Technical School Councils for Inclusion and Educational Equity in Basic Education in Tlaxcala, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-1.8Keywords:
Basic education, educational inclusion and equity, educational policies, school management and technical school boards.Abstract
Technical School Councils are chartered organizations responsible for the achievement of students’ learning, and the identification of challenges that schools have to face to promote their improvement. Thus, this article aims to analyze, based on follow-up and evaluation, the performance of schools and what they have developed to guarantee an inclusive education. A participatory research-action proposal was designed in two stages to reach this aim. The first stage related to the preparation of a situational diagnostic with participants from different levels and modalities (which included basic education: primary and secondary schools), in the areas of educational quality, inclusion, and equity. The second one related to a pedagogic intervention proposal during the school year 2015-2016 in 214 technical school councils, selected among 1,222 schools in the state. In addition to imprecise strategies to avoid situations of risk and educational exclusion, the results obtained identified school planning, collaborative work, technical pedagogic counseling, and leadership as themes to be consolidated.References
Ahumada, L. L. (2015). El CTE y la profesionalización de la práctica docente en la telesecundaria 6166, Profesor José Meraz. En COMIE (Ed.), Memoria electrónica del XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-19). Chihuahua: COMIE. México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/2906.pdf
Autès, M. (2004). Tres formas de desligadura. En S. Karsz (Coord.), La exclusión: Bordeando sus fronteras. Definiciones y matices (pp. 15-53). Barcelona: Gedisa.
Bonilla, O. (2011). Serie gestión educativa. En C. Guerrero (Coord.), ¿Alguien necesita ayuda? Asesoría para la gestión y la mejora educativa (pp. 4-5). México: Ediciones SM. Recuperado de http://www.secundaria-sm.com.mx/sites/default/files/pdfs/libros_pdf/alguien_neceista_ayuda.pdf
Bracho, T. (2009). Innovación en la política educativa. Escuelas de calidad. México: Flacso.
Carmona, A., Lozano, A., Pedraza, D. (Coords.). (2007). Las políticas educativas en México. Sociedad y conocimiento. México: Ediciones Pomares.
Carro, A., Hernández, F. y Lima, J. A. (2013). Educar sin excluir. Una experiencia de inclusión en educación básica en el Estado de Tlaxcala. En COMIE (Ed.), Memoria electrónica del XII congreso nacional de investigación educativa (pp. 1-11). Guanajuato: COMIE. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/2077.pdf
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2014). Informe de pobreza en México 2014. México: Autor. Recuperado de http://www.coneval.org.mx/InformesPublicaciones/Documents/Informe-pobreza-Mexico-2014.pdf
Cordero, G. y Navarro, C. (2015). La toma de decisiones en el CTE: El camino hacia la autonomía de la gestión. En COMIE (Ed.), Memoria electrónica del XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-11). Chihuahua: COMIE. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/0337.pdf
Cortés, G. y García, S. G. (2003). Investigación documental. México: Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivomanía.
Cruz, F. J. (2007). El consejo técnico escolar como ritual en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(34), 841-865. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003403
Estados Unidos Mexicanos, Secretaría de Educación Pública. (20 de mayo de 2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5299465
Estados Unidos Mexicanos. Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (20 de mayo de 2014). Ley General de Educación. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf
Estados Unidos Mexicanos, Secretaría de Educación Pública. (7 de marzo de 2014). Acuerdo N.o 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5335233&fecha=07/03/2014
Estados Unidos Mexicanos, Secretaría de Educación Pública. (27 de diciembre de 2015). Acuerdo número 21/12/15 por el que se emiten las reglas de operación del Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa del 2016. Diario Oficial de la Federación.
Estados Unidos Mexicanos, Secretaría de Educación Pública. (29 de enero de 2016). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, Última reforma publicada 29-01-2016. Diario Oficial de la Federación.
Díez, E. J. (2013). Investigación-acción participativa: El cambio cultural con la implicación de los participantes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(3), 115-131. doi: https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186171
Estrada, C. A. (2012). Funcionamiento del consejo técnico y la eficacia escolar. En L. A. Fierro (Presidencia), Primer Congreso Internacional de Educación (pp. 1603-1612), Chihuahua, México. Recuperado de http://cie.uach.mx/cd/docs/area_06/a6p1.pdf
Fierro, C. y Rojo, S. (1994). El consejo técnico, un encuentro de maestros. México: SEP.
Bonilla, O. (2011). Serie gestión educativa. En C. Guerrero (Coord.), ¿Alguien necesita ayuda? Asesoría para la gestión y la mejora educativa (pp. 4-5). México: Ediciones SM. Recuperado de http://www.secundaria-sm.com.mx/sites/default/files/pdfs/libros_pdf/alguien_neceista_ayuda.pdf
Loera, A., Hernández, R. L., Rangel, A. y Sánchez, J. S. (Coords.). (2007). Cambios en la práctica pedagógica en escuelas del programa escuelas de calidad. México: Universidad Pedagógica Nacional.
McKernan, J. (2008). Investigación-acción y currículum (3ª ed.). Madrid: Ediciones Morata.
Milcher, S. e Ivanov, A. (2008). Inclusión social y desarrollo humano. Entendiendo el DH, 16, 1-3. Recuperado de http://www.dhl.hegoa.ehu.es/ficheros/0000/0354/Inclusi%C3%B3n_Social_y_Desarrollo_Humano_2008_sp.pdf
Plancarte, P. A. (2016). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Validación de constructo para México (Tesis doctoral). Universitat de València, España. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/51502/TESIS%20DOC%20%20Patricia%20Plancarte%20%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Reimers, F. (2006). (Coordinador). Aprender más y mejor. Políticas, programas y oportunidades de aprendizaje en educación básica en México. México: Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez, L. (2008). Políticas de inclusión en México: Un análisis de marcos a la iniciativa “todos a la escuela”. Revista Mad, 18, 38-56. doi: https://doi.org/10.5354/0718-0527.2008.13913
Secretaría de Educación Pública. (2013a). Programa sectorial de educación 2013-2018. México: Autor. Recuperado de http://itcampeche.edu.mx/wp-content/uploads/2016/06/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018-PDF.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2013b). Lineamientos para la organización y el funcionamiento de los Consejos Técnicos Escolares. Educación básica: Preescolar, primaria y secundaria. México: Autor. Recuperado de https://serviciosaesev.files.wordpress.com/2016/04/lineamientoscte.pdf
Subirats, J. y Brugué, Q. (2005). Políticas sociales metropolitanas. En E. Rojas., J. R. Cuadrado-Roura y J. M. Fernández (Eds.), Gobernar las metrópolis (pp. 351-407). Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/445/Gobernar%20las%20metr%C3%B3polis.pdf?sequence=2
Unidad de Servicios Educativos del Estado de Tlaxcala. (2016a). Informe de seguimiento de los consejos técnicos ciclo escolar 2015-2016. México: Dirección de Educación Básica USET- Tlaxcala. Manuscrito inédito.
Unidad de Servicios Educativos del Estado de Tlaxcala. (2016b). Estadística de la dirección de educación básica 2015-2016. México: Dirección de Educación Básica USET- Tlaxcala. Manuscrito inédito.
Unidad de Servicios Educativos del Estado de Tlaxcala. (2016c). Informes de observadores participativos colaborativos 2015-2016. México: Dirección de Educación Básica USET- Tlaxcala. Manuscrito inédito.
Ziccardi, A. (2009). Políticas de inclusión social de la Ciudad de México. En C. Barba (Comp.), Retos para la integración social de los pobres en América Latina (pp. 237-257). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20100817094503/barba.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: