Competence Approach: Educational Problems Faced by Teachers
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-1.25Keywords:
Didactic, higher education, competences approach, teachers.Abstract
This essay aims to analyze the competences approach and the problems associated with educational policies that have sought that higher education teachers in Mexico teach according to educational models based on such approach. In addition, a revision of programs that first promoted competences in the world, as well as the critical positions of some authors on this subject, is carried out; all this from a documentary research type. It is concluded that one of the main challenges facing the educational policy in Mexico is the pedagogical training of teachers, in order to give continuity to educational models that the teachers follow and avoid the rupture between different but not antagonistic models, such as those based on competences and constructivism.References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2004). Documento estratégico para la innovación de la educación superior. México: ANUIES. Recuperado de http://comitecurricularsistemas.wikispaces.com/file/view/INNOVACION_EN_LA_EDUCACION_SUPERIOR_ANUIES_MAYO+2004.pdf
Bolívar, A. y Bolívar, M. R. (Junio, 2011). La didáctica en el núcleo del mejoramiento de los aprendizajes. Entre la agenda clásica y actual de la didáctica. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 50(2), 3-26. Recuperado de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/ peducacional/article/view/38
Bravo, N. (Julio, 2007). Competencias proyecto Tuning-Europa, Tuning-América Latina. Recuperado de http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/hmfbcp_ut/pdfs/m1/competencias_proyectotuning.pdf
Díaz,-Barriga, Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior. RIES, 2(5), 3-24. Recuperado de https://ries.universia.net/article/view/61/competencias-educacion-corrientes-pensamiento-implicaciones-curriculo-trabajo-aula
Díaz-Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior, RIES, 1(1), 37-57. Recuperado de https://ries.universia.net/article/viewFile/32/91
Estévez, E. A. (2002). Enseñar a aprender. Estrategias cognitivas. México: Paidós.
Estévez, E. H., Arreola, C. G.y Valdés, A. A. (Marzo, 2014). Enfoques de enseñanza de profesores universitarios en México. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(17), 1-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=275031898012
Estévez, E. y Robles, B. (Noviembre, 2013). Significados sobre diseño didáctico de profesores de educación superior en México. Ponencia presentada en el XII Congreso Nacional de Investigación Educativa del COMIE, Universidad Autónoma de Guanajuato, México.
Marín, R. y Rivas, M. (1984). Sistematización e innovación educativas. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Moreno, T. (Abril-junio, 2010). El currículo por competencias en la universidad: Más ruido que nueces. Revista de la Educación Superior, 39(154), 77-90. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista154_S2A1ES.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (Julio, 2009). Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París: Autor. Recuperado de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
Reigeluth, C. M. (1983). Instructional design: What is it and why is it? [Diseño instruccional: ¿qué es y por qué es?]. En C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-Design, theories and models: An overview of their current status [Diseño instruccional, teorías y modelos: Un panorama de su estado actual] (pp. 3-30). Hillsdale, USA: Lawrence Erlbaum Associates.
Robles, B. (2013). Significados sobre diseño didáctico de profesores de educación superior en México (Tesis de maestría inédita). Universidad de Sonora, México.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup. Recuperado de http://maristas.org.mx/gestion/web/ doctos/aspectos_basicos_formacion_competencias.pdf
Tuirán, R. (2010). La educación superior en México: Avances, rezagos y retos. Recuperado de http://www.educacioncontracorriente.org/archivo/images/stories/articulos/pdf/VF-CAMPUS_MILENIO[1].pdf
Zabalza, M. A. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: