Metacognition: A Tool to Promote an Inclusive Classroom Environment for Students with Disabilities
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-3.10Keywords:
Metacognition, inclusive education, diversity, methodological estrategias, pedagogical meditaron, teaching tools, Ministry of Public EducationAbstract
This essay presents metacognition as a tool to promote a classroom environment inclusive for students with disabilities. It aims at promoting reflection on the methodology to address diversity within the classroom, considering the population with disabilities as one of the major groups to bear in mind. Within the conceptual approach, inclusive education is seen as the way to address diversity in the Costa Rican education system, where education is considered a fundamental human right. The Ministry of Public Education of Costa Rica is moving from a rehabilitative approach to an inclusive education approach. Metacognition is a way to raise awareness on the pedagogical mediation within the classroom environment. This paper includes results from a series of descriptive and qualitative studies conducted at Universidad Nacional, Costa Rica, which demonstrate that many of the difficulties presented in the student population are due to methodological aspects and an inadequate delivery of the contents by the teachers. The methodology used helps us to understand the ways in which students perform the cognitive processes through metacognitive strategies. It is concluded that the teaching strategies proposed to meet the educational needs comprehensively is fundamental for achieving inclusive educational processes.
References
Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.
Álvarez, L. y Soler, E. (2000). La diversidad en la práctica educativa. Modelos de orientación y tutoría. Madrid: CCS.
Antezana, P. (2014). I informe sobre la situación de la niñez y adolescencia con discapacidad. San José, Costa Rica: Unicef y (CNREE).
Arnaiz, P. (2009). Atención a la diversidad. Programación curricular. San José, Costa Rica: EUNED.
Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: Una escuela para todos. Málaga: Alijbe.
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1996). Ley 7600 Igualdad de Oportunidades para las Personas con Discapacidad. San José: Costa Rica: Editorama. Recuperado de http:// www.cenarec.org/images/Documentos%20sitio/Informacion/Publicaciones/LEYES%20 Y%20DECRETOS/LEYES/LEY-7600.pdf
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1998). Ley 7739 Código de la niñez y la adolescencia. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://cpj.go.cr/docs/derechos/ codigo-ninez.pdf
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1999). Ley 7948 Convención Interamericana para la eliminación de todas las formas de discriminación contra las personas con discapacidad. San José, Costa Rica: Autor.
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (2006). Ley 8661 Aprobación de la convención de los derechos de las personas con discapacidad. San José: Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.cenarec.org/images/Documentos sitio/Informacion/Publicaciones/LEYES Y DECRETOS/LEYES/Ley 8661-La Gaceta 187-29SET-2008DISCAPACIDAD.pdf
República de Costa Rica. Consejo Superior de Educación. (2008). El centro educativo de calidad como eje de la educación costarricense. San José, Costa Rica: Autor.
Astorga, L. (2014). Sin acción no hay derecho. Lo que debemos saber y hacer para lograr avances en los derechos de las personas con discapacidad. San José, Costa Rica: Prolista.
Ávila, G., Hidalgo, R., Rojas, R. y Vázquez, P. (2005). Los procesos cognitivos y la autorregulación de la tarea en la resolución de situaciones matemáticas al aplicar estrategias metacognitivas en niños con retraso mental que asisten a aulas integradas de Grecia (Seminario de Licenciatura inédita). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Brogna, P. (2009). Visiones y revisiones de la discapacidad. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Castañeda, K. y Figueroa, L. F. (2009). Factores asociados con el nivel de desempeño en el trabajo independiente de los estudiantes de pregrado del programa de optometría de la Universidad de la Salle (Tesis de maestría). Universidad de La Salle. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/1436/T85.09%20C275f. pdf?sequence=1
Castro, M., Castro, L., Dijeres, E., Madrigal, M. y Vásquez, P (2006). Estrategias metacognitivas para la enseñanza de nociones pre-numéricas, operaciones fundamentales y resolución de situaciones matemáticas en niños con retraso mental que asisten a aulas integradas (Seminario de Licenciatura inédito). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Costa Rica. Constitución. (1949). Constitución Política de la República de Costa Rica. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional.
Echeita, G. (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea Ediciones.
Espinoza, R., Núñez, N., y Vásquez, P. (2006). El uso de estrategias metacognitivas para determinar los factores que generan comportamientos agresivos que asisten al servicio de Apoyo de Problemas Emocionales y de Conducta de dos instituciones públicas de la provincia de Heredia (Tesis de Licenciatura inédita). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
González, F. (1993-1996). Acerca de la metacognición. Paradigma, 14-17, 109-135.
Klingler, C. y Vadillo, G. (2000). Psicología cognitiva. Estrategias en la práctica docente. Naucalpan
de Juárez, México: McGraw-Hill.
León, G. (Mayo, 2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Revista Calidad en la Educación Superior, 5(1), 135-155. Recuperado de http://investiga.uned.ac.cr/revistas/ index.php/revistacalidad/article/view/348/249
León, S., Rodríguez, J. y Vázquez, P. (2003). El uso de estrategias metacognitivas en la determinación de los procesos cognitivos que emplean los niños con retraso mental que asisten a aulas integradas, en la resolución de situaciones matemáticas (Seminario de Licenciatura). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Madrigal-Lizano, A. M. (Mayo-Agosto, 2015). El papel de la familia de la persona adulta con discapacidad en los procesos de inclusión laboral: Un reto para la educación especial en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 19(2), 197-211. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.12
Mateos, M. (2001). Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique.
Navarro, T. y Vázquez, P. (2011). I Informe General de Sistematización. Proyecto: Apoyo a la gestión de Centros Educativos de calidad con orientación inclusiva. Centro Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva. Manuscrito inédito.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2005). Estructura y organización técnico-administrativo de la educación especial en Costa Rica. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional.
Ministerio de Educación Pública. Centro nacional de recursos para la inclusión educativa. (1997).
Políticas, normativa y procedimientos para el acceso a la educación de los estudiantes con necesidades educativas especiales. San José, Costa Rica: Centro Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva. Recuperado de http://www.cenarec.org/images/Documentos sitio/ Informacion/Publicaciones/NORMATIVAS MEP/politicas, normativa y procedimientos.pdf
Mora, R., Ramírez, A., Vargas, C., y Vázquez, P. (2006). Los procesos cognitivos que emplean los niños con discapacidad cognitiva que asisten a las aulas integradas cuando aplican estrategias metacognitivas en la comprensión lectora (Seminario de Licenciatura). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: Orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: Ediciones Cinca.
Poder Ejecutivo, Costa Rica. (2011). Política nacional en discapacidad 2011-2021. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.asamblea.go.cr/Centro_de_informacion/ biblioteca/Centro_Dudas/Lists/Formule%20su%20pregunta/Attachments/1295/ Decreto%2036524.pdf
Programa Estado de la Nación. (2011). Decimoséptimo Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion. or.cr/files/biblioteca_virtual/017/cap_2_equidad.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: