Locus of Control and Academic Achievement in Higher Education: A Bibliographic Review

Authors

  • Carlos Alberto Mayora-Pernía Universidad del Valle, Colombia
  • Nelly Fernández de Morgado Universidad Simón Bolívar, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.16

Keywords:

Locus of control, academic achievement, college students

Abstract

The purpose of this paper is to provide a bibliographic review about the relation between locus of control (LC) and academic achievement in higher education students. Online repositories were the main source of information. The most important findings show that, (a) the LC construct has evolved from being a dichotomist to a multidimensional variable; (b) there are very few recent international studies and none of them covers Latin-America; (c) interdisciplinary research is scarce and the absence of the qualitative approach is noticeable; and, (d) whether direct or indirectly, most studies show a relation between LC and academic achievement in higher education. These findings show the need to address this topic in Latin America. It is suggested to conduct interdisciplinary, longitudinal, qualitative, and quantitative studies under the supervision of institutions and teachers; the results would be used to design interventions to improve que quality of education.

Author Biographies

Carlos Alberto Mayora-Pernía, Universidad del Valle

Magister en Lingüística Aplicada de la Universidad Simón Bolívar (USB), Caracas-Venezuela; estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales y Humanidades de la USB. Profesor de Inglés y Lingüística Aplicada en la Escuela de Ciencias del Lenguaje de la Universidad del Valle, Cali, Colombia. Áreas de investigación: metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras, diferencias individuales en el aprendizaje, cognición y aprendizaje.

 

Nelly Fernández de Morgado, Universidad Simón Bolívar

Doctorado en Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Simón Bolívar (USB), Caracas-Venezuela; Magister en Educación Superior Universitaria (USB); Especialista en Informática Educativa (USB). Profesora Asociada de la USB, adscrita al Departamento de Idiomas y asignada a la docencia de Inglés con fines específicos para pregrado (comprensión de lectura en Inglés Científico y Técnico). Colabora como formadora de investigadores para el Doctorado en Ciencias Sociales y Humanidades (USB). Áreas de investigación: Pedagogía, temas asociados con la educación universitaria, persistencia estudiantil y desempeño, tecnología en la enseñanza y aprendizaje de idiomas.

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Published

2015-07-31

How to Cite

Locus of Control and Academic Achievement in Higher Education: A Bibliographic Review (C. A. Mayora-Pernía & N. Fernández de Morgado , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.16

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Locus of Control and Academic Achievement in Higher Education: A Bibliographic Review (C. A. Mayora-Pernía & N. Fernández de Morgado , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.16

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