Factors associated to academic performance in university students from the socio-economic perspective: A study at the University of Costa Rica

Authors

  • Guiselle María Garbanzo Vargas Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-3.4

Keywords:

Higher education, academic performance, academic performance of university students, socio-economic situation, University of Costa Rica.

Abstract

Since the academic performance of higher education students is one of the most outstanding and far-reaching quality indicators of the academic activity, a quantitative research was conducted with a cohort of students from the University of Costa Rica, who were graduated or in the last years of their study program. A questionnaire was applied to these students in a personalized way. The study refers to the factors associated to academic performance from the socioeconomic perspective. The general objective was to analyze the factors associated to the academic performance of those students with the highest scholarship category because of their socio-economic situation, and students who did not request a scholarship because of the high/low demand of study programs at the University of Costa Rica. In this way, this research examines the problem of academic performance based on the socio-economic situation of students; this variable is very important for having an explanatory framework and providing input related to institutional policies in the area of public higher education. The study helped us to confirm that academic performance is a very complex multi-causal process that results from the interaction of multiple social, personal, academic-institutional factors, which may vary from one population to another. It also confirmed the existence of significant differences between linear variables: university satisfaction index, study habits index, index of university studies support, satisfaction rate about teachers, and socioeconomic situation; however, the study reported that there are no differences in the most important variables, including grade point average and admission score.

Author Biography

Guiselle María Garbanzo Vargas, Universidad de Costa Rica

Doctora en Educación de la Universidad de Costa Rica con pasantía de investigación en la Universidad de Salamanca, España, magister en Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica, licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación de la Universidad de Costa Rica, licenciada en Administración con énfasis en Recursos Humanos de la Universidad Nacional y bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación de la Universidad de Costa Rica. Ha realizado pasantías académicas en la Universidad de Helsinki, Finlandia; Universidad de Murcia, España; Universidad de Montreal – Organización Universitaria Interamericana; también en la Unesco, Suiza, Ginebra. Además, ha participado en distintos congresos internacionales, entre ellos, en Brasil, México, Argentina y España. Ha publicado distintos artículos en el campo de la educación superior pública y de la administración de la educación en revistas nacionales e internacionales, ha impartido varias conferencias en el ámbito nacional e internacional, ha dirigido el II, III y IV Congreso Internacional de Administración de la Educación y ha sido directora de la Escuela de Administración Educativa, Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica en dos períodos. Actualmente es la directora del Posgrado en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración Educativa, directora de la Revista Científica Gestión de la Educación. También es docente e investigadora en la Escuela de Administración Educativa de la Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica y coordina, para Centroamérica, el Curso de Gestión de Liderazgo Universitario.

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Published

2013-08-13

How to Cite

Factors associated to academic performance in university students from the socio-economic perspective: A study at the University of Costa Rica (G. M. Garbanzo Vargas , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.4

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Factors associated to academic performance in university students from the socio-economic perspective: A study at the University of Costa Rica (G. M. Garbanzo Vargas , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.4

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