Teacher and Family Working Together, the Case of a Father and his Autistic Son: An Action Research Experience

Authors

  • María del Rocío Rodríguez-Roblero Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.16

Keywords:

Accompaniment, family, resilience, transformation, action research, autism.

Abstract

This paper describes the action research process experienced with a family over one year and shows the work done by the father, the teacher and an autistic child.  The question proposed was: How do parents and the teacher work together to have a positive impact on the humanizing educational process of an autistic child?  The paper presents the reflections emerging from this experience, as well as the uncertainty and anxiety of a teacher who does not know where to start working with the family.  The action research model was the means to work and find spaces to jointly search for an answer.  Playing was the instrument used to mediate in these spaces between the teacher, the parent and the child.  The analysis of the observations shows that joint learning is brought about in each session.  This research project evidenced the importance of family involvement in educational environments, not merely as recipients but as participants in the process.

Author Biography

María del Rocío Rodríguez-Roblero, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad de Costa Rica. Ha realizado cursos de actualización profesional en instituciones como la Universidad Nacional y Universidad de Costa Rica. Actualmente trabaja en el Centro Bilingüe Nuestra Señora de Lourdes de Heredia, donde tiene a cargo el grupo de Maternal II  y es egresada de la Maestría Profesional en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Chaves, L. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación acción: Una aproximación teórica. En L. Chaves, M. Díaz, J. García, G. Rojas y N. Solís (Eds.), Investigación-acción colaborativa: Un encuentro con el quehacer cotidiano del centro educativo para su transformación. San José, Costa Rica: INIE.

Dobles, M., Zúñiga, M. y García, J. (1998). Investigación en educación. Procesos, interacciones y construcciones. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.

Dolto, F. (1998). Las etapas de la infancia: Nacimiento, alimentación, juego, escuela. Barcelona: Paidós.

Dolto, F. (2000). El niño y la familia. Barcelona: Paidós.

Ferrer, E. (2012). Exigir para educar (13ª ed,). Madrid: Ediciones Palabra.

Freire, P. (2006a). Pedagogía de la autonomía (11a ed.). Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2006b). Pedagogía de la indignación. Cartas pedagógicas en un mundo revuelto. (2° ed.). Madrid: Ediciones Morata.

Freire, P. (2007). Cartas a quién pretende enseñar (4º reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI.

Grandin, T. y Scariano, M. (2011). Atravesando las puertas del autismo: Una historia de esperanza y recuperación. Barcelona: Paidós.

Jara, Ó. (1994). Para sistematizar experiencias. Una propuesta teórico y práctica. San José, Costa Rica: Alforja.

Katz, L. (2005). Perspectivas educativas en la primera infancia. Santiago, Chile: Organización Mundial para la Educación Preescolar.

Kotliarenco, M. A., Cáceres, I. y Álvarez, C. (2011). La pobreza desde la mirada de la resiliencia. En M. A. Kotliarenco, I. Cáceres y C. Álvarez (Eds.), Resiliencia: Construyendo en adversidad (pp. 21-31). Santiago: CEANIM. Recuperado de http://www.resiliencia.cl/investig/Res-CAdversidad.pdf

Latorre, A. (2004). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica. Barcelona: Graó.

Maturana, H. (1996). Transformación en la convivencia (2ª ed.). Santiago: Dolmen Ediciones.

Morin, E. (2003). El Método V. La humanidad de la humanidad: La identidad humana. Madrid: Catedra.

Núñez, B. (2010). El niño discapacitado: Su familia y su docente. Buenos Aires: Grupo Editor Multimedial.

Rojas, E. (2011). No te rindas. Madrid: Grupo Planeta.

Tierno, B. (2005). Aprendiz de sabio. Barcelona: Editorial Grijalbo.

Published

2015-01-01

How to Cite

Teacher and Family Working Together, the Case of a Father and his Autistic Son: An Action Research Experience (M. del R. Rodríguez-Roblero , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 297-309. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teacher and Family Working Together, the Case of a Father and his Autistic Son: An Action Research Experience (M. del R. Rodríguez-Roblero , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 297-309. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.16

Comentarios (ver términos de uso)