ICT Acceptance by University Professors: Knowledge, Attitude, and Practicality
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.21-3.6Keywords:
Information technology, communication technology, teachers, knowledge, attitudes.Abstract
The aim of this research is to analyze the acceptance of the Information and Communications Technology as tools to support the practice of teaching in private universities in Guatemala. It is a quantitative, descriptive, and transversal research study. It has been carried out with professors of degree and postgraduate courses in presential mode and with virtual environments of learning. A questionnaire was used to measure the “technology acceptance” (dimension) from three sub-dimensions: knowledge, attitude, and practicality. To analyze the data collected, we used descriptive statistics. The results were interpreted based on the “Technology Acceptance Model” (Davis, 1989; Venkatesh et al., 2003; Venkatesh y Bala, 2008). It was found that teachers are convinced of the usefulness of ICT, due to the variety of resources provided to develop school practices, tailored to the training needs and the needs arising from the knowledge society. However, professors “rarely” supervise the correct use of these tools by the student and “never” seek expert advice on the subject.References
Afanador, H. A. (2015). Diagnóstico sobre el uso y apropiación de TIC en docentes de la Secretaría de Educación Distrital. Recuperado de http://www.virtualeduca.info/ponencias2013/102/DiagnsticosobreelusoyapropiacindeTICendocentes.pdf
Amaya, L. (2010). Tecnologías de la información y comunicación utilizadas por los docentes universitarios (Tesis de grado). Universidad del Zulia. Venezuela, Maracaibo. Recuperado de http://tesis.luz.edu.ve/tde_arquivos/148/TDE-2011-06-28T10:51:43Z-1228/Publico/CONTENIDO.pdf
Ballinas, M. G., Arroyo, M. y Álvarez, D. A. (2014). Modelo de aceptación tecnológica: Análisis comparativo entre la Plataforma Moodle SAE versión 2.5.3 y la versión 1.9.9. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1, 1-25.
Castells, M. (1999). La era de la información: Economía sociedad y cultura. La sociedad red (Vol. 1). México: Siglo XXI.
Celaya, R., Lozano, F. G., y Ramírez, M. S. (Septiembre, 2009). Apropiación tecnológica en los profesores que incorporan recursos educativos abiertos (REA) en educación media superior (pp. 1-12). En Memorias del X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz. México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_07/ponencias/0295-F.pdf
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. Recuperado de https://doi.org/10.2307/249008
Espinoza, F. A., Blanco, S. C., y Soto, M. (2015). Uso y actitud de los profesores ante las TIC: Análisis de universidades públicas vs privadas del Sur de Sonora. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 02, 1-13. Recuperado de http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/viewFile/280/326
Fernández, K., Vallejo, A. y McAnally, L. (2015). Apropiación tecnológica: Una visión desde los modelos y las teorías que la explican. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(2), 109-125. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333339872008
Gómez, J. J. (2011). La irrupción inesperada. Las tecnologías de información y comunicación en los procesos de enseñanza de educación. Madrid: Editorial académica española.
Guzmán, F. J. (2011). El uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación en el proceso de enseñanza – aprendizaje. En Memorias del X Congreso Internacional de Educación. Currículo (pp. 1-14). Tlaxcala. México. Recuperado de http://posgradoeducacionuatx.org/congreso/?page_id=98
Hernández, D., Ramírez-Martinell, A., y Cassany, D. (2014). Categorizando a los usuarios de sistemas digitales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 113-126. Recuperado de https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.08
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Hernández-Nieto, H. (2002). Contribuciones al análisis estadístico: Sensibilidad (estabilidad y consistencia) de varios coeficientes de variabilidad relativa y el coeficiente de variación proporcional (Cvp). El coeficiente de validez de contenido (Cvc) y el coeficiente Kappa, en la determinación de la validez de contenido según la técnica de juicio de experos. Venezuela: Universidad de Los Andes.
Instituto Nacional de Estadística Guatemala (2015). Caracterización. República de Guatemala. Recuperado de https://www.ine.gob.gt/sistema/uploads/2014/02/26/L5pNHMXzxy5FFWmk9NHCrK9x7E5Qqvvy.pdf
Kats, R. (2009). El papel de las TIC en el desarrollo. Propuesta de América Latina los retos económicos actuales. Madrid: Ariel. Recuperado de http://cedoc.infd.edu.ar/upload/El_Papel_de_las_TIC_en_el_Desarrollo_Katz.pdf
Morales, A. T., Ramírez-Martinell, A. y Excelente, C. B. (2015). Apropiación de las TIC en la educación superior: Una mirada desde la disciplina del profesorado. Research in Computing Science, 108, 45-53. Recuperado de http://www.rcs.cic.ipn.mx/rcs/2015_108/Apropiacion%20de%20las%20TIC%20en%20la%20educacion%20superior_%20una%20mirada%20desde%20la%20disciplina%20del%20profesorado.pdf
Orellana, N., Almerich, G., Belloch, C. y Díaz, I. (2002). La actitud del profesorado ante las TIC: Un aspecto clave para la integración. Recuperado de https://www.academia.edu/427727/La_Actitud_Del_Profesorado_Ante_Las_TIC_Un_Aspecto_Clave_Para_La_Integraci%C3%B3n
Ramírez, M. y Maldonado, G. A. (2015). El uso de TIC y la percepción del profesor universitario. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 5, 195-208. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1628/1328
Ramírez-Correa, P., Rondán-Cataluña, F. J., y Arenas-Gaitán, J. (2010). Influencia del género en la percepción y adopción de e-Learning: Estudio exploratorio en una universidad chilena. Journal of Technology Management y Innovation, 5(3), 129-141. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-27242010000300010
Ruiz-Bolívar, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa. Procedimientos para su diseño y validación. Venezuela: Ediciones CIDEG.
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf
SITEAL. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en America Latina. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Recuperado de http://www.siteal.iipe-oei.org/sites/default/files/siteal_informe_2014_politicas_tic.pdf
Tobar, L. A. (2010). La educación a distancia en Guatemala. Realidades y tendencias. En P. Lupion y C. Rama (Coords.), La educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. Realidades y tendencias (pp. 98-116). Brasil: Editora Unisul. Recuperado de http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/oevalc_2010_(tendencias).pdf
Torres, C., Robles, J. M. y Molina, Ó. (2011). ¿Por qué usamos las tecnologías de la información y las comunicaciones? Un estudio sobre las bases sociales de la utilidad individual de internet. Revista Internacional de Sociología, 69(2), 371-392 doi: https://doi.org/10.3989/ris.2010.01.15
Venkatesh, V. y Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-312. doi: https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Towards a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. Recuperado de https://nwresearch.wikispaces.com/file/view/Venkatesh+User+Acceptance+of+Information+Technology+2003.pdf
Yong, L. A., Rivas, L. A. y Chaparro, J. (2010). Modelo de aceptación tecnológica (TAM): Un estudio de la influencia de la cultura nacional y del perfil del usuario en el uso de las TIC. Revista Innovar, 20(36), 187-203. Recuperado de http://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/29202/29453
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: