Children’s Drawings: Strokes, Colors and Stories that Make Us Reflect and Learn

Authors

  • Amalia Molina-Jiménez Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.10

Keywords:

Children’s art, transformation, change, action research, apprentice teacher, creativity, coexistence.

Abstract

The purpose of this participatory action research is to evidence the drawing evolution of five boys and five girls, ages 5 and 6, regarding the construction of the human body, the use of color, and the location of objects in space over a six-month period.  Drawing was the way in which children visually expressed their feelings, thoughts, desires, emotions, and interests.  This let the teacher-researcher build new learning, which, together with the one constructed by the children, broke the paradigm and transformed the art teacher’s role in the classroom, from the children’s perspective.  This helped the teacher realize that it is possible to get rid of prejudices and the adult point of view that frequently restricts children in what they are and what they do.

Author Biography

Amalia Molina-Jiménez, Profesional Independiente

Magister en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia. Licenciada en Docencia con énfasis en Arte y Comunicación Visual. Bachiller en Arte y Comunicación Visual con Énfasis en Dibujo. Experiencia docente en instituciones educativas privadas y públicas costarricenses. Labora como docente de artes plásticas en niveles de preescolar y primer ciclo de la institución Pan-American School, San Antonio de Belén-Heredia. Actualmente está finalizando el grado de Maestría en Pedagogía con énfasis en desarrollo y atención integral de la primera infancia en la Universidad Nacional de Costa Rica.

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Published

2015-01-01

How to Cite

Children’s Drawings: Strokes, Colors and Stories that Make Us Reflect and Learn (A. Molina-Jiménez , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 167-182. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.10

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Children’s Drawings: Strokes, Colors and Stories that Make Us Reflect and Learn (A. Molina-Jiménez , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 167-182. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.10

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