Reflecting on Basic Art Education in Aguascalientes, Mexico. Implications for Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.22-2.19Keywords:
Art education in Mexico, weaknesses, basic education, higher education, research.Abstract
The basic art education in Aguascalientes, Mexico, faces a significant number of challenges that must be overcome and problems that must be addressed. Among other challenges, the public education system must train a high number of teachers who lack professional qualifications. The system also has to promote the training of its whole teaching staff and satisfy the demand for sufficient pedagogical materials. Thus, the author proposes that higher education must actively get involved with basic education by implementing remedial programs for unqualified teachers. It also must propose continuous education programs to foster a better preparation of the teaching staff and develop research projects that generate knowledge to promote more comprehensive and better-quality art education. The contributions made to the improvement of art education will impact on more sensitive, creative and harmonious human beings.
References
Abad, J. (2011). Usos y funciones de las artes en la educación y el desarrollo humano. En L. Jiménez, I. Aguirre y L. G. Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 17-24). Madrid: OEI.
Arts Education Partnership. (2012). Why you should care about the nation´s arts report card and what you can do. Recuperado de http://www.aep-arts.org/wp-content/uploads/2012/03/Why-action.pdf
Barnett, W. S. (2003). Better teachers, better preschools: Student achievement linked to teacher qualifications. National Institute for Early Education Research, 2, 2-11. Recuperado de3 http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED480818.pdf
Capistrán, R. W. (2016a). La educación musical a nivel preescolar: El caso del Instituto de Educación del Estado de Aguascalientes, México. Revista Internacional de Educación Musical, 4, 3-12. Recuperado de http://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1/article/view/47/33
Capistrán, R. W. (2016b). Necesidades de formación docente de los maestros de educación artística del Instituto de Educación de Aguascalientes. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Manuscrito inédito.
Deasy, R. J. (Ed.). (2002). Critical links: Learning in the arts and student academic and social development. Washington, DC: Arts Education Partnership. Recuperado de https://www.artreachsandiego.org/research/CriticalLinks.pdf
Fernández, A. (2003). La educación artística y musical en México: Incompleta, elitista y excluyente. Cuadernos Interamericanos de Investigación en Educación Musical, 1(4), 87-100. Recuperado de https://studylib.es/doc/7758968/la-educaci%C3%B3n-art%C3%ADstica-y-musical-en-m%C3%A9xico.-incompleta--e.
González-Moreno, P. A. (2013). Motivación estudiantil hacia el estudio de la música: El contexto mexicano. Revista Internacional de Educación Musical, 1, 33. doi: https://doi.org/10.12967/RIEM-2013-1-p031-041
Gutiérrez, V. (24 de junio de 2010). La educación artística, en obra negra. El Economista. Recuperado de http://eleconomista.com.mx/entretenimiento/2010/06/24/educacion-artistica-obra-negra
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (5 de febrero de 1917). DECRETO por el que se declaran reformadas y derogadas diversas disposiciones de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia de la reforma política de la Ciudad de México. Artículo Tercero. Publicado el 29 de enero de 2016 en el Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/1_150917.pdf
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (13 de julio de 1993). Ley General de Educación. Última reforma publicada el 22 de marzo de 2017 en el Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf
Holden, H. y Button, S. (2006). The teaching of music in the primary school by the non-music specialist. British Journal of Music Education, 23(1), 23-38. doi: https://doi.org/10.1017/S0265051705006728
Lynch, G. H. (s. f.). The importance of art in child development. PBSparents. Recuperado de http://www.pbs.org/parents/education/music-arts/the-importance-of-art-in-child-development
Martínez, V. S. (2014). Retos para la educación musical en México. Correo del Maestro. Recuperado de http://www.correodelmaestro.com/publico/html5032014/capitulo5/capitulo_05.html#5
Pedroza, L. H. (Coord.). (2013). Prácticas pedagógicas y desarrollo profesional docente en preescolar. México: INEE. Recuperado de http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/D/240/P1D240.pdf
Reynoso, K. M. (2010). La educación musical y su impacto en el desarrollo. Revista de Educación y Desarrollo, 12, 53-60. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/12/012_Reynoso.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2006). Educación básica secundaria. Plan de estudios 2006. Recuperado de http://www.sev.gob.mx/servicios/rvoe/2010/sec_gral/normatividad_secgral/plan_estudio_secgral.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2009). Plan de estudios 2009. Educación básica primaria. Recuperado de https://coleccion.siaeducacion.org/sites/default/files/planestedubas09.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2013). Programa sectorial de educación 2013-2018. Recuperado de http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2014a). Guía de estudio 2014-2015. Concurso de oposición para el ingreso a la educación básica. México: Autor.
Secretaría de Educación Pública. (2014b). Concurso de oposición para e ingreso al servicio profesional docente en educación básica. Ciclo escolar 2014-2015. Perfil, parámetros e indicadores para docentes y técnicos docentes y propuesta de etapas, aspectos, métodos e instrumentos de evaluación. México: Autor. Recuparado de http://servicioprofesionaldocente.sep.gob.mx/content/ba/docs/parametros_indicadores/Completo.pdf
Taylor, C. (2008). “Both sides, now”: Balancing the extrinsic and intrinsic benefits of music in music advocacy. The Canadian Music Educator, 49(3), 36-38.
Unesco. (2006). Hoja de ruta para la educación artística. En Conferencia mundial sobre la educación artística: Construir capacidades creativas para el siglo XXI. Lisboa: Autor. Recuperado de http://portal.unesco.org/culture/en/files/40000/12581058825Hoja_de_Ruta_para_la_Educaci%F3n_Art%EDstica.pdf/Hoja%2Bde%2BRuta%2Bpara%2Bla%2BEducaci%F3n%2BArt%EDstica.pdf
Universidad Autónoma de Aguas Calientes. (2015). Tabla guía de la evaluación CIEES de la licenciatura en música. México: Departamento de Música. Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior.
Universidad Nacional Autónoma de México. (s. f.). 1 Presentación del programa. Recuperado de http://www.posgrado.unam.mx/musica/div/planEstudios2011/pdf/Presentaci%C3%B3n.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: