Children’s Role in Classroom Decision-Making Dynamics: Reflections from Paulo Freire’s Pedagogy of Freedom

Authors

  • Erika Víquez-Zavala Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.8

Keywords:

Action research, reflection, leadership, transformation, autonomy, freedom.

Abstract

This paper presents three educational experiences in a preschool classroom as part of an action research project.  These experiences are accompanied by three types of knowledge discussed in the Pedagogy of Freedom proposed by Paulo Freire: fully listening, respect for autonomy, and adequate emotional bond.  I intend to demonstrate how 3 and 4 year-old children in a pre-kinder class (Interactive I) from a Costa Rican private school can take a leading role in the classroom decision-making process.  Methodologically, video is the only technique I used to record the scenes of classroom dynamics and systematize events.  As part of the final reflections, I state that preschool children are capable of taking a leading reflective, critical and transformative role that demands respect for their listening, independence and liberation of the self.

Author Biography

Erika Víquez-Zavala, Profesional Independiente

Licenciada en Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar (UNA). Experiencia docente en instituciones educativas privadas costarricenses. Actualmente trabaja en el Centro Educativo Bilingüe Nuestra Señora de Lourdes, en Barva de Heredia, donde tiene a cargo el grupo de Interactivo I. Es estudiante de la Maestría Profesional en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia de la Universidad Nacional Autónoma de Costa Rica.

References

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea.

Freire, P. (2005). La educación como práctica de libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa (11a ed.). México: Siglo XXI.

Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana y Agencia Española de Cooperación Internacional.

Latorre, A. (2003). La investigación acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia (2a ed.). Santiago: Dolmen Ediciones.

McKernan, J. (1999). Investigación-acción y curriculum. Madrid: Morata.

Sheldrake, R. (1994). El renacimiento de la naturaleza. La nueva imagen de la ciencia y de Dios. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Taylor, S. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados (3a ed.). Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Toro, J. (2006). Educar con “co-razón” (2ª ed.). Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer.

Víquez, E. (2013). Frase inédita.

Published

2015-01-01

How to Cite

Children’s Role in Classroom Decision-Making Dynamics: Reflections from Paulo Freire’s Pedagogy of Freedom (E. Víquez-Zavala , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 131-146. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Children’s Role in Classroom Decision-Making Dynamics: Reflections from Paulo Freire’s Pedagogy of Freedom (E. Víquez-Zavala , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 131-146. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.8

Comentarios (ver términos de uso)