Towards a Democratic Coexistence: The Challenge of Re-thinking Citizenly the Education and Management of Two Chilean Schools
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18478Keywords:
School, democracy, policy, education for citizenship, school management, SDG 4, Quality education, school improvementAbstract
Purpose. This article analyzes and discusses the scope, in terms of citizenship learning, that stems from the definitions of ‘management’ provided by two public schools in Chile. Method. The research employed a quantitative methodology with a descriptive scope. The sampling was intentional, involving 73 students, 28 teachers, and 6 assistants. Data were collected through a survey and documentary analysis and were analyzed using SPSS software. Results. Schools primarily based their decisions on a bureaucratic and total quality management approach. Meanwhile, they declared a maximalist conception of citizenship education, but its pedagogical implementation was reduced to fragmented actions with limited participation and an emphasis on results. Conclusions. It is proposed to rethink and transform management processes at both micro and macro levels to facilitate the formation and experience of democratic citizenship in schools. Since these processes mutually influence each other, it is recommended to design proposals with the educational community rather than distancing from it.
References
Agencia de Calidad de la Educación (2016). Formación ciudadana en el sistema escolar chileno: Una mirada a las prácticas actuales y recomendaciones de mejora. Santiago. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2174/mono-653.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ball, S. J. (1994). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Centro de Publicaciones del M.E.C./Paidós Ibérica. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/1/CRRM_Ball_Unidad4.pdf
Bellei, C., Valenzuela, J. P., Vanni, X. & Contreras, D. (2014). Lo aprendí en la escuela ¿Cómo se logran procesos de mejoramiento escolar? (2ª ed.). Santiago: LOM Editores.
Bisquerra-Alzina, R. (coord.). (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla. https://books.google.co.cr/books?id=VSb4_cVukkcC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Chica-Vélez, S. (2011). Una mirada a los nuevos enfoques de la gestión pública. Administración y Desarrollo, 39(53), 57-74. https://revistas.esap.edu.co/index.php/admindesarro/article/view/147/pdf
Comisión Engel (2015, abril 24). Consejo asesor presidencial contra los conflictos de interés, el tráfico de influencias y la corrupción. Informe final. Santiago. https://eduardoengel.com/papers/125%20informe_final_consejo_anticorrupcion_web%20EE.%20publicar.pdf
Contreras-Quiroz, N. (2020). Pensamiento sobre la formación ciudadana en estudiantes universitarios, dimensiones para la construcción de un cuestionario. Estudios Pedagógicos, 46(3), 73-91. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v46n3/0718-0705-estped-46-03-73.pdf
Day, C., Elliot, B. & Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, 21(5), 563-577. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X05000351?via%3Dihub
Delval, J. (2006). Hacia una escuela ciudadana. Madrid: Morata. https://books.google.com.uy/books?id=kCzcqr6ee28C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
Disi-Pavlic, R. & Mardones-Arévalo, R. (2021). Enseñando con actitud: ¿Cuán efectiva ha sido la formación ciudadana en Chile? Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(15), 1-29. https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4969/2579
Dubet, F. (2003). Le déclin de l’institution. París: Editions du Seuil. https://journals.openedition.org/questionsdecommunication/7552
Fardella, C. & Sisto, V. (2013). El despliegue de nuevas formas de control en la profesión docente. Espacios nueva serie. Estudios de Biopolítica, 7(2), 133-146. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/8333/CONICET_Digital_Nro.11312.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fullan, M., Quinn, J., Drummy, M. & Gardner, M. (2020). Educación reimaginada: El futuro del aprendizaje. New Pedagogies for Deep Learning y Microsoft Education. https://deep-learning.global/wp-content/uploads/2021/06/TRADUCCION-Education-reimagined.-The-future-of-learning-NPDL-2020.pdf
Galaz-Ruiz, A. & Arancibia-Herrera, M. (2021). El desafío de la formación ciudadana: Reflexiones a partir de una experiencia de acompañamiento escolar. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-18. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/QjbtNbr3QrxGcHPJtcCygsr/?lang=es
Gento-Palacios, S. (2002). Instituciones educativas para la calidad total. Madrid: La Muralla. https://books.google.co.cr/books?id=d4A2AhYOkFYC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). México: McGraw-Hill. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/Metodologia-de-la-Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC) (2016a). Ley 20911. Crea el plan de formación ciudadana para los establecimientos educacionales reconocidos por el Estado. Diario Oficial de la República de Chile. https://bcn.cl/2f702
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC) (2016b). Orientaciones curriculares para el desarrollo del plan de formación ciudadana. Santiago. https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2020/11/Orientaciones-curriculares-PFC-op-web.pdf
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC) (2016c). Orientaciones para la elaboración del Plan de Formación Ciudadana. Santiago. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2016/04/OrientacionesPFC.pdf
Molina-Jara, J., Alcaíno-Jara, M. J., Aranda-Iturriaga, M. & Morales-Cornejo, J. (2020). Implementación de planes de formación ciudadana: La experiencia regional de Curicó, 2017-2018. Sophia Austral (26), 287-301. https://www.scielo.cl/pdf/sophiaaust/n26/0719-5605-sophiaaus-26-287.pdf
Ojeda-Millahueque, P. & Zúñiga-González, C. G. (2020). El diagnóstico participativo para la elaboración del plan de formación ciudadana. Sophia Austral, (26), 259-285. https://www.scielo.cl/pdf/sophiaaust/n26/0719-5605-sophiaaus-26-259.pdf
Orellana-Fonseca, M. C. & Muñoz-Labraña C. (2019). Escuela y formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 137-149. https://revistas.um.es/reifop/article/view/370561/261191
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2018). Estudio sobre la puesta en marcha del Plan de Formación Ciudadana. Santiago. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2019/01/DOC2-Formacion-Ciudadana.pdf?x68053
Reyes, L., Campos, J., Osandón, L. & Muñoz, C. (2013). El profesorado y su rol en la formación de los nuevos ciudadanos: Desfases entre las comprensiones, las actuaciones y las expectativas. Estudios Pedagógicos, 39(1), 217-237. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v39n1/art13.pdf
Salazar-Jiménez, R., Orellana-Fonseca, C., Muñoz-Labraña, C., & Cárcamo-Vásquez, H. (2021). Escuela y participación: La implementación de un plan de formación ciudadana en establecimientos educacionales de Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1-29. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/42543/44915
Salinas-Valdés, J. J. & Oller-Freixa, M. (2019). Formar ciudadanos a través de la acción sobre los problemas sociales de la comunidad. Praxis Educativa, 24(1), 1-14. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/3540/pdf
Siabato-Patiño, M. (2013). Gestión integral y desarrollo educativo. Cooperativismo & Desarrollo, 21(103), 35-48. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/co/article/view/670/645
Soto-Builes, N., Morillo-Puente, S., Calderón-Hernández, G., & Darío-Bettancur, H. (2020). El perfil de gestión del directivo docente de Antioquia y los enfoques de gestión administrativa. Innovar, 30(77), 123-136. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/87453/75587
Tyler, W. (1996). Organización escolar. Una perspectiva sociológica. Madrid: Morata. https://books.google.com.cu/books?id=_JtnM714MZEC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Zúñiga, C. G., Ojeda, P., Neira, P., Cortés, T. & Morel, M. J. (2020). Entre la imposición y la necesidad: Implementación del plan de formación ciudadana en escuelas chilenas. Calidad en la Educación, (52), 135-169. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n52/0718-4565-caledu-52-135.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Braulio Vásquez-Espinoza, Alberto Galaz-Ruiz, Marcelo Arancibia-Herrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: