Quality Evaluation of Scientific Reports Written by Higher Technology Education Alumni
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-1.22Keywords:
Scientific literature, high performance, technology education.Abstract
Current higher education in Mexico has diversified its educational approaches and professional training proposals. This has meant that degree options are varied, always concluding with the submission of a final written document structured under the guidelines required by science. Based on the above, this study involves the use of an exploratory matrix designed for the structural and content review of 193 written reports resulting from the professional practice of students who obtained their Business Administration Degrees from a Mexican technological institute. Results show that the documents did not meet the quality standards (as far as content and form) required in scientific reports; therefore, it is concluded that the level of scientific alphabetization obtained is not consistent with the indicators demanded for a high performance institution.References
Antúnez, G., Ramírez, W., Rodríguez, J., Soler, Y., Linares, M. y Flores, A. J. (2006). Manual de redacción científica para las ciencias veterinarias. Recuperado de http://www.veterinaria.org/descargas/libros/manual.redaccion.cientifica.veterinaria.pdf
Batthyány, K. y Cabrera, M. (Coords.). (2011). Metodología de la investigación en Ciencias Sociales. Apuntes para un curso inicial. Montevideo: Departamento de Publicaciones, UCUR. Recuperado de http://www.fcs.edu.uy/archivos/FCS_Batthianny_2011-07-27-imprimir.pdf
Corcelles, M., Cano, M., Bañales, G. y Alicia, N. (enero-abril, 2013). Enseñar a escribir textos científico-académicos mediante la revisión colaborativa: El trabajo final de grado en Psicología. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 79-104. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/582/public/582-2171-1-PB.pdf&chrome=true
Dirección General de Educación Superior Tecnológica (DGEST). (2012). Modelo educativo para el siglo XXI. Formación y desarrollo de competencias profesionales. México: Autor. Recuperado de http://www.tecnm.mx/modeloeducativo/modeloeducativo.pdf
Fierros, A. L. (2008). La redacción (artículo científico, tesis. monografía,…), punto de llegada de una investigación [CD-ROM]. México: Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, México.
García, C. A. (2009). La ingeniería en el Sistema Nacional de Educación Superior Tecnológica. El proceso de diseño e innovación curricular para la formación y desarrollo de competencias profesionales. (Una experiencia institucional). Recuperado de http://academiadeingenieriademexico.mx/archivos/coloquios/7/La%20ingenieria%20en%20el%20Sistema%20Nacional%20de%20Educacion%20Superior%20Tecnologica.pdf
Garza, V. (Julio, 2006). Los científicos deben escribir. La escritura en la formación. Revista Ciencia y Desarrollo. El conocimiento a tu alcance, 32(197). Recuperado de http://www.cyd.conacyt.gob.mx/197/Articulos/Loscientificosdebenescribir/Loscientificos03.htm
Gómez, S. (2012). Metodología de la investigación. México: Red Tercer Milenio. Recuperado de http://www.aliatuniversidades.com.mx/bibliotecasdigitales/pdf/axiologicas/Metodologia_de_la_investigacion.pdf
Marchetto, M. (2006). La investigación científica y tecnológica en el ámbito de los institutos tecnológicos: Una visión crítica. Compendium, 9(16), 57-66. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/880/88001604.pdf
Morles, V. (2002). Sobre la metodología como ciencia y el método científico: Un espacio polémico. Revista de Pedagogía, 23(66), 121-146. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000100006&lng=en&nrm=iso&ignore=.html
Ruiz-Larraguivel, E. (2011). La educación superior tecnológica en México. Historia, situación actual y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2(3), 35-52. Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/79
Suárez, G. M. y Vallín, A. (2009). Guía de estilo para citas y referencias adaptación del estilo APA. Universidad de Guadalajara, Sistema de Universidad Virtual. Recuperado de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/eureka/pudgvirtual/Guia_estilo_citas_referencias.pdf
Tarrés, M. C., Montenegro, S. M., D’ottavio, A. E. y García, E. (2008). Lectura crítica del artículo científico como estrategia para el aprendizaje del proceso de investigación. Revista Iberoamericana de Educación, 6(45), 1-8. Recuperado de http://www.rieoei.org/expe/2327Tarres.pdf
Valenzuela, J. R. (2003). Presentación de trabajos académicos: Manual de la Escuela de Graduados de Educación de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey. Recuperado de http://ftp.ruv.itesm.mx/pub/portal/portales/tesis_ege/presentacion_de_trabajos_apa.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: