Escuela Normal (Normal School) of Costa Rica: History and Legacy

Authors

  • Vivian Carvajal-Jiménez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Silvia Ruiz-Badilla Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.21

Keywords:

Teacher training, Normal School, National University

Abstract

On the centennial of the Escuela Normal (Normal School) of Costa Rica, this paper discusses its role and its legacy in teacher training. It is structured in three parts. Firstly, it presents a brief historical background of the origin and profile of normal schools in various parts of the world. Secondly, it describes the development of the Escuela Normal (Normal School) in Costa Rica, refers to various personalities and significant elements that have set the course and prestige of the institution, and places the emphasis on its key role in the humanistic training of teachers, which helped to establish the foundations of Costa Rican educational development. Finally, it presents some remarks about the educational legacy of this noble institution that has remained to this day, particularly in tertiary education, in the teacher training career at the National University, the major historical heir of the Escuela Normal (Normal School).

Author Biographies

Vivian Carvajal-Jiménez, Universidad Nacional

Académica en la División de Educación Rural de la Universidad Nacional.

Silvia Ruiz-Badilla, Universidad Nacional

Académica en la División de Educología de la Universidad Nacional.

References

Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE). (s. f.). Misión. Recuperado de http://www.cide.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=139

Charconnet, M.-G. (1975). La enseñanza mutual. Descripción funcional de sus distintos sistemas y aplicaciones. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0002/000236/023698SB.pdf

Cordero, J. A. (Noviembre, 1998). De la Escuela Normal a la Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica y al CIDE. Revista del Centro de Investigación y Docencia en Educación, 4, 29-35.

Dengo, M. E. (2013). El desarrollo de la formación docente en Costa Rica. En J. M. Salazar (Ed.), Historia de la educación costarricense (pp. 193-265). San José, Costa Rica: EUNED.

Escolano, A. (Enero-abril, 1982). Las escuelas normales, siglo y medio de perspectiva histórica. Revista de Educación, 269, 55-76. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre269/re2690413059.pdf?documentId=0901e72b813cd44d

Figueroa, L. M. (2000). La formación de docentes en las escuelas normales: Entre las exigencias de la modernidad y las influencias de la tradición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 30(1), 117-142. Recuperado de http://www.cee.iteso.mx/BE/RevistaCEE/t_2000_1_05.pdf

Fischel, A. (2013). La educación costarricense: Entre el liberalismo y el intervencionismo. En J. M. Salazar (Ed.), Historia de la educación costarricense (pp. 73-116). San José, Costa Rica: EUNED.

Hernández, E. y Lobo, S. (1996). La Escuela Normal de Costa Rica y su influencia en la formación de maestros 1915-1940 (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

Homenaje de la Escuela Normal de Costa Rica a sus maestros graduados. (1933). San José, Costa Rica: Imprenta Nacional. Recuperado de http://historia.ucr.ac.cr/cmelendez/handle/123456789/835

León, E. (1982). Una universidad en una ciudad de maestros. Heredia: Universidad Nacional.

Maya, C. O. y Zenteno, E. (Setiembre, 2003). Las escuelas normales: Espacios de tensión y controversia. Educación 2001, 100, 29-37.

Meléndez, C. (2001). Añoranzas de Heredia (2ª ed.). Heredia, Costa Rica: EUNA. Recuperado de http://www.sinabi.go.cr/Biblioteca%20Digital/LIBROS%20COMPLETOS/Melendez%20Carlos/Anoranzas%20de%20Heredia%20Completo.pdf

Núñez, I. (Mayo, 2010). Las escuelas normales: Una historia de fortalezas y debilidades 1842-1973. Docencia 40, 32-39. Recuperado de http://www.revistadocencia.cl/pdf/20100907015901.pdf

Rivera, L. M. (2012). Asamblea Legislativa de Costa Rica fomenta igualdad de oportunidades en la educación superior estatal: Aprobación de la Ley de Creación de la Universidad Nacional. Recuperado de http://www.asamblea.go.cr/Centro_de_informacion/Servicios_Parlamentarios/Reseas%20histricas/Creación%20de%20la%20Universidad%20Nacional.pdf

Salgado, R. U. (s. f.). La formación docente en la región: de las normales a las universidades. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/formacion_docente_region_normales_universidades.pdf

Solera, G. (1965). Escuela Normal de Costa Rica en sus bodas de oro. Referencias biográficas de sus fundadores y directores durante los años 1915-1965. Heredia, Costa Rica.

Universidad Nacional (UNA). (s. f.). Reseña histórica. Recuperado de http://web.pz.una.ac.cr/index.php/2015-05-01-15-52-12/2015-05-01-16-00-41/resena-historica

Published

2016-01-01

How to Cite

Escuela Normal (Normal School) of Costa Rica: History and Legacy (V. Carvajal-Jiménez & S. Ruiz-Badilla , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.21

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Escuela Normal (Normal School) of Costa Rica: History and Legacy (V. Carvajal-Jiménez & S. Ruiz-Badilla , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.21

Comentarios (ver términos de uso)