A New Look at Teaching Education as a Way for Gender Equality
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.15-1.9Keywords:
teaching formation, curriculum, sexist practicesAbstract
The purpose of this paper is to reflect upon the asymmetric relationships between men and women –relationships that have represented a disadvantage particularly for women–. This has been a historical reality in all social contexts, and education institutions are not the exception. The inequality and inequity relationships have permeated the socially designated roles, in terms of sexual identity, which has contributed to women’s discrimination in accessing equal opportunities for their full development as human beings.
It is important to acknowledge the fights against inequality and discrimination; however, many tasks are still pending. Education is, precisely, one way to such a path in which men and women will enjoy the same rights and duties, not only on paper, but also in the everyday life. That is why the formation of future teachers requires a new vision in terms of the design and implementation of study plans explicitly including the analytical category of gender to promote changes in sexist practices, from preschool to the university level.
References
Acker, S. (1995). Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y
feminismo. España: Narcea S. A. de Ediciones
Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: Mc.Graw-Hill.
Araya, S. (2001). La equidad de género desde la representación social de las formadoras y
formadores del profesorado de la segunda enseñanza. (Tesis doctoral), Universidad de Costa
Rica, San José, Costa Rica.
Araya. S. (2003). Un matrimonio conveniente: el género y educación. Educación, 27(2), 11-25.
Araya, S. (2004). Hacia una educación no sexista. Revista Actualidades Investigativas en Educación,
(2), 1-13. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/2-2004/archivos/sexista.pdf
Belmonte, J. y Guillamón. S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV.
Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 16(31), 115-120. doi: 10.3916/c31-2008-
-014
Berger, P. y Luckman. T. (1984). La construcción social de la realidad. Argentina: Amorroru
editores.
Blanco. P. (2004). La perspectiva de género, una necesidad en la construcción de la ciudadanía.
Algunas actividades en la formación del profesorado. En M. I. Vera y D. Pérez (Coords.).
Simposisio internacional de didáctica de las Ciencias Sociales: Formación de la ciudadanía:
las TICs y los nuevos problemas. Simposio llevado a cabo en Asociación Universitaria de
Profesores de Didáctica de Ciencias sociales, España. Recuperado de http://dialnet.unirioja.
es/servlet/articulo?codigo=1454213
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
Chaves, A. L. (2002, julio-diciembre) Develando la acción pedagógica en el salón de clases del
aula inicial. Revista Electrónica “Actualidades investigativas en educación”, 2(2), 1-21.
Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/447/44720205.pdf
Chaves, A. L. (2006). La construcción de subjetividades en el contexto escolar. Revista Educación
(1), 187-200.
De Beauvoir, S. (2000). El segundo sexo. Argentina: Editorial Sudamericana. Recuperado de http://
es.scribd.com/doc/11060308/El-Segundo-Sexo-Authors-Simone-de-Beauvoir-Completo
División de Educación Básica. (2005). Plan de estudios de la carrera de Pedagogía con énfasis en
Educación Preescolar. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.
Fernández. M. (2001). Educar en tiempos inciertos. España: Ediciones Morata, S. L.
Ferro, C. y Carvajal, Z. (en prensa). Un compromiso de género. Revista Casa de la Mujer.
Fioretti, S., Tejero, G y Díaz, P. (2002) . El género: ¿un enfoque ausente en la formación docente?
Revista La Aljaba. Segunda época, Vol. 7, 171-186. Recuperado de http://www.biblioteca.
unlpam.edu.ar/pubpdf/aljaba/n07a08fioretti.pdf
Gimeno. J. (2002). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata.
Graña, F. (2008). El asalto de las mujeres a las carreras universitarias “masculinas”: cambio y
continuidad en la discriminación de género. PRAXIS Educativa, 12, 77-86. Recuperado de
http://redalyc.uaemex.mx/pdf/1531/153112902008.pdf
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículum. Madrid: Ediciones Morata.
Ketterer, L. (2008). La transversalización de género en la educación: ¿Qué pasa en las escuelas
de Galvarino, la capital indígena de la región de La Araucanía? Revista La Aljaba,
Segunda época, 12, 21-32. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/aljaba/
n12a02ketterer.pdf
Lagarde. M. (1997). Identidad de género y feminismo. Instituto de Estudios de la Mujer (IEM):
Universidad Nacional.
Lagarde. M. (s. f.). Género y poderes. Instituto de Estudios de la Mujer (IEM): Universidad
Nacional.
Lamas, M. (1996a). La antropología feminista y la categoría de “género”. En M. Lamas (Comp.), El
género: la construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 97-126). México: Porrúa, PUEG/
UNAM.
Lamas, M. (1996b). Uso, dificultades y posibilidades de la categoría de “género”. En M. Lamas
(Comp.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 327-364). México:
Porrúa, PUEG/UNAM.
Scott, J. (1996). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En M. Lamas (Comp.),
El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 265-302). México: Porrúa,
PUEG/UNAM.
Secretaría de Estado de Educación [SEE]. (2008). Proyecto: Promoción de la equidad de género
en la educación básica. Guía de recursos para la igualdad de género. Santo Domingo,
República Dominicana: Programa Multifase para la Equidad de la Educación Básica.
Subirats, M. (1994, setiembre-diciembre). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista
Iberoamericana de Educación, 6, 49-78 Género y Educación. Recuperado de http://www.
rieoei.org/oeivirt/rie06a02.pdf
Subirats, M. (1999). Género y escuela. En C. Lomas (Comp.) ¿Iguales o diferentes? Género,
diferencia sexual, lenguaje y educación (pp. 19-32). España: Paidós Educador. Recuperado
de http://books.google.com.pe/books?id=gaWB9vCkkyEC&printsec=frontcover&hl=en&sou
rce=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=snippet&q=microf%C3%ADsica&f=false
Stainback, S. y Stainback W. (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea Edicciones.
Tomé, A. (1999). Un camino hacia la coeducación (instrumentos de reflexión e intervención). En C.
Lomas (Comp.), ¿Iguales o diferentes? Género, diferencia sexual, lenguaje y educación (pp.
-197). España: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: