Globalización y posmodernidad: desafíos al aprendizaje

Authors

  • Paulette Barberousse Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.1

Abstract

At a time when academic discourse is less listened to and the messages of publicists, journalists and writers of the so called “light texts” cause a much greater impact on the people, a question arises: Which ethical stand can a college professor take in postmodern times?

In the global village, the most powerful economic forces take a toll on people and cultures everywhere alike. In the rapid expansion of globalization, the transmission of information plays a critical role.

"To be an academic" in postmodern times implies a major challenge, for knowledge cannot be transformed easily into consumers' goods, without running the risk of losing its essence when transformed into another market commodity.

It looks as if in the mid of a desolating panorama, only the strengthening of the person in his/her own experiences, thoughts, wishes and feelings can lead us towards a utopia, namely, to dream and recreate a university aimed humanity's well-being.

Author Biography

Paulette Barberousse, Universidad Nacional

Docente e investigadora. Dra. En Educación por el Programa Latinoamericano de Doctorado en Educación de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Labora en la Maestría en Docencia Universitaria y en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica. Máster en Ciencias Filosóficas e Históricas por la Universidad Babes-Bolyai , Cluj-Napoca, Rumania. Máster en Educación con énfasis en Educación de Adultos por la Universidad de Costa Rica (UCR). Su experiencia docente, investigativa y de producción se inscribe en el marco de las temáticas de fundamentación teórica (filosofía, epistemología, historia, sociología, psicopedagogía educativas) así como en el campo de la didáctica y pedagogía universitaria.

References

Bartoli, H. (1996). "Mundialización y desorden". En Cuadernos de

Marcha, No. 113.

Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización?. Barcelona: Paidós.

Flecha, R. y Tortajada, l. (1999). "Retos y salidas educativas en la entrada de siglo". En La educación del siglo XXI. Barcelona: Morata

Follari, R. (1990). "Perfil del docente y crisis cultural contemporánea".

En Novedades educativas, No. 59.

Freire, P. (1998). La pedagogía de la autonomía. Barcelona: Siglo XXI.

García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. México D.F.:

Paidós.

Gimeno Sacristán, J. ( 1997). Poderes inestables en educación. Barcelona: Morata.

Ianni, O. (1997). Teorías de la globalización. México D.F.: Siglo XXI.

Lipovetsky, G. (1986). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

Magris, C. (2000). "Utopía y desencanto". En Archipiélago, No. 40, pp.

- 127.

Peralta, V. (2001). Globalización y construcción curricular: tensiones y

posibilidades. Una perspectiva desde Latinoamérica. (Mimeografiado).

Riché, P. (Mayo, 2000). "Le monde diplomatique". En Brecha digital,

suplemento especial.

Sánchez Ruiz E. Globalización y convergencia: retos para las industrias

culturales latinoamericanas. Universidad de Guadalajara: Mimeografiado.

Scarlato, F. C. et al (l 994). O novo mapa do mundo. Globalizacao e espaco Latino -Americano. Ucitec/ANPUR: Sao Paulo.

Published

2002-07-30

How to Cite

Globalización y posmodernidad: desafíos al aprendizaje (P. Barberousse , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 9-25. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Globalización y posmodernidad: desafíos al aprendizaje (P. Barberousse , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 9-25. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.1

Comentarios (ver términos de uso)