Perspective of University Students from Different Programs at Universidad Nacional (Costa Rica) regarding Democracy in the Family, Educational Institutions, and the Country
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-1.11Keywords:
Democracy, freedom, human rights, social participation, decision-making process, values, educational institution, family and politics.Abstract
This article focuses on democracy and is aimed at analyzing the perspective of university students from Universidad Nacional de Costa Rica (UNA) regarding democracy in the family, educational institutions as well as the country in general. Research was conducted based on a questionnaire administered to 138 students from different programs and levels at Universidad Nacional de Costa Rica. This research constitutes an input for parents, teachers and educational institution authorities to reflect on whether the dynamics in which they operate in their respective contexts foster the introduction and implementation of democratic values. It was generally concluded that there is an overall feeling of dissatisfaction and frustration experienced by the population, due to the way the different administrations have ruled the country in recent years and, consequently, towards the prevailing democratic system. In addition, the population has become more suspicious and reluctant to exercise their right to vote and actively participate in the process. Consequently, for the society to be truly democratic, families should promote assertive communication based on understanding, respect, fairness, freedom, affection, participation, equality and collaboration. It is appealing to think that all of this will contribute to a harmonious and peaceful coexistence and to the formation and strengthening of civic and democratic values that lead to genuine citizen participation, starting from early childhood in schools and moving to higher levels.References
Álvarez, Ó. (2010). Valores, humanismo y democracia. San José, Costa Rica: Lara Segura y Asociados.
Arias, O. (2010). La democracia se construye en las aulas. Recuperado de http://laoveja100.wordpress.com/2011/06/09/la-democracia-se-construye-en-las-aulas/
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1957). Ley Fundamental de Educación. N° 2160. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/costarica/Ley_2160.pdf
Cepeda. S. (2011-2012). Las universidades como promotoras de la transparencia y participación ciudadana y su impacto en la transformación del ámbito social y público en México. Revista Bien Común, 204-205(18). 47-55. Recuperado de http://www.fundacionpreciado.org.mx/biencomun/bc204-205/S_Cepeda.pdf
Código de la Niñez y Adolescencia. Ley 7739. (6 de febrero de 1998). La Gaceta N° 26. Recuperado de http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/codigodelaninez.pdf
Diego, A. (2010). Historia de la democracia en Costa Rica. BuenasTareas.com. Recuperado de http://www.buenastareas.com/ensayos/Democracia-Costa-Rica/928315.html
Fondo Internacional de Emergenia de la Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2005). Convención sobre de los derechos el niño (6ª ed.). Madrid: Autor. Recuperado de http://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/CDN_06.pdf
Furlong, W. L. (2008). Evolución de la democracia costarricense: Partidos políticos y campañas electorales (1982-2006). San José, Costa Rica: EUCR.
García, M. (s. f.). Familia, escuela y democracia: Los pilares de la participación infantil. Recuperado de http://www.iin.oea.org/IIN/cad/Participacion/pdf/Documento1.pdf
Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescencia (INEINA). (2005). Aplicación de los derechos de los niños, niñas y adolescentes. Foro construyendo democracia en las familias, los centros educativos y las comunidades. Universidad Nacional de Costa Rica. Documento inédito.
Luengo, F. y Moyá, J. (2008). Escuela, familia, comunidad: Claves para la acción. Madrid: Wolters Kluwer.
Malave, C. (21 de mayo de 2012). Toma de decisiones. [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://faseupel2012.blogspot.com/2012/05/rol-del-docente-como-evaluador.html
Morales, F. (2008). Costa Rica: Democratizando la democracia. San José, Costa Rica: EUNED.
Muñoz, N. (28 de octubre, 2013). El país con menor participación ciudadana de América Latina. BBC Mundo. Recuperado de http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2013/10/131025_america_latina_costa_rica_politica.shtml
Obregón, E. (2009). Gobernar para el pueblo: Meditaciones sobre democracia, libertad, valores y derechos. San José, Costa Rica: EUNED.
Pellegrini, M. V. (2009). Contactos entre la autonomía progresiva y la capacidad para contratar de personas menores de edad. Revista Interdisciplinaria de Doctrina y Jurisprudencia, 42, 85-97. Recuperado de http://www.dupratpellegrini.com.ar/publicaciones/MVP-Contactos-entre-la-autonomia-progresiva-y-la-capacidad-para-contratar-de-personas-menores-de-edad-RDF-2009.pdf
Prieto, M. (2003). Educación para la democracia en las escuelas: Un desafío pendiente. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/497Prieto.pdf
Ramírez, A. (2011). El interés superior de la persona menor de edad en los convenios internacionales de restitución de personas menores de edad: Convenio sobre aspectos civiles de la sustracción internacional de menores y convención interamericana sobre restitución internacional de menores. Revista de Familia Poder Judicial de Costa Rica. Derecho de familia, 165-180. Recuperado de http://sitios.poder-judicial.go.cr/escuelajudicial/Descargas/Revista_de_Familia.pdf
Ramírez, M. A. (2005). Padres y desarrollo de los hijos: Prácticas de crianza. Estudios pedagógicos, 31(2), 167-177. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052005000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Rodríguez, A. (29 de agosto de 2011). La familia democrática: Ideal [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://habitatadolescente.blogspot.com/2011/08/la-familia-democratica-ideal.html
Rodríguez, O. M. (2009). Educación para los derechos humanos, para la democracia y para la paz (2ª ed.). San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, CECC/SICA. Recuperado de http://www.ncarballo.info/volumen19.pdf
Solís, L. G. (2014). Plan rescate. Trabajo, progreso y alegría. Recuperado de http://www.archivoelectoral.org/documentos/plan-de-trabajo-progreso-y-alegria/849
Villegas, E. (1996). Educación de valores éticos y democráticos en las escuelas: La situación actual en Latinoamérica. Pensamiento Educativo, 18(1), 263-286. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/59/public/59-149-1-PB.pdf&chrome=true
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: