Attention to Diversity: the Experience of UNA Quality Education Project, from the National University of Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.14-2.2Keywords:
attention of the educational needs, integral development, inclusive educationAbstract
In the last years, the educational Costa Rican system has experienced significant changes, due to the legal framework, so much in the national and international levels, since the promulgation of the Law 7600 Equality of Opportunities for the Persons with Disability in Costa Rica (Costa Rica, Asamblea Legislativa,1996) to the proposal of the Law 8661 Convention on the Human rights of the Persons with Disability (Costa Rica. Asamblea Legislativa, 2008).
Due to the temporary space in which the UNA Quality Education Project emerged in 1998 and the context in which the Educational National System was immersed, particularly at the university level, the pedagogic offer reveals a transition between the rehabilitative model and the social model specifically, within each of these, the respective educational approach that includes procedures of integration and inclusive education.
From this perspective, experiences and strategies implemented at the UNA Quality Education Project are presented in order to provide support and follow-up in their vocational training to a group of students who present educational needs at the National University. Thus, it is pretended to make effective their rights to access a high quality education according to their personal and social characteristics, promoting their social and work insertion.
Challenges imposed by attention to diversity at the university context represent a defiance that is part of daily activities of the UNA Quality Education Project. These transformations are evident at the permanent redesign of strategies and the employment of technological equipment and specialized software. These changes allow students to access information and to communicate; the advising and training of academicians and the clerical staff, the establishment of collaborative support strategies between members of the university community, as well as the search of cooperation in the national and international area for the development of new initiatives.
References
Costa Rica. Asamblea Legislativa. (1996). Ley 7600. Igualdad de Oportunidades para la Personas
con Discapacidad. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional.
Aguilar, G. (2004, Julio). Del exterminio a la educación inclusiva: Una visión desde la discapacidad.
Conferencia presentada en el V Congreso Educativo Internacional: De la educación
tradicional a la educación inclusiva. Heredia: Universidad Interamericana de Costa Rica.
Aguilar, G. y Monge, G. (2008) La Educación Especial en Costa Rica: antecedentes, evolución,
nuevas tendencias y desafíos. San José: Ministerio de Educación Pública. Versión preliminar
sin publicar.
Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa [CENAREC]. (2005). Adecuaciones de
Acceso al Currículo. Inducción a Equipos de Investigación. San José: CENAREC. Material
sin publicar.
Costa Rica. Asamblea Legislativa. (2008, Setiembre 29). Convención sobre los Derechos Humanos
de las Personas con Discapacidad (Ley N° 8661). Diaio Oficial La Gaceta N° 187 San José:
Imprenta Nacional.
Fernández, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Ediciones Morata.
Fontana, A. (2009). Retos de la atención a la diversidad: el caso de la Universidad Nacional de Costa
Rica. La Gaceta Visón Docente Con- Ciencia del Centro de Estudios Universitarios Arkos
de Puerto Vallarta, México Nº 51 p.30-40. Recuperado el 15 de setiembre del 2010, de http://
www.ceuarkos.com/vision docente/revistas/51/retos.pdf
Fontana, A., Espinoza, A. y León, H. (2009). Implementación de las adecuaciones de acceso en las
instituciones educativas costarricenses. San José: CENAREC.
Fontana, A. y Vargas, M. (2007). Informe anual del Proyecto UNA Educación de Calidad. Heredia:
Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Material sin publicar.
Fontana, A., Vargas, M. y Holst, B. (2008). Informe anual del Proyecto UNA Educación de Calidad.
Heredia: Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Material sin publicar.
Fontana. A, Vargas, M., Holst, B., Vargas, A. y Sánchez, M. (2008). Guía Metodológica: Encuentro
de estudiantes del Proyecto UNA Educación de Calidad. Heredia: Centro de Investigación
en Docencia y Educación, Universidad Nacional. Material sin publicar.
Flores, L. E., Flores, G., Jiménez, R., Madrigal, J. C. y Perearnau, M. A. (2009). Comunidad
aprendiente. San José: ARTEMUSA Editorial.
Herrera, A., Miranda, G. y Zúñiga, E. (1998). Informe anual del Proyecto UNA Educación de
Calidad. Heredia: Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Material sin publicar.
Herrera. A. y Miranda, G. (2001). Informe anual del Proyecto UNA Educación de Calidad. Heredia:
Vicerrectoría Académica, Universidad Nacional. Material sin publicar.
Meléndez, L. (2002). La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual. Bogotá:
Creamos alternativas GLARP-IIPP.
Michalshi, W. y Stevens, B. (1999). Economía sociedad y capacitación: Retos para la educación y
la capacitación en el siglo XXI. México: Noriega Editores.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (1990,
-9 de Mazo). Declaración Mundial sobre educación para todos “Satisfacción de las necesidades
básica de aprendizaje”. Celebtado en Jomtien, Tailandia. Recuperado de http://www.
oei.es/efa2000jomtien.htm
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1993, Diciembre 20). Normas Uniformes sobre la
Igualdad de Oportunidades para personas con discapacidad. Nueva York. Recuperado de
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2008, Noviembre 3). Convención sobre los Derechos
de las Personas con Discapacidad. Recuperado de http://www.un.org/spanish/disabilities/
pdf/SpanishCPRD.CSP.2008.1.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (1994,
Junio 10.) Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: acceso y calidad.
Salamanca, España. Recuperado de http://paidos.rediris.es/genysi/recursos/doc/leyes/dec_sal.
htm
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2000,
Abril 26-28). Marco de Acción de Dakar. Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos
comunes. Dakar, Senegal. Recuperado de http://www.unesco.org/education/efa/
ed_for_all/dakfram_spa.shtml
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2001,
Marzo 6). Declaración de Cochabamba. Bolivia, Cochabamba. Recuperado de http://www.
ocimed.gob.pe/documentos_obs/compro_marco/cochabamba.pdf
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2004). La Declaración de Montreal sobre la
Discapacidad Intelectual. Montreal: Organización Mundial de la Salud.
Rodríguez, M., Jiménez, F., Benavides, Y., Miranda, G., Torres, A., Vargas, E., Zúñiga, E., Cárdenas,
F., Chacón, E. y Delgado, R. (1994). Plan Global de atención del estudiante con discapacidad.
Heredia: Universidad Nacional.
Sánchez, A. y Torres, J. (2002). Educación Especial. Centros educativos y profesores ante la
diversidad. Madrid: Ediciones Pirámide.
Universidad Nacional. (1993). Estatuto Orgánico. Heredia: Departamento de Publicaciones UNA.
Universidad Nacional. (2004). Plan Global Institucional 2004-2011. Heredia: Departamento de
Publicaciones UNA.
Universidad Nacional. (2005). Políticas Institucionales. Heredia: Gaceta Nº 1 acuerdo del SUC-
-2004 Departamento de Publicaciones de la UNA.
Vargas, M., Fontana. A y Holst, B. (2008). Memoria: Inauguración de las instalaciones del Proyecto
UNA Educación de Calidad y Foro: Educación Superior y Convención sobre los Derechos
Humanos de las personas con discapacidad. Heredia: Centro de Investigación en Docencia
y Educación, Universidad Nacional. Material sin publicar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: