Environmental education and school as an educational space to promote sustainability
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-3.3Keywords:
Environmental education, school, society.Abstract
This review paper discusses a topic of considerable importance for our society, which is environmental education and educational spaces, particularly when these elements are combined to achieve sustainability in society. The paper states that the current deterioration is guided by the countries’ urban and industrial progress and also indicates that it is in education, particularly in environmental education, and in educational spaces, where the medium will emerge to accommodate a social practice to achieve sustainable development.References
Aragonés, J. I., Izurieta, C. y Raposo, G. (2003). Revisando el concepto de desarrollo sostenible en el discurso social. Psicothema, 15(2), 221-226. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72715211
Astudillo, C., Rivarosa, A. y Astudillo, M. (2003). Comunidad de aprendizaje: Un proyecto colectivo para el abordaje de problemáticas socioambientales en la escuela. Tópicos de Educación Ambiental, 5(13), 8-20. Recuperado de http://www.anea.org.mx/Topicos/T%2013/Paginas%2008%20-%2020.pdf
Barrantes, L. G. (enero-abril, 2013). Responsabilidad ética de educadores y educandos desde una perspectiva humanista. Revista Electrónic@ Educare, 17(1), 29-45. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4971
Bernardo, C. F. (2003). Emancipación, complejidad y método histórico dialéctico: Repensar las tendencias en educación ambiental. Tópicos de Educación Ambiental, 5(13), 21-30. Recuperado de http://www.anea.org.mx/Topicos/T%2013/Paginas%2021%20-%2030.pdf
Broswimmer, F. J. (2005). Ecocidio. Breve historia de la extinción en masa de las especies. Navarra: Laetolli.
Cabero, J. y Llorente, M. (2005). Las TIC y la educación ambiental, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4(2), 9-26. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/images/stories/jca58.pdf
Cantú-Martínez, P. C. (2008). Desarrollo sustentable: Conceptos y reflexiones. Nuevo León: Universidad Autónoma de Nuevo León.
Cantú-Martínez, P. C. (abril-junio, 2012a). Crisis ambiental: Desconocimiento del conocimiento. Ciencia UANL, 15(58), 20-27. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3889171.pdf
Cantú-Martínez, P. C. (2012b). El axioma del desarrollo sustentable. Revista de Ciencias Sociales, 3(137), 83-91. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/153/15325492007.pdf
Cantú-Martínez, P. C. (abril-junio, 2013a). Conciencia y construcción social de la sustentabilidad. Ciencia UANL, 16(62), 36-44. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3839/1/6Sustentabilidad.pdf
Cantú-Martínez, P. C. (julio-setiembre, 2013b). Hacia la edificación de una sociedad más sustentable. Ciencia UANL, 16(63), 45-53. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3804/1/7sustentabilidad.pdf
Cantú-Martínez, P. C. (2013c). Bioética e investigación en salud (2ª ed.). México DF: Trillas.
Comisión Mundial del Medio Ambiente y del Desarrollo (CMMAD). (1988). Nuestro futuro común. Madrid: Alianza.
González, E. (enero-junio, 2001). Otra lectura a la historia de la educación ambiental en América Latina y el Caribe. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 3, 141-158. Recuperado de http://www.ecologiasocial.com/biblioteca/GonzalezGhisotiraEducAmbALat.pdf
Harris, A. (2000). What Works in School Improvement? Lessons from the Feld and Future Directions [Lo que funciona en la mejora de la escuela? Lecciones del campo y direcciones futuras]. Educational Research, 42(1), 1-11. doi: http://dx.doi.org/10.1080/001318800363872
Hernández, F. A. (2004). Los fines de la educación. Educar para la sabiduría: Propuesta de Alfred North Whitehead. Revista Digital Universitaria, 5(1), 1-10. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art5/ene_art5.pdf
Leff, E. (2004). Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México DF: Siglo XXI.
Macedo, B. y Salgado, C. (2007). Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina. Fórum de Sostenibilidad, 1, 29-37. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/211782560/file-php
Martínez, R. (enero-junio, 2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónic@ Educare, 14(1), 97-111. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1513
Molano, A. B. (junio, 2012). La complejidad de la educación ambiental: Una mirada desde los siete saberes necesarios para la educación del futuro de Morin. Revista de Didáctica Ambiental, 8(11): 1-9. Recuperado de http://www.didacticaambiental.com/revista/numero11/1.La%20complejidad%20de%20la%20E.A%20.pdf
Morin, E. (2002). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.
Murcia, N. (2012). La escuela como imaginario social. Apuntes para una escuela dinámica. Magistro, 6(12), 53-70. Recuperado de http://revistas.usta.edu.co/index.php/magistro/article/view/510/452
Murillo, F. J. (2003). El movimiento teórico-práctico de mejora de la escuela. Algunas lecciones aprendidas para transformar los centros docentes. REICE-Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-22. Recuperado de http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Murillo.pdf
Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, Número extraordinario, 195-217. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2009/re2009_09.pdf
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2003). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General Naciones Unidas. A/res/57/254, del 21 de febrero del 2003. Recuperado de http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/57/254&Lang=S
Palacios, J. (1984). La cuestión escolar. Críticas y alternativas. Barcelona: Laia.
Pérez, M. R., Porras, Y. A. y González, R. A. (2007). Identificación de las representaciones de ambiente y educación ambiental que circulan en la escuela. Tecné, Episteme y Didaxis, 21, 24-44. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/360/337
Priggen, E. (Productor) y Fox, L. (Director). (2007). The Story of Stuff [La historia de las cosas][Documental Web]. Estados Unidos: Free Range Studios. Recuperado de http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/
Sauvé, L., Berryman, T. y Brunelle, R. (2008). Tres décadas de normatividad internacional para la educación ambiental: Una crítica hermenéutica del discurso de Naciones Unidas En É. J. González (Coord.), Educación, medio ambiente y sustentabilidad (pp. 25-52). México DF: Siglo XXI.
Velásquez, J. A. (julio-diciembre, 2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 5(2), 29-44. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134116861003.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: