Intent to use e-learning in the Technology Management Program from a Technology Acceptance Model perspective

Authors

  • Alejandro Valencia Arias Instituto Tecnológico Metropolitano, Colombia
  • Martha Luz Benjumea Arias Instituto Tecnológico Metropolitano, Colombia
  • Vanessa Rodríguez-Lora Instituto Tecnológico Metropolitano, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-2.13

Keywords:

Educational models, educational environment, student’s attitude, virtual learning.

Abstract

This article is derived from a research study and is aimed at contributing to the study of university students’ intentions to use e-learning by utilizing the Technology Acceptance Model. The methodology used is based on an exploratory quantitative transversal research and the methodological instrument is a self-administered questionnaire applied to 100 active students in the Technology Management Program from “Instituto Tecnológico Metropolitano” at Medellín. For the data analysis, the levels of association were quantified between the constructs of the Technology Acceptance Model using Cramer’s V coefficient, which were examined based on the typologies of surveyed students. Among the main findings, the explanatory capacity of the Technology Acceptance Model was verified by finding associations between perceived usefulness, ease of use, and student’s attitude and intention to use e-learning. It is concluded that surveyed students have greater preference for a classroom study with academic support on virtual learning tools and little intention to enroll in a virtual undergraduate program. More training and support in the use of e-learning tools is recommended to complement the educational processes of the Technology Management Program.

Author Biographies

Alejandro Valencia Arias, Instituto Tecnológico Metropolitano

Es Ingeniero Administrador y Magister en Ingeniería de Sistemas de la Universidad Nacional de Colombia. Se desempeña como docente de tiempo completo del Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín. Posee publicaciones nacionales e internacionales relacionadas en el área de tecnologías de la información y la comunicación (TIC) entre los cuales están: “El papel de las TIC en el entorno organizacional de las pymes” (Revista Trilogía, 2012), “Las TIC en entornos de aprendizaje rural como mecanismos de inclusión social” (Revista Actualidades Pedagógicas, 2012), “Creatividad: concepciones, estrategias y su estimulación en entornos educativos” (Revista Educación y Desarrollo social, 2012), Bounded rationality in business creation (Pensee Journal, 2013). Además, ha participado como ponente en eventos tales como: 6th International Conference of Education, Research and Innovation con la ponencia “Measuring factors of the usage of virtual classrooms by university students” (Sevilla, 2013).

Martha Luz Benjumea Arias, Instituto Tecnológico Metropolitano

Es Administradora de Empresas, Especialista en Gerencia Organizacional y Magister en Ingeniería Administrativa. Se ha desempeñado como investigadora principal en los proyectos: “Evaluación de impacto de los emprendimientos sociales financiados por el plan de desarrollo 2008-2011 de la Alcaldía de Medellín” y “Caracterización de las Mipymes del clúster del software de Medellín”. Además, ha sido ponente en congresos internacionales como: Congreso Internacional de Análisis Organizacional (México), Congreso Internacional Sinergia Empresarial (México), Congreso internacional de Gestión Tecnológica e Innovación COGESTEC y Congreso Internacional de Desarrollo Local (Cuba).

Vanessa Rodríguez-Lora, Instituto Tecnológico Metropolitano

Es Ingeniera de Sistemas con Énfasis en Control Digital y Magister en Ingeniería con Énfasis en Informática y Profundización en Ingeniería y Gestión del Conocimiento. Dentro de su experiencia investigativa se encuentra el desarrollo en temáticas de sistemas de información, gestión de tecnología, innovación y particularmente ingeniería y gestión del conocimiento.  En estas temáticas ha desarrollado investigaciones sobre: “Identificación y creación de modelos de gestión del conocimiento tanto para entidades de educación y empresas”, “El apoyo de las TIC en el proceso de gestión del conocimiento organizacional”, “Análisis del impacto socio-cultural de las TIC en Medellín, Caracterización de TIC en sectores específicos”.

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Published

2014-04-02

How to Cite

Intent to use e-learning in the Technology Management Program from a Technology Acceptance Model perspective (A. Valencia Arias, M. L. Benjumea Arias, & V. Rodríguez-Lora , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 247-264. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.13

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Intent to use e-learning in the Technology Management Program from a Technology Acceptance Model perspective (A. Valencia Arias, M. L. Benjumea Arias, & V. Rodríguez-Lora , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 247-264. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.13

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