Human Rights Education: A Pedagogical and Didactic (Teaching) Strategy Focused in a Controversial Perspective

Authors

  • Abraham Magendzo-Kolstrein Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Chile
  • María Isabel Toledo-Jofré Universidad Diego Portales, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.2

Keywords:

Human rights education, critical pedagogy, controversial issues.

Abstract

The purpose of this article, which can be envision as an essay, is to present a pedagogical-didactic strategy for human rights education focusing on the controversy. Advancements and setbacks faced by human rights education in Latin America are exposed in order to support this strategy. Therefore, it indicates that education has denied the conflict and explains the need for its inclusion under the idea of ‘controversial issue’. Additionally, the existence of conflicts in the interpretation, violation and/or respect for human rights is pointed out. The principal tensions that cross human rights are displayed. Based on the above, the need to support the existence of a human rights education focusing on the conflict and central components of its teaching strategy are described, and it ends by referring to its didactic approach and the role which should be assumed by faculty when teaching human rights including the conflict.

Author Biographies

Abraham Magendzo-Kolstrein, Universidad Academia de Humanismo Cristiano

Profesor de Estado en Educación, Master en Educación e Historia Universidad Hebrea Jerusalén-Israel.; Doctor en Educación Universidad de California-Los Ángeles-California USA. (UCLA); Post-doctorado en Curriculum, Instituto de Educación Universidad de Londres Inglaterra. Director académico del Doctorado en Educación y coordinador Cátedra UNESCO en Educación en Derechos Humanos, Universidad Academia de Humanismo Cristiano; investigador Programa Interdisciplinario de Educación en Educación (PIIE). Áreas de interés académico: curriculum y pedagogía; educación en derechos humanos; educación ciudadana, convivencia escolar, resolución de conflictos; bullying, violencia escolar, memoria y educación. Publicaciones varias: ver Google Abraham Magendzo K.

María Isabel Toledo-Jofré, Universidad Diego Portales

Antropóloga y Licenciada en Antropología, Universidad de Chile, Chile; Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Católica de Lovaina, Bélgica. Profesora titular de la Escuela de Psicología, Facultad de Psicología, Universidad Diego Portales. Docente de pre-grado y pos-grado en psicología. Profesora y asesora en metodologías hermenéuticas, especialmente, enfoque biográfico y etnografías. Investigadora en dos líneas del conocimiento: memoria colectiva/enseñanza de la historia en la escuela y violencia/intimidación en la escuela.

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Published

2015-07-31

How to Cite

Human Rights Education: A Pedagogical and Didactic (Teaching) Strategy Focused in a Controversial Perspective (A. Magendzo-Kolstrein & M. I. Toledo-Jofré , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.2

How to Cite

Human Rights Education: A Pedagogical and Didactic (Teaching) Strategy Focused in a Controversial Perspective (A. Magendzo-Kolstrein & M. I. Toledo-Jofré , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.2

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