Self-Esteem, Adolescence, and Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-1.13Keywords:
Self-esteem, adolescence, teaching, emotionality.Abstract
Self-esteem in teenagers is a very important matter first for teenagers, second for their educational process, and finally for education itself, as educated individuals are productive for society. Self-esteem is the element that can significantly increase students’ academic motivation as well as a favorable emotional state to achieve adequate school performance and educational development, as an individual and as a collective subject aiming towards fulfillment. It is very important that teachers know the self-reference elements that shape and nurture self-esteem in order to work with them as educational processes and thus fortify their holistic pedagogical task.References
André, C. y Lelord, F. (1999). La autoestima. Gustarse a sí mismo para mejor vivir con los demás. Barcelona: Kairós.
Bower, T. G. R. (1983). Psicología del desarrollo. Madrid: Siglo XXI.
Branden, N. (1995). Los seis pilares de la autoestima. Barcelona: Paidós.
Chia, M. y Huang, T. (2001). La puerta de todas las maravillas. Málaga: Sirio.
Denegri, M., Opazo, C. y Martínez, G. (enero-abril, 2007). Aprendizaje cooperativo y desarrollo del autoconcepto en estudiantes chilenos. Revista de Pedagogía 28(81), 13-41. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S0798-97922007000100002&script=sci_arttext
Fundación CANFRANC, (s. f.). Expertos en humanidad: Dignidad de la persona. Recuperado de http://www.fundacioncanfranc.org/wp-content/uploads/2012/03/PDF-Tema-9-DIGNIDAD-DE-LA-PERSONA.pdf
Gallego, J. (2006). Educar en la adolescencia. Madrid: Editorial Paraninfo.
González-Arratia, N. I. (2001). La autoestima. Medición y estrategias de intervención a través de una experiencia en la reconstrucción del ser. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
González, M. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/21388/1/AUTOCONCEPTO%20Y%20RENDIMIENTO%20ESCOLAR.pdf
Haussler, I. y Milicic, N. (1994). Confiar en uno mismo. Santiago, Chile: Dollmen.
Magallón, A., Megias, M. J. y Bresó, E. (2011). Inteligencia emocional y agresividad en adolescentes. Una revisión desde la aproximación educativa. Fórum de Recerca, 16, 723-733. Recuperado de http://www.uji.es/bin/publ/edicions/jfi16/psievol/5.pdf
Martínez, C. (1985). Situación emocional de los adolescentes (Tesis de licenciatura). Universidad Veracruzana, Veracruz: México. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/28974/1/tesis-020.pdf
Montoya, M. Á. y Sol, C. E. (2001). Autoestima. Estrategias para vivir mejor con técnicas de PNL y desarrollo humano. México: Pax.
Parinello, A. (2002). El poder de la voluntad. Estrategias clave para liberar sus potencias internas. Madrid: Algaba.
Peñas, M. (2008). Características socioemocionales de las personas adolescentes superdotadas. Ajuste psicológico y negación de la superdotación en el concepto de sí mismas. Barcelona: Ministerio de Educación Política Social y Deporte.
Prieto L. (s. f.). La autoeficacia en el contexto académico. Exploración bibliográfica comentada. Recuperado de http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/prieto.PDF
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (22ª ed.). Recuperado de http://www.rae.es/recursos/diccionarios/drae
Reyes, A. (enero, 2008). Dignidad humana: Cuando la esencia se convierte en mercancía. Revista bién común, 14(157), 29-31. Recuperado de http://www.fundacionpreciado.org.mx/biencomun/bc157/Reyes.pdf
Saura, P. (1996). La educación del autoconcepto: Cuestiones y propuestas. Estrategias, técnicas y actividades para el autoconocimiento, entrenamiento en habilidades sociales, desarrollo de expectativas, estilo atribucional, autocontrol. Murcia: EDITUM.
Simón, V. (2001). El ego, la consciencia y las emociones: Un modelo interactivo. Psicothema, 13(2), 205-213. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/437.pdf
Speranza, A. (2006). Ecología profunda y autorrealización. Introducción a la filosofía ecológica de Arne Naess. Buenos Aires: Biblos.
Woolfolk, A. (2006). Psicología educativa (9ª ed.). México: Pearson Education.
Zuazua, A. (2007). El proyecto de autorrealización: Cambio, curación y desarrollo. San Vicente, Alicante: Club Universitario.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: