The metaphor as a methodological alternative to investigate and reflect on the pedagogical practice in the teaching of reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.9

Keywords:

Learning, reading and writing, integral language, metaphor, motivation, pedagogical practice

Abstract

This article synthesizes the results of a qualitative study, whose objective was to analyze the strategies that a first-grade teacher uses to promote the process of motivation of girls and boys in their class, towards learning to read and write. The metaphor technique is used as a methodological alternative in order to reflect on the pedagogical practice, also integrating the techniques of participant observation, interview and the theoretical foundations. A qualitative design was used, which was adapted to the object of study during the process. The article summarizes the analysis and discussion of the results, with the organization of the information, which is oriented to the elaboration of categories that give unity to the data collected during the research process, evidencing that the findings are conducive to the achievement of the objective presented. In conclusion, it is shown that the pedagogical practice of the teacher participating in this study is located in the positivist paradigm and the behavioral approach to learning. This view is contrary to the integral language proposal. It is considered important to carry out transformations in the Costa Rican formal education system. For this, it is necessary to reflect on pedagogical practices, which involve the belief systems, worldviews, and theoretical conceptions of teachers. Finally, it is worth mentioning that the author of the article is the researcher.

Author Biography

Grettel Valenciano-Canet, Universidad de Costa Rica

Máster en Psicopedagogía, Universidad Estatal a Distancia. Licenciada en Psicopedagogía, Universidad Nacional. Bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación, Universidad de Costa Rica. Profesora de la Escuela de Orientación y Educación Especial, Universidad de Costa Rica.

References

Abarca, S. (1996). Metáforas de los docentes acerca del aprendizaje: Del lenguaje simbólico a la práctica concreta. ABRA, 23-24, 75-81. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/abra/article/view/4358/4186

Abarca, S. (2006). Psicología de la motivación (7ª ed.). San José, Costa Rica: EUNED.

Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (1995). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao, España: Mensajero.

Arellano, A. (1992). El lenguaje integral: Una alternativa para la educación. Mérida, Venezuela: Editorial Venezuela.

Bruner, J. S. (1969). Hacia una teoría de la instrucción. México, D. F.: Unión Tipográfica Editorial Hispanoamericana.

Cerdas, J., Polanco, A. y Rojas, P. (2002). El lenguaje integral en el grupo interactivo II: Guía pedagógica. Revista Educación, 26(1), 183-197. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/2890/3484

Chaves, A. L. (2002). Develando la acción pedagógica en un salón de clase de educación inicial. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 2(2), 1-22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44720205

Contreras, I. (1994). El análisis de las metáforas que utilizamos diariamente: Una alternativa metodológica para reflexionar acerca de nuestra práctica docente. Revista Educación, 18(2) 57-72. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v18i2.12683

Goodman, K. S. (1989). Lenguaje integral. Mérida, Venezuela: Editorial Venezolana.

Goodman, K. S. (1990). El lenguaje integral: Un camino fácil para el desarrollo del lenguaje. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de lectura, 11(2), 1-16. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a11n2/sumario

Gómez, I. (1990). Concepciones psicoeducativas e intervención pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, 183, 38-42. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/78544135.pdf

Gordón, A. S. (2007). La metáfora como recurso terrapéutico en la terapia familiar sistémica (Tesis de pregrado). Universidad del Azuay, Ecuador, Cuenca. Recuperado de http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/1058/1/06246.pdf

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4a ed.). México: McGraw-Hill. Recuperado de http://files.especializacion-tig.webnode.com/200000775-097910b6c0/sampieri-et-al-metodologia-de-la-investigacion-4ta-edicion-sampieri-2006_ocr.pdf

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa (2ª ed.). España: Aljibe.

Tabash, N. (2009). El Lenguaje integral: Una estrategia didáctica para fortalecer los procesos de comprensión de lectura y expresión escrita. Revista de Lenguas Modernas, 10, 87-214. Recuperado de https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/viewFile/8887/8367

Taylor, S. y Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación. Buenos Aires: Paidós. Recuperado de https://iessb.files.wordpress.com/2015/07/05_taylor_mc3a9todos.pdf

Universidad Nacional. (1995). Memoria Segundo Congreso de la Américas sobre lectoescritura. Heredia, Costa Rica: EUNA.

Published

2019-01-01

How to Cite

The metaphor as a methodological alternative to investigate and reflect on the pedagogical practice in the teaching of reading and writing (G. Valenciano-Canet , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The metaphor as a methodological alternative to investigate and reflect on the pedagogical practice in the teaching of reading and writing (G. Valenciano-Canet , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.9

Comentarios (ver términos de uso)