Supervision: Human Perspectives (4th ed.). New York, USA:

McGraw-Hill.

Vargas, I. (2008). Análisis de cinco desafíos en el ejercicio de la Administración educativa. Revista

Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8 (1), 1-15.

Vargas, I. (2003, I Semestre). Teorías esenciales en el liderazgo. Revista Umbral, XV, 19-23.

Warren, B. & Burt, M. (1991). ¿Cómo llegar a ser líder? Bogotá, Colombia: Grupo Editorial

Norma.

Published

2010-06-29

How to Cite

¿Por qué es esencial discutir acerca del liderazgo en la gestión escolar? (I. Vargas Jiménez , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(1), 59-66. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

¿Por qué es esencial discutir acerca del liderazgo en la gestión escolar? (I. Vargas Jiménez , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(1), 59-66. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.5

Comentarios (ver términos de uso)