The Transversal Competence of Using ICTs in Students of Archival Studies
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-3.18Keywords:
Competence, ICTs, Archival Studies, information technologyAbstract
The main purpose of this research is “to describe the characteristics that distinguish expert apprentices at the competence of using ICTs among students of Archival Studies.” The methodology was based on mix methods research and the main theory used was the theory of beginners and experts. The research was developed at the Archival Studies Section of the School of History at the Universidad of Costa Rica. The study was developed with students 18 to 28 years old. There were two phases, qualitative and quantitative. After analyzing the data collected, the research questions were answered. Results include a list of characteristics of expert apprentices at using ICTs and recommendations about how to encourage this skill. Experts apprentices in ICTs use a number of characteristics: autonomy and creativity to solve challenges related to the use of ICTs for self-learning, tendency to satisfy curiosity, willingness to seek solutions to the technological challenges associated with the everyday life, interest in developing a better performance than their peers in the use of technological tools, incorporating technology to personal life, critical attitude about information, and permanent interest in learning.
References
Ahumada, M. E. (Enero-Abril, 2013). Las TIC en la formación basada en competencias. Revista de la Universidad de La Salle, 60, 141-157. Recuperado de http://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ls/article/view/2388
Almerich, G., Suárez, J. M., Jornet, J. M. y Orellana, M. N. (2011). Las competencias y el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) por el profesorado: Estructura dimensional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 28-42. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15519374002
Araya, I., Córdoba, L. y Jaén, L. (2013). Reforma curricular del Bachillerato y Licenciatura en Archivística. Universidad de Costa Rica, Facultad de Ciencias Sociales, Escuela de Historia. Documento inédito.
Arras, A. M., Torres, C. A. y García-Valcárcel, A. (2011). Competencias en tecnologías de información y comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 66, 1-26, doi: 81921340018
Arrieta, C. A. y Montes, V. D. (2011). Alfabetización digital: Uso de las TIC´s más allá de una formación instrumental y una buena infraestructura. Revista Colombiana de Ciencia Animal, 3(1), 180-197. Recuperado de https://docs.google.com/document/preview?hgd=1&id=1V5XC-gDI4e9urctXm8zxElZsIiUDsvB74qOdgqGUkRI
Brunner, J. J. (2002). Educación en el siglo XXI y el impacto de las nuevas tecnologías. Revista Perspectivas, 5(2), 217-232. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001%5CFile%5C01-j%20Brunner.pdf
Burgos, J. V. (Junio, 2010). Distribución de conocimiento y acceso libre a la información con recursos educativos abiertos (REA). La educac@ción, 143, 1-14. Recuperado de http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_143/articles/reavladimirburgos.pdf
Casas se Barrán, A. (Julio, 2003). Formación profesional en archivología para el cumplimiento del marco jurídico. Trabajo presentado en el XVI Congreso Archivístico Nacional. El marco jurídico en el quehacer archivístico, San José, Costa Rica.
Celaya, R., Lozano, F. y Ramírez, M. S. (Abril-Junio, 2010). Apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación media superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(45), 487-513. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v15n45/v15n45a7.pdf
Chi, M. T. H., Glaser, R. y Farr, M. J. (Eds.). (1988). The Nature of Expertise [La naturaleza de la experiencia]. Hillsdale, NJ, E.U.A.: Erlbaum. doi: http://dx.doi.org/10.1038/332441a0
Cobo, J. C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer, 14(27), 295-318. Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-14-cobo.pdf
Coll, C., Mauri, M. T. y Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: Una aproximación socio-cultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol10no1/contenido-coll2.html
Córdoba, L. y Vindas, I. (2013). Capacitación virtual para los docentes no archivistas de la sección de archivística de la Escuela de Historia (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, Escuela de Historia, San José, Costa Rica.
Cruz, J. R. (2011). Principios, términos y conceptos fundamentales. En J. R. Cruz (Dir.), Administración de documentos y archivos. Textos fundamentales (pp. 15-35). Madrid: Coordinadora de Asociaciones de Archiveros. Recuperado de http://www.archiveros.net/LIBRO.ARCHIVOS.IBEROAMERICANOS.pdf
Danner, R. B. y Pessu, C. O. A. (2013). A Survey of ICT Competencies Among Students in Teacher Preparation Programmes at the University of Benin, Benin City, Nigeria [Una encuesta de Competencias TIC entre los estudiantes de los programas de preparación de maestros de la Universidad de Benin, Ciudad de Benin, Nigeria]. Journal of Information Technology Education: Research, 12, 33-49. Recuperado de http://www.jite.org/documents/Vol12/JITEv12ResearchP033-049Danner1160.pdf
Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
Díaz, A. (Enero, 2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles educativos, 28(111), 7-36. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982006000100002
Díaz, F. (2009). TIC y competencias docentes del siglo XXI. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 139-154). Madrid: Fundación Santillana. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/LASTIC2.pdf
Espinoza, L. (2011). Las Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y su incidencia en la formación reglada del profesional en archivística (Tesis de licenciatura inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Gallardo, K. E. (2013). Evaluación del aprendizaje: Retos y mejores prácticas. Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey
Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro. Barcelona: Paidós.
Gilar, R. (2003). Adquisición de habilidades cognitivas: Factores en el desarrollo inicial de la competencia experta (Tesis doctoral). Universidad de Alicante, España. Recuperada de http://hdl.handle.net/10045/9906
Goktas, Y., Yildirim, Z. y Yildirim, S. (2009). Investigation of K-12 Teachers´ ICT Competences and the Contributing Factors in Acquiring these Competences [Investigación de las competencias en TIC de los maestros de educación básica y media-superior y los factores que contribuyen en la adquisición de estas competencias]. The New Educational Review, 17(1), 276-294. Recuperado de https://www.academia.edu/214015/Investigation_of_K-12_Teachers_ICT_Competencies_and_the_Contributing_Factors_in_Acquiring_these_Competencies
Hopenhayn, M. (Setiembre-Diciembre, 2002). Educar para la sociedad de la información y de la comunicación; Una perpectiva latinoamericana. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 187-217. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie30a07.htm
Landon, E. (2013). Apropiación tecnológica usando recursos educativos abiertos multimedia para el aprendizaje de Historia (Tesis de maestría). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México. Recuperada de http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/794
Magendzo, A. (Agosto-Setiembre, 2005). Currículum y transversalidad: Una reflexión desde la práctica. Revista Magisterio, 16, 28-33.
Marín, S. A. (Mayo-Agosto, 2012). Estado de la archivística en América Latina 2000-2009. Perspectivas teóricas y aproximaciones conceptuales. Investigación Bibliotecológica, 26(57), 77-101. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2012000200003
Martínez, M. (Diciembre, 2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradigma, 27(2), 7-33. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=s1011-22512006000200002&script=sci_arttext
Morffe, A. (Enero-Abril, 2010). Las TIC como herramientas mediadoras del aprendizaje significativo en el pregrado: Una experiencia con aplicaciones telemáticas gratuitas. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 11(1), 200-219. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1701/170121894009.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2003). La definición y selección de competencias clave (Resumen ejecutivo). Recuperado de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Oviedo, H. C. y Campo-Arias, A. (Setiembre-Diciembre, 2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009
Pal, A. (2011). Pre-Service Science Teachers’ Attitudes Towards the Use of Selected ICT Tools in Teaching: An Exploratory Study [Actitudes de los profesores de Ciencias en formación inicial hacia algunas herramientas seleccionadas de TIC en la enseñanza: Un estudio exploratorio]. Advancing Education. Autumn. Recuperado de http://www.naace.co.uk/1718
Pedraza, N., Farías, G., Lavín, J. y Torres, A. (2013). Las competencias docentes en TIC en las áreas de negocios y contaduría. Un estudio exploratorio en la educación superior. Perfiles Educativos, 35(139), 8-24. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71806-3
Piscitelli, A. (2009). Nativos e inmigrantes digitales: Una dialéctica intrincada ero indispensable. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 71-78). Madrid: Fundación Santillana. Recuperado de http://www.oei.es/metas2021/LASTIC2.pdf
Posner, M. I. (1988). Introduction: What Is It to Be an Expert [Introducción: qué es ser un experto]. En M. T. H. Chi, R. Glaser y M. J. Farr (Eds.), The nature of expertise [La naturaleza de la experiencia] (pp. xxix-xxvi). Hillsdale, NJ, E.U.A.: Erlbaum.
Prensky, M. (Octubre, 2001). Digital Natives, Digital Immigrants [Nativos digitales, imigrantes digitales]. On the Horizon, 9(5), 1-6. Recuperado de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky - Digital Natives, Digital Immigrants - Part1.pdf
Ramírez-Martinell, A. y Casillas, M. (Agosto de 2014). Saberes digitales: Hojas de trabajo [Blog del proyecto de Brecha Digital en Educación Superior]. Recuperado de http://www.uv.mx/blogs/brechadigital/2014/08/24/hojas_saberes_digitales/
Ricoy, M. C., Sevillano, M. L. y Feliz, T. (Septiembre-Diciembre, 2011). Competencias necesarias para la utilización de las principales herramientas de Internet en la educación. Revista de Educación, 356, 483-507. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2010-356-048
Rivas, J. B. (Julio, 2013) Formación profesional del archivista ante el desafío del ambiente electrónico. Trabajo presentado en el XXV congreso archivístico nacional “Desafío archivístico: La Gestión Electrónica entre normas”. San José, Costa Rica: Dirección General de Archivo Nacional y Ministerio de Cultura y Juventud.
Rivera, R., López, A. y Ramírez, M. S. (2011). Estrategias de comunicación para el descubrimiento y uso de recursos educativos abiertos. Revista Iberoamericana de Investigación Sobre Cambio en Educación, 9(4), 141-157. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55122156010
Sierra, J. C. (2013). El desarrollo de competencias informacionales en el entorno universitario. Revista de la Universidad de la Salle, 60, 159-175. Recuperado de http://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ls/article/view/2389
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup. Recuperado de http://www.maristas.org.mx/portal/sites/default/files/aspectos_basicos_formacion_competencias.pdf
Torres, C. A. y Arras, A. M. (2011). Percepción de estudiantes de educación superior sobre sus competencias en las TIC en las universidades Autónoma de Chihuahua y Veracruzana. Apertura, 3(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68822737009
Valenzuela, J. R. (2004). Evaluación de instituciones educativas. Nuevo León, México: Trillas.
Valenzuela, J. R. y Flores, M. (2012a). Fundamentos de la investigación educativa (Vol. I). Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Valenzuela, J. R. y Flores, M. (2012b). Fundamentos de la investigación educativa (Vol. II y Vol. III). Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
Yusuf, M. O. y Balogun, M. R. (2011). Student-Teachers’ Competence and Attitude Towards Information and Communication Technology: A Case Study in a Nigerian University [Competencia estudiantes-maestros y la actitud hacia las tecnologías de la información y la comunicación: un estudio de caso en una universidad de Nigeria]. Contemporary Educational Technology, 2(1), 18-36. Recuperado de http://www.cedtech.net/articles/21/212.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: