Sexuality Education: Counselors from the Perspective of a Biographical Professional Model
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.16-Esp.7Keywords:
Sexuality, sexuality education, sexuality education models, biography and professional models, counseling.Abstract
This paper discusses how important it is for the contemporary society to enhance knowledge about sexuality for the purpose of an effective sexuality experience within a framework of respect to the sexual biography of individuals, based on the relational ethics. For this, we believe in a comprehensive, democratic, tolerant, open sexuality education within the educational processes, throughout all the human development stages. Counseling is one of the professional sectors called to work on this kind of education. Counselors are required to identify the approaches and models they were educated with, which have marked their activity in this field. In this way, they will be able to evaluate, strengthen and learn new skills in the personal, attitudinal, and conceptual areas; they will also have a better perspective on the diversity of those requiring his/her professional services; and, in the procedural field, they will be able to put into practice the counseling intervention strategies and techniques in sexuality that will impact their professional activity.
References
Asociación Mundial para la Salud Sexual (WAS). (1999). Declaración de los derechos sexuales.
Versión revisada y aprobada por la Asamblea General de la Asociación Mundial de
Sexología, celebrada el Hong Kong, República China. Recuperada de http://www.ctv.es/
USERS/sexpol/derechos_sexuales.htm
Barragán, F. (1989). Programa de educación afectivo sexual. Educación secundaria. Sevilla: Junta
de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia. Instituto Andaluz de la Mujer.
Collins, C., Alagiri, P y Summers, T. (2002). Abstinence Only vs Comprehensive Sex Education:
What are the Arguments? What is the Evidence? [Solo abstinencia versus educación sexual
comprensiva: ¿Cuáles son los argumentos? ¿Cuál es la evidencia? Recuperado de http://ari.
ucsf.edu/science/reports/abstinence.pdf
Fallas, A. (2009). Educación afectiva y sexual. Programa de formación docente de secundaria. (Tesis
doctoral). Universidad de Salamanca: España.
Ferguson, R., Vanwesenbeeck, I y Knijn, T. (febrero, 2008). A Matter of Facts… and More: An
Exploratory Analysis of the Content of Sexuality Education in the Netherlands [Un asunto
de factores… y mucho más: un análisis exploratorio de los contenidos de la educación de
la sexualidad en los países bajos]. Sex Education and Learning, 8(1), 93-106.
Fuertes, A y López, F. (2001). Para comprender la sexualidad. Pamplona-Navarra: Verbo
Divino.
Fundación Gamma Idear. (1988-99). El proyecto de educación sexual en el proyecto educativo
institucional. Recuperado de http://paideia.synaptium.net/pub/pesegpatt2/educ_sexual/
Conceptualiz_edsex.htm
Goldman, J. (2008). Responding to Parental Objections to School Sexuality Education: A
Selection of 12 Objections [Responder a objeciones parentales a escuela de educación
de la sexualidad: una selección de 12 objeciones]. Sex education: Sexuallity, society and
Learning, 8(4), 415-438. doi 10.1080/14681810802433952
Government Accountability Office (GAO). (2006). Abstinence Education: Efforts to Assess the
Accuracy and Effectiveness of Federally Funded Programs [Educación de abstinencia: esfuerzos
para evaluar la precisión y la eficacia de los programas federales financiados]. Washington,
DC: Autor. Recuperado de http://www.gao.gov/new.items/d0787.pdf
Guttmacher Institute. (2012). In brief: fact sheet. Datos sobre adolescencia fuentes estadounidenses
de información sobre el sexo. USA. Recuperado de http://www.guttmacher.org/pubs/
FB-Teen-Sex-Ed.html
Kirby, D. (1999). La sexualidad y la educación sexual en el hogar y la escuela. Adolesce Med,
(2), 195-209.
Kohler, P, Manhart, L. E. y Lafferty, W. (Abril, 2008). Abstinence-Only and Comprehensive Sex
Education and the Initition of Sexual Activity and Teen Pregnancy [Educación sexual
solo abstinencia y amplia y la iniciación de la actividad sexual y embarazo adolescente].
Journal of Adolescent Health, 42(4), 344-351. Recuperado de http://www.jahonline.org/
article/S1054-139X(07)00426-0/abstract
Lameiras, M., Rodríguez, Y., Ojea, M y Dopereiro, M. (2004). Programa Agarismos: Programa
coeducativo de desarrollo psicoafectivo y sexual. Madrid: Pirámide.
Lameiras, M., Carrera, M. V. y Rodríguez, Y. (2008). Nuevos retos para la educación sexual: hacia
un modelo integral. Sexología Integral, 5(1), 35-38.
López, N. (2003). Curso de educación afectivo-sexual. A Coruña, España: Netbiblo.
López, F. (2005a). La educación sexual de los hijos. Madrid: Pirámide.
López, F. (2005b). La educación sexual. Madrid: Biblioteca Nueva.
López, V. y Alonso, M. (julio, 2008). La niñez y el VIH/SIDA en América Latina y el Caribe. Desafíos:
Boletín de la infancia y adolescencia sobre el avance de los objetivos de desarrollo del milenio,
, 4-11. Recuperado de http://www.cepal.org/dds/noticias/desafios/0/33660/Desafios7_
esp.pdf
Naciones Unidas y Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (octubre,
. Juventud, pobreza y desarrollo en América Latina y el Caribe. En XII conferencia
de primeras damas, esposas y representantes de los jefes de estado y de gobierno de las
Américas. Santo Domingo, República Dominicana: Autores.
National Abortion and Reproductive Rights Action League (NARAL). (mayo, 1998). Teens
in Crisis: A Comprehensive Strategy to Protect Adolescent Health [Adolescentes en
crisis: una estrategia para proteger la salud de los adolescentes]. En K. Michelman
(Presidencia), Conferencia sobre la actividad sexual adolescente y el uso de anticonceptivos:
Una actualización. Conferencia presentada en el American Enterprise Institute for Public
Policy Research, Iowa. Recuperado de http://www.welfareacademy.org/conf/papers/
michelma.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. (2010).
Orientaciones técnicas internacionales sobre educación sexual. Un enfoque basado en
evidencia orientado a escuelas, docentes y educadores de la salud. UNESCO, Santiago.
Recuperada de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183281s.pdf
Organización Panamericana de la Salud (OPS), Organización Mundial de la Salud (OMS) y
Asociación Mundial de Sexología. (2000). Promoción de la salud sexual: Recomendación
para la acción. En reunión de consulta regional convocada por Organización Panamericana
de Salud (OPS), Organización Mundial de la Salud (OMS) y Asociación Mundial de
Sexología (WAS), Antigua Guatemala, Guatemala. Recuperada de http://www2.hu-berlin.
de/sexology/GESUND/ARCHIV/SPANISCH/SALUD.HTM
Planned Parenthood. Federation of America. (2007). Abstinence-only programs (Programa de
abstinencia). New York. Recuperado de http://www.plannedparenthood.org/files/PPFA/
AbstinenceOnly_10-07.pdf
Programa Harimaguada. (1994). Educación afectivo-sexual en las etapas de infantil y primaria:
Guía para madres y padres. España: Gobierno de Canarias. Consejera de Educación,
Cultura y Deporte. Dirección General de Ordenación e Innovación Educativa.
Programa Harimaguada. (2008). Sexpresan. Multimedia para la educación sexual. [Disco
compacto]. España: Gobierno de Canarias. Consejera de Educación, Cultura y Deporte.
Dirección General de Ordenación e Innovación Educativa.
Rodríguez, J y Hopenhayn, M. (enero, 2007). Maternidad adolescente en América Latina y el
Caribe: Tendencias, problemas y desafíos. Desafíos: Boletín de la infancia y adolescencia
sobre el avance de los objetivos de desarrollo del milenio, 4, 4-12.
Sexuality Information and Education Council of the United States (SIECUS). (2008). AbstinenceOnly-Until-Marriage
Program [Programa abstinencia solo hasta el matrimonio]. Programs in
Kentucky. USA: SIECUS. Recuperado de http://www.siecus.org/index.cfm?fuseaction=Page.
ViewPage&PageID=1158
Shafii, T, Stovel, K. y Holmes, K. (Junio, 2007). Association Between Condom Use at Sexual Debut
and Subsequent Sexual Trajectories: A Longitudinal Study Using Biomarkers [Asociación
entre el uso del preservativo en debut sexual y posteriores trayectorias sexuales: un
estudio longitudinal con biomarcadores]. American Journal of Public Health. 97(6), 1090-
Wiley, D y Terlosky, B. (octubre, 2000). Evaluating Sexuality Education Curriculums [Evaluación
de planes de estudio de educación de la sexualidad]. Educational Leadership, 58(2), 79-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: