Job Satisfaction and Remote Work: Analysis of the Relationship in Professors of a Public University in Puno, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18504

Keywords:

COVID-19, professors, job satisfaction, remote work, public university, SDG4 Quality education, education development

Abstract

Objective. To determine the degree of relationship between remote work variables and job satisfaction of the teaching staff of a public university in Puno, Peru. Methodology. The research was developed with a quantitative approach, non-experimental design, and correlational cross-sectional type. The population consisted of 216 professors, using probabilistic sampling a sample of 138 was obtained, the instruments used were the literature review and a questionnaire applied to the participants. In addition, the validity of the questionnaire was tested by expert judgment and Cronbach’s alpha coefficient, the result of which was 0.947. Results. It was found that there is a significant relationship between remote work and job satisfaction (rho=0.658; p<0.05) of the teaching staff. Conclusion. Remote work significantly influences the job satisfaction of the teaching staff of a public university in Puno, Peru. 

Author Biographies

Lourdes Antonieta López-Cueva, National University of San Marcos

Licenciada en Gestión con mención en Gestión Pública por la Pontificia Universidad Católica del Perú, con estudios concluidos de maestría en Dirección de Recursos Humanos por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Intereses de investigación: área de recursos humanos en la gestión pública y privada; y gestión educativa.

Milton Antonio López-Cueva, Universidad Nacional del Altiplano

Doctor en Estadística e Informática por la Universidad Nacional del Altiplano - Puno, Magister en Informática con mención en Ingeniería de Software por la Pontificia Universidad Católica del Perú- PUCP - Lima, Ingeniero de Sistemas por la Universidad Nacional del Altiplano – Puno, Ingeniero Estadístico e Informático por la Universidad Nacional del Altiplano. Actualmente catedrático en la Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú.

Peregrino Melitón López-Paz, Universidad Nacional del Altiplano

Doctor Educación en la Universidad Nacional del Altiplano, Magíster en Sociología con mención en Población de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Licenciado en Sociología. Coordinador del Doctorado en Ciencias Sociales, Gestión Pública y Desarrollo Territorial (EPG-UNA-Puno, 2020-2022). Actualmente catedrático en la Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú.

Rocío Brizayda Quispe-Velásquez, Universidad Nacional del Altiplano

Licenciada en Enfermería por la Universidad Nacional del Altiplano - Puno, Maestra en Salud con mención en Salud Pública por la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez - Juliaca, estudios terminados de Segunda Especialidad en Quirófano.

References

Banco Mundial. (2021). Actuemos ya para proteger el capital humano de nuestros niños. Los costos y la respuesta ante el impacto de la pandemia de COVID-19 en el sector educativo de América Latina y el Caribe. Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento; Banco Mundial. https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/35276/Acting%20now-SP.pdf?sequence=15&isAllowed=y

Bedoya Marrugo, E. A., Carrillo Landazabal, M. S., Severiche Sierra, C. A., & Espinosa Fuentes, E. A. (2018). Factors associated with job satisfaction in teachers of a higher education institution in the Colombian Caribbean. Revista Espacios, 39(2), 1-14. https://www.revistaespacios.com/a18v39n02/18390201.html

Boix Vilella, S., Barrera García, R., León Zarceño, E., & Serrano Rosa, M. Á. (2021). Conciliación trabajo-familia y salud psicosocial en los inicios del COVID-19 Un estudio piloto con profesores y no profesores. Perfiles Educativos, 43(174), 26-41. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.174.59993

Camacho Solís, J. I. (2021). El teletrabajo, la utilidad digital por la pandemia del Covid 19. Revista Latinoamerica de Derecho Social, (32), 125-155. https://www.scielo.org.mx/pdf/rlds/n32/2448-7899-rlds-32-125.pdf

Cladellas Pros, R. & Badia Martín, M. del M. (2010). La gestión del tiempo de los profesores universitarios en función de la modalidad educativa: Sus efectos psicosociales. Revista Española de Pedagogia, 68(246), 297-310. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol68/iss246/

Cruz Boullosa, V. & Bernui Leo, I. (2019). Satisfacción laboral en docentes de la Facultad de Medicina de una universidad pública. Anales de la Facultad de Medicina, 80(4), 494-501. http://dx.doi.org/10.15381/anales.v80i4.16151

Domínguez Granda, J., Rama, C., & Rodríguez Ruiz, J. R. (2013). La educación a distancia en el Perú. https://virtualeduca.org/documentos/observatorio/la_educacion_a_distancia_en_peru pdf

Escolano Zamorano, E. (2006). Discriminación en un medio meritocrático: Las profesoras en la universidad española. Revista Mexicana de Sociología, 68(2), 231-263. https://www.scielo.org.mx/pdf/rms/v68n2/v68n2a2.pdf

Gadi, N., Saleh, S., Johnson, J. A., & Trinidade, A. (2022). The impact of the COVID-19 pandemic on the lifestyle and behaviours, mental health and education of students studying healthcare-related courses at a British university. BMC Medical Education, 22(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03179-z

Ghanbari, N. & Nowroozi, S. (2022). Iranian EFL teachers’ challenges and coping strategies during COVID-19 pandemic: A case study. Qualitative Report, 27(3), 605-625. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5066

Gomero-Fanny, V., Acuña-Jeferson, C., Espinoza-Max, A., Ruiz-Bengy, A., Calderón-Angie, R., & Andrade-Arenas, L. (2020, 1 december). Impact of virtual education in times of pandemic at the University of North Lima. IEEE Congreso Bienal de Argentina (ARGENCON), 1-8. https://doi.org/10.1109/ARGENCON49523.2020.9505393

Hanfati, K., Sukaridhoto, S., Basuki, D. K., Putri Nourma Budiarti, R., Fajrianti, E. D., & Achmad Al Hafidz, I. (2022). Design and Implementation of WebXR Health Learning Module Application. International Electronics Symposium (IES), 632-637. https://doi.org/10.1109/ies55876.2022.9888325

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2011). II Censo Nacional Universitario 2010. Dirección Nacional de Censos y Encuestas. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/censos/cenaun_resultadosdefinitivos-_capitulo_01.pdf

Kiss, D., Barrios, O., & Álvarez, J. (2007). Inequidad y diferencia. Mujeres y desarrollo académico. Estudios Feministas, Florianópolis, 15(1), 85-10., https://www.scielo.br/j/ref/a/4Y5XTJLhBVPyFGyRnQrMwJF/?format=pdf&lang=es

Kondratowicz, B., Godlewska-Werner, D., Połomski, P., & Khosla, M. (2022). Satisfaction with job and life and remote work in the COVID-19 pandemic: the role of perceived stress, self-efficacy and self-esteem. Current Issues in Personality Psychology, 10(1), 49-60. https://doi.org/10.5114/CIPP.2021.108097

Lacayo, H. A., Salas Hernández, J. I., & Guarnizo Vargas, C. M. (2022, julio 18). Satisfaction of virtual education in students of the industrial and system engineering career at UNICIT, in a Covid-19 context. Proceedings of the 20 LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education and Technology, 1-7. https://doi.org/10.18687/LACCEI2022.1.1.716

Lara, E., García, J., & Minero, J. J. (2021). Teaching programming experiences in times of COVID-19 in the State of Zacatecas. Proceedings of the10th International Conference on Software Process Improvement (CIMPS), pp. 98-104. https://doi.org/10.1109/CIMPS54606.2021.9652716

López Díaz, N., López Bastida, E. J., Banguela Pérez, I., & Rebassa Puertos, R. (2022). Consecuencias de la enseñanza virtual en estudiantes de licenciatura Contabilidad y Finanzas, Centro Universitario Cruces. Revista Universidad y Sociedad, 14(3), 714-723. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000300714

Martin, L., Hauret, L., & Fuhrer, C. (2022). Digitally transformed home office impacts on job satisfaction, job stress and job productivity. COVID-19 findings. PLoS ONE, 17(3), 1-23.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265131

Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo (MTPE). (2020, marzo 26). Resolución Ministerial N.° 072-2020-TR. Guía para la aplicación del trabajo remoto. https://www.gob.pe/institucion/mtpe/normas-legales/462526-072-2020-tr

Ordóñez Pineda, L., Correa Quezada, L., & Correa Conde, A. (2022). Políticas públicas y protección de datos personales en Ecuador: Reflexiones desde la emergencia sanitaria. Estado & Comunes, revista de políticas y problemas públicos, 2(15), 77-97. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/ecomunes/v2n15/2477-9245-ecomunes-2-15-00077.pdf

Oviedo-Oviedo, M. A. (2021). Education during covid from thomas popkewitz’s social epistemology. Sophia. Colección de Filosofía de La Educación, (31), 197-219. https://doi.org/10.17163/soph.n31.2021.08

Pujol Cols, L. J. (2016). Satisfacción laboral en docentes universitarios: Medición y estudio de variables influyentes. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 261-292. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5974

Quijada, N. & Ortiz, A. (2010), Gestion de seguridad y salud en el trabajo: Aplicación en la Pymes industriales. Universidad Ciencia y Tecnología, 14(57), 251-260. https://oa.upm.es/20784/1/INVE_MEM_2010_143999.pdf

Rodríguez Medina, E. J. (2022). Trabajo remoto y la satisfacción laboral de los trabajadores en una Municipalidad Provincial de Lima. 2021 [Tesis de Maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/79984/Rodriguez_MEJ-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez Mendila, M., Martínez Hernández, A. M. del P., Torres Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón González, V. J., & Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: Una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-25. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Sandoval-Reyes, J., Idrovo-Carlier, S., & Duque-Oliva, E. J. (2021). Remote work, work stress, and work–life during pandemic times: A Latin America situation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph18137069

Sanz, I., Sáinz González, J., & Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del Coronavirus en la educación. OEI. https://oei.int/oficinas/secretaria-general/publicaciones/efectos-de-la-crisis-del-coronavirus-en-la-educacion

Sarmiento Berrezueta, S. M., García Gallegos, K. H., & Pozo Domínguez, O. E. (2021). Implementación de la metodología Lesson Sudy en el centro de apoyo San Vicente de Ecuador. Universidad y Sociedad, 13(5), 376-388. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2246/2219

Siguencia, L. O., Marzano, G., Ochoa-Daderska, R., Gródek-Szostak, Z. , & Szeląg-Sikora, A. (2021). COVID-19 and education management: The case of Silesian Region - Poland. Environment, Technology, Resources, 2, 162-168. https://doi.org/10.17770/etr2021vol2.6547

Sodeify, R., Habibpour, Z., & Akbarbegloo, M. (2022). Explaining medical students’ perceptions of asynchronous virtual education in the COVID-19 pandemic: A qualitative study. Journal of Education and Health Promotion, 11(1), 1-7. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_147_21

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (SUNEDU). (2020). Informe bienal sobre la realidad universitaria peruana. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5716

Tleuken, A., Turkyilmaz, A., Sovetbek, M., Durdyev, S., Guney, M., Tokazhanov, G., Wiechetek, L., Pastuszak, Z., Draghici, A., Boatca, M. E., Dermol, V., Trunk, N., Tokbolat, S., Dolidze, T., Yola, L., Avcu, E., Kim, J., & Karaca, F. (2022). Effects of the residential built environment on remote work productivity and satisfaction during COVID-19 lockdowns: An analysis of workers’ perceptions. Building and Environment, 219, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.109234

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Instituto Internacional para la Educación Superior en Amérrica Latina y el Caribe (IESALC), & Oedró, F. (Coord.). (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

Yadav, S., Gupta, P., & Sharma, A. (2021). An empirical study on adoption of ICT tools by students in higher educational institutions. Proceedings of International Conference on Innovative Practices in Technology and Management, ICIPTM. IEEE 266-271. https://doi.org/10.1109/ICIPTM52218.2021.9388341

Zürcher, A., Galliker, S., Jacobshagen, N., Lüscher Mathieu, P., Eller, A., & Elfering, A. (2021). Increased working from home in vocational counseling psychologists during COVID-19: Associated change in productivity and Job satisfaction. Frontiers in Psychology, 12, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.750127

Published

2024-05-01

How to Cite

Job Satisfaction and Remote Work: Analysis of the Relationship in Professors of a Public University in Puno, Peru (L. A. López-Cueva, M. A. López-Cueva, P. M. López-Paz, & R. B. Quispe-Velásquez , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18504

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

Categories

How to Cite

Job Satisfaction and Remote Work: Analysis of the Relationship in Professors of a Public University in Puno, Peru (L. A. López-Cueva, M. A. López-Cueva, P. M. López-Paz, & R. B. Quispe-Velásquez , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18504

Comentarios (ver términos de uso)