Problem-based Learning (PBL): A Teaching Strategy of Environmental Education, in Cañete Municipal School Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-1.6Keywords:
Self-learning, description, ethnography, analysisAbstract
This article aims to “analyze the elements of the learning process that emerge in high school freshman students at Liceo Alonso de Ercilla y Zúñiga, through the methodology of problem-based learning (PBL) on issues of environmental education, specifically in the unit of photosynthesis”. The choice of participants was made by convenience; they are 15 years old on average, regardless of gender or age, and belong to freshman high school level. The focus of this research is qualitative, since it seeks to recognize the significance of social facts in their context to rebuild them. This approach, along with the constant comparative method, ethnographic study, techniques for collecting and analyzing data (such as open interview, observation and triangulation, and under the aegis of the descriptive paradigm), resulted in students improving their self-learning skills, as they collected information, studied, organized and presented results, given that the PBL allowed to reflect on their successes and failures and improved their learning as they learned and inquired more on the topic of photosynthesis.
References
Böhm, W. y Schiefelbein, E. (2008). Repensar la educación. Diez preguntas para mejorar la docencia. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.
Coya M. (2000). La ambientalización de la universidad (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela. España. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/12810522026706051321435/005343_3.pdf#search=page=35
Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Traditions [Investigación cualitativa y diseño de investigación. Elegir entre cinco tradiciones]. Londres: Sage.
Cruzata, M. A. (2006). Medio ambiente y educación ambiental. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos33/medio-ambiente-educacion/medio-ambiente-educacion.shtml
De Miguel, M. (Director). (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo. Recuperado de http://www.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
Diaz, J. (Marzo, 2010). Cómo trabajar con los alumnos/as de 4° ESO sobre el descubrmiento de América y sus consecuencias. Contribución al desarrollo de las competencias básicas. Ciencia y Didáctica, 33, 61-71. Recuperado de http://www.enfoqueseducativos.es/ciencia/ciencia_33.pdf#page=72
Doin, G. (2012). La educación prohibida: Nuevos paradigmas educativos en América Latina. Polis 11(33), 485-489. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682012000300026&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-65682012000300026
Escribano, A. (2008). Aprendizaje colaborativo y resolución de problemas. En A. Escribano y Á. Del Valle (Coords.), El aprendizaje basado en problemas. Una propuesta metodológica en educación superior (pp. 71-90). Madrid: Narcea.
Fernández, G. (2010). Evaluar en educación. Revista Digital Ciencia y Didáctica, 33, 72-81. Recuperado de http://www.enfoqueseducativos.es/ciencia/ciencia_33.pdf#page=72
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa (2a ed.). Madrid: Morata.
García, M. y Ruiz, D. (Julio-setiembre, 2008). El debate discursivo modernidad-posmodernidad y la educación ambiental en la escuela contemporánea. Educere, 12(42), 487-494. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/pdf/edu/v12n42/art09.pdf
Gastó, J. (1980). Ecología. El hombre y la transformación de la naturaleza. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
González-Pienda, J. A. (2002). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Ediciones Pirámide.
Guevara, G. (2010). Aprendizaje basado en problemas como técnica didáctica para la enseñanza del tema de la recursividad. Revista InterSedes, 11(20), 142-167. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66619992009
Guillén F. C. (1996). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 11, 103-110. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie11a03.pdf
Hernández, R., Fernández y Baptista P. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). México: McGraw-Hill Recuperado de http://es.scribd.com/doc/38757804/Metodologia-de-La-Investigacion-Hernandez-Fernandez-Batista-4ta-Edicion#scribd
Leff, E. (2003). Pensar la complejidad ambiental. En E. Leff (Coord.), La complejidad ambiental (pp. 7-53). México: siglo XXI.
Manzanares, A. (2008). Sobre el aprendizaje basado en problemas. En A. Escribano y Á. Del Valle (Coords.), El aprendizaje basado en problemas. Una propuesta metodológica en educación superior (pp. 17-25). Madrid: Narcea.
Martínez-Pons, M. (1996). Test of a Model of Parental Inducement of Academic Self-Regulation. The Journal of Experimental Education, [Prueba de un modelo de inducción de los padres de la Académica de Autorregulación]. Journal of Experimental Education, 64(3), 213-227. doi: 10.1080/00220973.1996.9943804
Mora, A. I. (Julio-diciembre, 2004). La evaluación educativa: Conceptos períodos y modelos. Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-28. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740211
Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación (extraordinario), 195-217. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2009/re2009_09.pdf
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Reserch & Evaluation Methods [Investigación cualitativa y evaluación métodos] (3a ed.). Newbury Park: Sage.
Rosas, R. y Sebastián, C. (2008). Piaget, Vigotski y Maturana: Constructivismo a tres voces. Buenos Aires: Aique.
Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5ª ed.). Bilbao: Universidad de Deusto.
San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: Recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/727/906
Skinner, F. (1974). Sobre el conductismo. Coruña: Editorial planeta.
Smith-Sebasto, N. J. (1997). ¿Qué es educación ambiental? Recuperado de http://www.jmarcano.com/educa/njsmith.html
Unesco. (1978). Conferencia intergubernamental sobre educación ambiental. Tbilisi (URSS) (Informe final). París. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0003/000327/032763sb.pdf
Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: