Some Considerations on Transdisciplinarity and Higher Education

Authors

  • Luz Mary Arias Alpízar Universidad de Costa Rica, Costa Rica
  • Oriester Abarca Hernández Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-2.1

Keywords:

university, transdisciplinarity, academic dependency, methodological nationalism, diffusion

Abstract

Over the past two centuries, it has been claimed that science is neutral and apolitical, without considering that, as a human construction, it cannot hold a special status. That is, it is historically conditioned as any other activity. Modern science acquired its current disciplinary division in the nineteenth century, largely because of the development of industrial capitalism that covered the globe and the formation of nation states and their organization within the interstate system. Thus, it is a particular way of understanding and studying reality, but not the only one. The theoretical and methodological choices made during this period have been imposed as the natural way of apprehending reality.

The current phase of the process of globalization has shown that, the nineteenth-century epistemological framework, and the methodological nationalism as part of this framework, is insufficient to explain systemic phenomena and revealed the necessity to transcend it.

In this historical context, it is more important than ever to overcome academic dependency, and to adopt a critical attitude for international division of academic work, and the structuring of an agenda for transnational education so as not to be detrimental to the poorest areas and populations of the world. This means that, the university should define its role with regard to society from a political dimension, before deciding and making its own transition to a reform. Transdisciplinarity plays a major role in overcoming the old models of science and university.

Author Biographies

Luz Mary Arias Alpízar, Universidad de Costa Rica

Profesora adjunta de la Universidad de Costa Rica. Licenciada en Banca y Finanzas y Máster en Administración de Empresas, Licenciada en Docencia y Máster en Administración Educativa. Profesora de la Universidad de Costa Rica, Sede del Pacífico (Puntarenas), actualmente en las cátedras de Didáctica I y II e Introducción a la pedagogía. También se ha desempeñado como profesora de grado de la carrera de Dirección de Empresas. Actualmente es la Coordinadora de Estudios de Posgrado y de Asuntos Internacionales de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Áreas de investigación y temas en que ha publicado: globalización y educación, epistemología y sociología de la ciencia, currículo multicultural, triangulación y transdisciplinariedad.

Oriester Abarca Hernández, Universidad de Costa Rica

Profesor Asociado de la Universidad de Costa Rica. Licenciado en Derecho, Máster en Derecho Económico, Licenciado en Docencia y Máster en Administración Educativa; doctorando en Historia (Universidad de Costa Rica) y en Dirección de Empresas (Universidad de Valencia, España). Imparte en la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica los cursos de Economía Internacional, y Banca y Finanzas; y en la Facultad de Derecho de esa misma Universidad el curso de Filosofía del Derecho. Áreas de investigación y temas en que ha publicado: filosofía política, filosofía del Derecho, administración.

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Published

2010-12-15

How to Cite

Some Considerations on Transdisciplinarity and Higher Education (L. M. Arias Alpízar & O. Abarca Hernández , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 7-34. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.1

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Some Considerations on Transdisciplinarity and Higher Education (L. M. Arias Alpízar & O. Abarca Hernández , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 7-34. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.1

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