Sample of learners and teachers perception on the implementation of the affectivity and integral sexuality in the Costa Rican Educational Program
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-2.9Keywords:
Sexual education, training program, secondary education, science education.Abstract
The case study focuses on the relevance of the Affectivity and Integral Sexuality in the Costa Rican Educational Program (EAIS) implementation. This program was proposed by the Ministry of Public Education (MEP) in 2013. It was implemented using a mixed approach under a dominant mixed classification. To gather data for the different study categories (knowledge of the topic, teaching models, and methodological strategies), a questionnaire was applied to nineteen students and some semi-structured interviews were carried out for five Science teachers from a high school within the Costa Rican Metropolitan Area. Some contributions were emphasized in matrices (charts) and contrasted through of triangulation both of theory and participants. Within the main conclusions stands out the relevance of programs for the effectiveness and integral sexuality supported by professionals in education and the learning population of the study. In addition, it was identified that the participants’ ´knowledge of the study (learners and instructors) was merely biological oriented.
References
Arce, P., León, A. T., Fleming, I., Morales, M. E., Solano, G. y Vicente, R. (2009). Plan nacional
de educación para la sexualidad. Ministerio de Educación Pública, Dirección de Desarrollo
Curricular. San José, Costa Rica: MEP, UNA, CIDE, Instituto de la Niñez y la adolescencia.
Manuscrito inédito.
Barrantes, R. (2010). Investigación. Un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo y
cuantitativo. San José, Costa Rica: EUNED.
Cauich, J. (2005). Estudio biográfico-narrativo de los procesos de desarrollo profesional y de
asesoramiento del profesorado en el ámbito de la educación sexual en educación secundaria
obligatoria. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Nicaragua. Recuperado de http://
hera.ugr.es/tesisugr/15417554.pdf
Coon, D. (2005). Fundamentos de psicología. (10ª Ed.). México, D. F.: International Thomson Editores.
Recuperado de http://books.google.com/books?id=nMTpHyd3j3sC&pg=PA234&dq=a
prendizaje+por+descubrimiento&hl=es&ei=iGioTYIkzLPRAdTKxfkI&sa=X&oi=book_
result&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ6AEwATgK#v=onepage&q=aprendizaje%20
por%20descubrimiento&f=false
Díaz, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una
interpretación constructivista. (2a
ed.). México: McGraw-Hill.
Fallas, M. A. (2012). Modelo biográfico y profesional: Una respuesta de abordaje de la educación
afectiva y sexual en Costa Rica. En M. Castro (Comp.), Memoria II Congreso Iberoamericano
de Pedagogía: Diversas perspectivas críticas en el siglo XXI (pp. 598-616). Heredia, Costa
Rica: CIDE.
Fallas, M. A., Artavia, C. y Gamboa, A. (2012). Educación sexual: Orientadores y orientadoras
desde el modelo biográfico y profesional. Revista Electrónica Educare, 16 (Especial), 53-71.
Recuprado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/view/418
Fernández, A. (2005). Nuevas metodologías docentes. Recuperado de http://www.upm.es/
innovacion/cd/02_formacion/talleres/nuevas_meto_docent/nuevas_metodologias_
docentes_2.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.).
México: McGraw-Hill.
Herrera, Á. M. (marzo, 2009). Las estrategias de aprendizaje. Innovación y experiencias educativas,
Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/
Numero_16/ANGELA MARIA_HERRERA_2.pdf
Jabif, L. (2007). La docencia universitaria bajo un enfoque de competencias. Orientaciones prácticas
para docentes. Chile: Austral.
Joyce, B. y Weil, M. (2002). Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa.
Morán, L. (diciembre, 2008). Criterios para análisis comparativo de modelos y diseños
educativos. Educación y Educadores, 11(2), 139-158. Recuperado de http://www.redalyc.
org/articulo.oa?id=83411210
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2010).
Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. Un enfoque basado
en evidencia orientado a escuelas, docentes y educadores de la salud. Santiago: Autor.
Recuperada de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183281s.pdf
Papalia, D. E.,Wendkos, S. y Duskin, R. (2010). Desarrollo humano. (11a
ed.). México: McGraw-Hill.
Pozo, J. I. (1997). Enfoques para la enseñanza de las ciencias. Madrid: Ediciones Morata.
Recuperado de http://www.geocities.ws/javi_her/lec_9b.pdf
Ramo, A. (30 de abril de 2008). La información sexual. El Santafesino. Recuperado de http://
www.elsantafesino.com/opinion/2008/04/29/7051
República de Costa Rica, Ministerio de Educación Pública. (2012). Programa de estudio de
“educación para la afectividad y la sexualidad integral”. San José, Costa Rica. Recuperado
de http://www.nacion.com/MMediaFiles/nacioncom/ba/ba1eb636-2b95-4d9e-b551-
a7c0eaa1880e.pdf
Rodríguez, W. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana
de Psicología, 31(3), 477-489. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/805/80531304.
Ruiz, F. J. (julio-diciembre, 2008). Modelos didácticos para la enseñanza de las ciencias
naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 3(2), 41-60. Recuperado de
http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana3-2_4.pdf
Sarramona, J. (2008). Teoría de la educación reflexión y normativa pedagógica. (2ª ed.). Barcelona: Ariel.
Recuperado de http://books.google.com/books?id=tkyc4FEWDJ8C&pg=PA256&dq=apr
endizaje+por+descubrimiento&hl=es&ei=1AumTfzFDMX20gG1-rH8CA&sa=X&oi=book_
result&ct=result&resnum=9&ved=0CEwQ6AEwCA#v=onepage&q=aprendizaje%20
por%20descubrimiento&f=false
Tippelt, R. y Lindemann, H.-J. (2001). El método de proyectos. Ministerio de Educación.
Gobierno del Salvador. Recuperado de http://www.halinco.de/html/doces/Met-proy
APREMAT092001.pdf
Vargas, E. (Comp.). (1997). Metodología de la enseñanza de las ciencias naturales. San José, Costa
Rica: EUNED.
Zárate, I. A. (2003). Factores psicosociales familiares asociados a la iniciación sexual en escolares de
educación secundaria de Lima Cercado. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de
San Marcos. Lima, Perú. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/tesis/
salud/zarate_li/t_completo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: