Women Teachers, Essays and Civic Writing in “Repertorio Americano”

Authors

  • Marybel Soto Ramírez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.15-2.13

Keywords:

Costa Rican women teachers-writers, Repertorio Americano, civic feelings, female discourses

Abstract

Women writing, as any symbolic form of production, has existed and developed despite of the patriarchal imperative commanding women to obey and to remain silent. It is not the objective of this essay to deepen on the deeds and doings of those women who, throughout history and despite patriarchal mandates, have exerted their writing as a transgression as a way to show and to affirm themselves before others. Moreover, my purpose is to identify women in Repertorio Americano (1919-1958) who as teachers and writers elaborated civic discourses and questioned the very meaning of patriotism and civic feelings in the constructions of a citizenship they were not fully and formally entitled to.

Author Biography

Marybel Soto Ramírez, Universidad Nacional

Cuenta con una licenciatura en Estudios Latinoamericanos y una maestría en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Cultura y Desarrollo, ambas por el Instituto de Estudios Latinoamericanos, IDELA, de la Universidad Nacional. Es Bachiller en Docencia por la misma Universidad, donde labora como académica e investigadora y es coordinadora el Programa Repertorio Americano del IDELA. Actualmente estudia su doctorado en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Pensamiento Latinoamericano en dicha Universidad.

References

Ballesteros, L. (1997). La escritora en la sociedad latinoamericana. Colombia: Editorial Universidad

del Valle.

Brenes, M. (2004). Una lectura feminista de Repertorio Americano (Tesis de Maestría). Maestría

Regional en Estudios de la Mujer. Heredia, Universidad Nacional de Costa Rica.

Devés, E. (2007). Redes intelectuales en América Latina. Hacia la constitución de una comunidad

intelectual (Colección Idea). Chile: Instituto de estudios avanzados.

Gallardo, F. (2004). Las ideas feministas latinoamericanas. Colombia: Ediciones desde Abajo.

García, J. (Editor). (1919-1958). Repertorio Americano. Costa Rica: Alsina/Borrasé.

González, L. F. (1979). Evolución de la instrucción pública en Costa Rica. San José, Costa Rica:

Editorial Costa Rica.

Jiménez, R. (1926). Instrucción cívica. Para uso de las escuelas de Costa Rica. San José, Costa

Rica: Imprenta María V. de Lines.

Molina, I. y Palmer, S. (2003). Educando a Costa Rica. Alfabetización popular, formación docente

y género (1880-1950). Costa Rica: EUNED

Palacios, M. (2006). La enseñanza de la instrucción cívica costarricense: Un acercamiento desde

el contenido de los programas educativos en el período: 1886-1920. Revista Actualidades

Investigativas en Educación, 6(3), 1-30. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/

tx_magazine/civi.pdf

Prada, G. (2001). Las maestras “Rudecindas”. Ensayos pedagógicos, 1, 53-62.

Sarmiento, D. F. (1939). Juicios de Sarmiento sobre la mujer: 1888-1938. Buenos Aires: Ministerio

de Justicia e Instrucción Pública

Weinberg, L. (2004). Max Bense. Sobre el ensayo y su prosa. México: Centro Coordinador y

Difusor de Estudios Latinoamericanos-UNAM.

Published

2011-11-28

How to Cite

Women Teachers, Essays and Civic Writing in “Repertorio Americano” (M. Soto Ramírez , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(2), 205-219. https://doi.org/10.15359/ree.15-2.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Women Teachers, Essays and Civic Writing in “Repertorio Americano” (M. Soto Ramírez , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(2), 205-219. https://doi.org/10.15359/ree.15-2.13

Comentarios (ver términos de uso)