Healthy Academic Processes in the University Context
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.19-3.24Keywords:
Academic administration, healthy pedagogy, higher educationAbstract
This scientific article aims to identify the perceptions of healthy academic administrative processes in the university context. This contribution was directed by socio-educational research processes generated at the National University of Costa Rica (UNA), in the Center for Research and Teaching in Education (CIDE). The issue of health is part of the institutional plan and the Center. Whereas health, like education, is a fundamental human right that deserves responsibilities from pedagogy as educational science research, which analyzes and transforms. Therefore, it is urgent, in the face of new global challenges to address planetary crises linked to health. This research is based on the naturalistic paradigm and a methodology that assumes a type of joint research, where using a semi-structured interview achieves a deeper analysis that allows contrasting perceptions, theories and practices by comparing qualitative and quantitative data. From the results of impact the concept of Healthy Pedagogy is unknown in the university context. The connection between education and health as a holistic theoretical, epistemological and axiological construction, it includes the complexity theory that allows the university to take challenges with an enormous potential; promoting environments, styles and healthy organizations from healthy academic administrations from both individual and collective aspects. It is possible to construct new sense of orders, which assume in a responsible manner to re-dignify the university life in its various spaces and dimensions. Research has the valuable potential to become a dynamic element of institutional policies in favor of life.
References
Ardila, R. (2003). Calidad de vida: Una definición integradora. Revista Latinoamericana de Psicología, 35(2), 161-164. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/805/80535203.pdf
Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea.
Basora, O. C. y León, R. (Octubre-Diciembre, 2013). La gestión de las instituciones de educación superior en la formación de la pertinencia e identidad universitaria. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4(4), 31-44. Recuperado de http://ojs.uo.edu.cu/index.php/Didascalia/article/view/3650
Castillo, I., Castillo, R., Flores, L. E. y Miranda, G. (2013). Proyecto pedagogía saludable en el CIDE. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional de Costa Rica, CIDE.
Castillo, I., Castillo, R., Flores, L. E. y Miranda, G. (Mayo-Agosto, 2014). Pedagogía saludable: Despertar de un nuevo nodo. Revista Electrónica Educare, 18(2), 311-320. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.16
Domínguez, L. R., Ramírez, A. F. y García, A. (Enero-Junio, 2013). El clima laboral como elemento del compromiso organizacional. Revista Nacional de administración, 4(1), 59-70. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4721419
Dossey, L. (1999). Tiempo, espacio y medicina (3° ed.). Barcelona: Kairós.
Dossey, L. (2004). El poder curativo de la mente. La salud más allá del cuerpo. México: Santillana.
Gairín, J. (2010). La evaluación del impacto en programas de formación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 19-43. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol8num5/art1.pdf
Gimeno, M. Á., Grandío, A. y Marqués, A. I. (Junio, 2013). El cambiante mundo de las organizaciones. Hacia una organización saludable. Revista Internacional de Organizaciones, 10, 41-63. Recuperado de http://www.revista-rio.org/index.php/revista_rio/article/view/122/pdf
Gutiérrez, F. (1981). Educación como praxis política. México: Siglo XXI.
Hernández, C., Fernández, R. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4a ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.
Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano. Chile: Dolmen Ediciones. Recuperado de http://escuelainternacionaldecoaching.com/downloads/BibliotecaEIC/Humberto%20Maturana%20-%20El%20Sentido%20de%20lo%20Humano.pdf
Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones.
Maturana, H. y Varela, F. (1986). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Najmanovich, D. (Enero, 2001). Pasos hacia un pensamiento complejo en salud. Ponencia presentada en el Primer Seminario Bienal de Implicaciones Filosóficas de las Ciencias de la Complejidad. La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.denisenajmanovich.com.ar/htmls/0303_textos.php
Payán, J. C. (2000). Lánzate al vacío. Se extenderán tus alas. Bogotá: McGraw-Hill.
San Nicolás, M. (Enero, 2014). Construyendo un entorno de trabajo más seguro y saludable. Capital humano, 27(283), 32-34.
Soberanes, L. T. y de la Fuente, A. H. (Julio-Diciembre, 2009). El clima y el compromiso organizacional en las organizaciones. Revista Internacional La Nueva Gestión Organizacional, 5(9), 120-127. Recuperado de http://www.uaeh.edu.mx/investigacion/icea/LI_GestEmp/lucia_sob/2.pdf
Vila, A., Escotet, M. A. y Goñi, J. J. (2009). Elementos para un modelo de innovación de las instituciones de educación superior. En N. Fernández (Comp.), Universidad, sociedad e innovación. Una perspectiva internacional (pp.133-136). Buenos Aires: Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: