Towards a Democratic Coexistence: The Challenge of Re-thinking Citizenly the Education and Management of Two Chilean Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18478

Keywords:

School, democracy, policy, education for citizenship, school management, SDG 4, Quality education, school improvement

Abstract

Purpose. This article analyzes and discusses the scope, in terms of citizenship learning, that stems from the definitions of ‘management’ provided by two public schools in Chile. Method. The research employed a quantitative methodology with a descriptive scope. The sampling was intentional, involving 73 students, 28 teachers, and 6 assistants. Data were collected through a survey and documentary analysis and were analyzed using SPSS software. Results. Schools primarily based their decisions on a bureaucratic and total quality management approach. Meanwhile, they declared a maximalist conception of citizenship education, but its pedagogical implementation was reduced to fragmented actions with limited participation and an emphasis on results. Conclusions. It is proposed to rethink and transform management processes at both micro and macro levels to facilitate the formation and experience of democratic citizenship in schools. Since these processes mutually influence each other, it is recommended to design proposals with the educational community rather than distancing from it.

Author Biographies

Braulio Vásquez-Espinoza, Austral University of Chile

Profesor de Educación Física, mención en Administración y Gestión de la Actividad Física y Deportiva. Licenciado en Educación por la Universidad Católica del Maule. Magíster en Educación, mención Política y Gestión Educativa por la Universidad Austral de Chile (UACh). Profesor facilitador del centro de liderazgo +Comunidad (UACh). Investigador en temáticas como la gestión escolar, políticas educativas y formación ciudadana.

Alberto Galaz-Ruiz, Austral University of Chile

Académico de pre y postgrado del Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Austral de Chile. Profesor de Historia y Geografía. Magíster, Doctor en Ciencias de la Educación por la Pontificia Universidad Católica de Chile y Doctor en Educación por la Université de Rouen, Francia. Investigador en proyectos y autor de publicaciones relativas a la identidad y evaluación docente, políticas educativas y la gestión escolar.

Marcelo Arancibia-Herrera, Austral University of Chile

Director del Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Austral de Chile. Profesor y Licdo. de Historia y Geografía. Magíster en Educación, mención Currículum, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Doctor en Sociedad de la Información y el Conocimiento, Universitat Oberta de Catalunya, España. Investigador sobre trayectorias y concepciones de docentes, uso educativo de TIC y didáctica de las Ciencias Sociales.

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Published

2024-10-06

How to Cite

Towards a Democratic Coexistence: The Challenge of Re-thinking Citizenly the Education and Management of Two Chilean Schools (B. Vásquez-Espinoza, A. Galaz-Ruiz, & M. Arancibia-Herrera , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18478

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Towards a Democratic Coexistence: The Challenge of Re-thinking Citizenly the Education and Management of Two Chilean Schools (B. Vásquez-Espinoza, A. Galaz-Ruiz, & M. Arancibia-Herrera , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-3.18478

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