Children’s Drawings: Strokes, Colors and Stories that Make Us Reflect and Learn
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-1.10Keywords:
Children’s art, transformation, change, action research, apprentice teacher, creativity, coexistence.Abstract
The purpose of this participatory action research is to evidence the drawing evolution of five boys and five girls, ages 5 and 6, regarding the construction of the human body, the use of color, and the location of objects in space over a six-month period. Drawing was the way in which children visually expressed their feelings, thoughts, desires, emotions, and interests. This let the teacher-researcher build new learning, which, together with the one constructed by the children, broke the paradigm and transformed the art teacher’s role in the classroom, from the children’s perspective. This helped the teacher realize that it is possible to get rid of prejudices and the adult point of view that frequently restricts children in what they are and what they do.References
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Los libros de la catarata.
Avery, C. (1991). Aprender cómo se investiga. Investigar cómo se aprende. En M. Olson (Comp.), La investigación-acción entra al aula (pp. 43-55). Buenos Aires: Aique Didáctica.
De Saint-Exupéry, A. (2010). El principito (3ª ed.). Bogotá: Edigrama.
Dobles, C., Zúñiga, M. y García, J. (2010). Investigación en educación: Procesos, interacciones y construcciones. San José, Costa Rica: UNED.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI.
Hoyuelos, A. (2004). La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro.
Krishnamurti, J. (1972). La educación y el significado de la vida. México: Editorial Orión. Recuperado de http://issuu.com/jkonline/docs/la_educaci_n_y_el_significado_de_la_vida?e=2298756/5178930
Marín, R. (2003a). Aprender a dibujar para aprender a vivir. Conceptos, definiciones, teorías y perspectivas contemporáneas e la enseñanza y del aprendizaje de las artes y culturas visuales en la educación. En R. Marín (Coord.), Didáctica de la educación artística para primaria (pp. 3-52). Madrid: Pearson Educación.
Marín, R. (2003b). El dibujo infantil: imágenes, relatos y descubrimientos simbólicos. En R. Marín (Coord.), Didáctica de la educación artística para primaria (pp. 53-106). Madrid: Pearson Educación.
Mata, A. (2008). La investigación-acción para la formación continua de educadoras y educadores. San José, Costa Rica: INIE.
Molina-Jiménez, A. (2013). Expresión, comunicación y representación de vivencias en las creaciones artísticas de niñas y niños (Tésis de maestría inédita) Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.
Palacios, J., Cubero, R., Luque, A. y Mora-Merchán, J. (2009). Desarrollo físico y psicomotor después de los 2 años. En J. Palacios, Á. Marchesi y C. Coll (Comps.), Desarrollo psicológico y educación, Vol. 1. Piscología evolutiva (2ª ed., pp. 179-200), Madrid: Alianza Editorial.
Sarlé, P. y Berdichevsky, P. (2010). Juego y arte en la educación infantil. En V. Peralta y L. Hernández, Antología de experiencias de la educación inicial iberoamericana (pp. 52-56). Madrid: OEI. Recuperado de https://docs.google.com/file/d/0B4kcufI5ydzZUlBWamwxR0Vob2c/edit?pli=1
Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. El papel de los talleres y sus posibilidades en educación infantil. Madrid: Ediciones Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: